Vores forretning består af en fysisk butik tilknyttet en webshop. Vi har fået bogholder til at tjekke vores momsregnskab. Det er meget muligt, at den tid personen bruger på det er helt inden for skiven. Men vi vil på den anden side gerne sikre på, at det ikke er helt ude i hampen. Vi startede for et år siden, så der er ikke mere tidskrævende startbesvær og ’børnesygdomme’. Vi har efterhånden lært at lægge alt ind elektronisk i E-conomic med foto af bilag og alt er udfyldt korrekt mht ’Modkonto, Fakturanummer, Beløb, Leverandørnummer, dato’ osv. Så der er lige til at gå til. Der var dog 17 manglende bilag for pågældende moms-periode, som vi efterfølgende lagde ind i E-conomics og udfyldte data på. Altså én ekstra kommunikations-gang, udover at bogholderen efterfølgende sendte os en oversigt over, de tal vi skulle udfylde i rubrikkerne i momsindberetningen. Bogføringen dækker 1. halvår 2021. Bogholderen har brugt i alt 14 timer.
KØB: Finansbilag: 238 bilag Leverandørbilag: 116 bilag Lev. betalinger: 82 bilag SALG: Salgsbilag: 90 poster Mange tak for jeres vurdering!
|
Det kan selvfølgelig være nogle er hurtigere end andre, men hvis du tænker på hvad 14 timer er, så er det "kun" ca. 2 arbejdsdage og ser man det i det perspektiv så syntes jeg det er meget rimeligt for en ny kunde som også skal oprettes og startes op, men tænker ikke det bliver samme tidsforbrug ved næste nogføring hvis alle bilag er iorden.
Jeg har dog altid selv stået for bogføringen, så det er selvfølgelig også en mulig selv at gøre det, men vil klart anbefale at bruge en revisor.
Ellers så spørg ham/hende om det er normalen hver gang eller der er lidt opstart i tidsforbruget også.