Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge firmabil til mig selv

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

hi Aminos :-)

Jeg har en firmabil 4,5 år gammel. Har kontaktet flere bilforhandlere via mails og spurgte dem hvor meget de ville give for min firmabil.

Flere bilforhandlere vurderede bilen til ca. 150.000 kr. og jeg tror at de vil sælge bilen videre til en anden kunde til en pris 200-220.000 kr.

Det er mit aps der ejer bilen. Jeg gav 300.000 kr. for bilen i 2018.

Mit spørgsmål er om jeg kan selv købe firmabilen og til hvilken pris? Skal det være 150.000 kr. eller 200/220.000 kr? Eller 180.000 kr.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Den pris du kan sandsynliggøre at normale forhandlere vil give DIG for bilen helt enkelt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Leno:
Flere bilforhandlere vurderede bilen til ca. 150.000 kr.

Det er en utrolig pris.

Jeg har en bekendt, der sammen med sin kone havde flere selskaber og i 2018 købte en MB til 375.000,00.

Da de solgte driftselskabet skulle de købe bilen ud og den blev vurderet til kr. 90.000,00. De fik det på skrift og købte den ud til den pris. Det var den forhandler, der solgte den til dem i 2018.

Prøv at køre ud til forhandlere. Når det er ren handel, så plejer prisen at ændre sig. Og du skriver heller ikke mærke, model, motor og kilometer.
Så der er flere faktorer, der kan ændre den angivne pris.

Leno:
Mit spørgsmål er om jeg kan selv købe firmabilen

Det kan du sagtens, som nævnt ovenfor.

Leno:
Skal det være 150.000 kr. eller 200/220.000 kr? Eller 180.000 kr.?

Kontakt flere forhandlere, som sagt så kendes mærke, model, motor, kilometer osv. ikke.

Jeg kender andre, der har kontaktet kautok.dk

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg prøver igen :-)

Jeg fik besøgt 5 forskellige bilforhanldere og har fået på skrift at de ville give mig 145.000 kr. for min firmabil i bytte hvis jeg køber en bil hos dem.

Bilforhanlderene vil sikkert få min firmabil solgt videre for 200.000 kr. til en privat kunde.

Mit spørgsmål er om jeg må sælge min firmabil til min kone for 145.000 kr som vil bruge den privat?

på forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som DU kan få for den ved en handel til 3. Part må være det du må sælge den til din hustru for med moms osv - du bør skriftligt kunne dokumentere et par af dem specielt fordi du før har nævnt en højere pris. Jeg kan ikke se, at det med betingelsen du skal købe en anden for at de byder 145 skader. Salget er uden moms hvis hvidplade som jo er købt uden momsfradrag.

Der er så ikke længere nogen form for garanti eller andet ud over, at dit firma jo skal leve op til reklamationsretten hvis din hustru klager over noget :) 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Det er desværre ikke helt korrekt.

Det er prisen, som du vil betale for en tilsvarende bil i frit handel. Dermed ikke den pris, som DIT SELSKAB(ikke dig) kan få ved en forhandler. Jeg skelner, idet der er mange som ikke kan skelne mellem "Selskabet" og "deres eget", idet mange tror at blot fordi de ejer et selskab, at dette medfører at der ikke er en klar skillelinje.

Dermed, idet du skriver at forhandleren vil/kan sælge den videre for 200 klik til en uafhængig part, er det den pris som vil være gældende for dig, forudsat prisen er korrekt. Du kan bl.a. se vurderinger på bilpriser og motorregistret.

Regnskabsmæssigt medregnes gevinst/tab. Skattemæssigt er dette reguleret over driftsmiddelsaldoen.

Se også Østre Landsrets dom, SKM2014.380.ØLR.

Garanti er lovbeskyttet, og går ud over alm. reklamationsret. Dermed vil reklamationsret nok være gældende.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Matthias K:
Det er desværre ikke helt korrekt.

Det er prisen, som du vil betale for en tilsvarende bil i frit handel. Dermed ikke den pris, som DIT SELSKAB(ikke dig) kan få ved en forhandler. Jeg skelner, idet der er mange som ikke kan skelne mellem "Selskabet" og "deres eget", idet mange tror at blot fordi de ejer et selskab, at dette medfører at der ikke er en klar skillelinje.

Dermed, idet du skriver at forhandleren vil/kan sælge den videre for 200 klik til en uafhængig part, er det den pris som vil være gældende for dig, forudsat prisen er korrekt. Du kan bl.a. se vurderinger på bilpriser og motorregistret.

Regnskabsmæssigt medregnes gevinst/tab. Skattemæssigt er dette reguleret over driftsmiddelsaldoen.

Se også Østre Landsrets dom, SKM2014.380.ØLR.

Garanti er lovbeskyttet, og går ud over alm. reklamationsret. Dermed vil reklamationsret nok være gældende.


.  Det er jeg ikke enig i. Udgangspunktet er, t man må overdrge inventar til det som man kan opnå fra ren trediepat. Forandleren vil så altid dels skulle have en avance sm man ikke selv skal have OG påtage sig e del ansvar, klargøring, liggetid osv

Udgangspunkt er det man kan få på maredet. I den nævnte dom var der så det ret specille, at bilen var erhvervet til langt over 800.000 kr 3 dr før en forhandler sagde 500.000 kr og det afslag faldt naturligt nok skat for brystet. De mente at 3 mdr for for lidt til et afslag på over 100.000 kr per måned i værditab

Forudst man har en vurdering, måske fra et par forhandlere, så vil den kunne bruges som salgspris privat - da der jo ikke her generelt skl tages meget hensyn til klargøring, reklamationer liggetid og bilforhandler avance. 

Hvis bilen sættes højere end selskabet faktisk kan opnå, og der ikke er specielle årsger, så ville det jo ogå være skattetænkning hvor feks ET selskab kunne få en anvance de ikke kunne have opnået ellers ved salg, mens et andet fik et afdrag der var højere

Det er korrekt, at der kan være omstændigheder, som i den nævnte dom, hvor prisen virker oplagt gal - men ellers er udtags pris = det man kan få fra anden side, uden forhandler avance osv - man kunne også bruge prisen fra DBA fra en privat til en privat hvis det lige kan findes for ens bil

Det forudsætter det er et helt ægte tilbud, måske gerne fra et par styker 
Tlnk også den anden vej. Jeg privat vil sælge min bil til firmaet - jeg skal bruge den pris jeeg kan få og IKKE lægge en forhandler avance på, sælge som indbo uden skat og firmaet har nu et større skatteafskrivningsgrundlag. Det er KUN hvis der er noget specielt gældende i tilbud/pris

Tommy Christensen gennemgår den dom du nævner her fint https://v.dk/artikel/vaerdiansaettelse-urigtigt-vurderingsgrundlag-aabenbart-urimeligt-skoen-overfoersel-af-nyere-bil-fra-selskab-til-hovedanpartshaver-oestre-landsrets-dom-af-8-maj-2014-skm2014-380-oelr-jf-ti/?pdf-viewer 
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det er OK at være uenig.

Men jeg ved af erfaring (jeg har selv arbejdet ved Skattestyrelsen), at det er praksis, og den dom bliver brugt til netop transaktioner af denne karakter. At der er tale om en "særlig" bil, bliver der ikke lagt vægt på. Derimod bruger Skattestyrelsen netop fortolkningen i den dom, at der skal bruges markedspriser(den pris en forhandler vil sælge bilen for), og ikke en forhandlers købspris ved prisfastsættelsen. Denne dom bliver dermed brugt til at fortolke på ligningslovens § 2.

Jeg kan ikke se, hvorfor selskabet skulle have fordel i at sælge bilen for dyrt til Leno. Tværtimod, er der en skattemæssig fordel i det modsatte for begge parter.

1. Leno køber en bil, af sit selskab til under markedsværdi, 140.000,- kr.. Skulle han købe bilen i frit handel ved en forhandler, skulle han betale 200.000 kr. Dette er en skattemæssig fordel for ham, 60.000,- kr. Husk, her køber han bilen med allerede beskattede midler. Dermed er det i hans interesse at få bilen billigst muligt.

2. Selskabet har en fordel i at de sælger en bil med "tab", dermed kan de "afskrive tabet" mere over saldometoden de efterfølgende år.

Hvis du vil dele dine tanker omkring fordelene ved at sælge bilen for dyrt, tager jeg gerne imod (vi lærer hver dag). Dog ser jeg ikke, at den analogi finder anvendelse, da der er tale om to forskellige forhold.

En eventuel ejertid har kun indflydelse på, om selskabet påtager sig "for stort" et tab, og dermed til fordel for den "fysiske" (Leno), også en argument som Skattestyrelsen anvender. Et sådant tab, vil ikke være driftsmæssigt begrundet, og afholdt til fordel for Leno (hovedaktionæren).

Om man kan bruge priser fra DBA, aner jeg ikke. Jeg ved bare, at Skattestyrelsen oftest er benhårde når det kommer til handler mellem selskaber og hovedaktionærerne (hvilket jeg antager Leno er).

Leno kan forsøge sig med de 140.000,- kr. Går den, så går den. Men som sagsbehandler i sin tid, ville jeg have afgjort, at han skulle udbyttebeskattes efter ligningslovens § 16 A, med henvisning til ligningslovens § 2 - hvis han blev udtaget til kontrol.

60.000,- kr. at betale, og det kan medføre (bøde)straf.

Skattestyrelsen har her ofte en god sag, da deres argumenter vil være understøttet af en Østre Landsrets dom, som er blevet til praksis.

Tommy V's er spændende nok læsning, men jeg kan ikke komme videre end side 9?

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
I øvrigt kom jeg i tanke om: Skattestyrelsen bruger også "normal afskrivninger"/tab fra FDM. Der kan være hjælp at hente der.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi behøves ikke være enige, men med mindre noget andet laler klart for det, er det den pris man kan få og ikke med forhandleravance (det var det heller ikke i den sag du nævner og som Tommy besriver så flot - ved ikke hvorfor du ikke kan læse alt, han er nok en af de mest vidende.
Landsretten fastslår som også i den, at princippet er den pris man kan få for et aktiv ved udtag, men det SKAL være en helt ærlig pris og ikke en aftalt vurdering, for så kan den forkastes
Det beskrives også, at både højeste og landsret, at det aldrig skal være med forhandleeravance - derimod - ved tvivl vil man se på alm kendte nedskrivningsprocentere et h fra biler, mener FDM også kan have lister. Tvivl fjernes bedst ved t få 3 tilbud på den fra 3 helt forskellige på Skrift. Problemet kan være større jo nyere bilen er, hvor skat kan have svært ved at acceptere den ret store afskrivning samme sekund den ruller ud over kantstnen. Du må godt linke til en del østre landsret der siger andet

Du kan læse side 5 forstår jeg og her fastslår landsaktteretten i citat - at markedsprisen ved salg af en bil mellem interesseforbundne parter - i praksis er anset for den pris som vil kunne opnås ved salg til en forhandler i ren handel

At der er undtagelser er vi helt enige om, men ikke om hovedprincippet. Om ikke andet kan trådstarter jo bede om bindende svar fra skat og veehæftte 2-3 seriøse bud fra forhandlere i ren handel (evt se i DAF katalog også men det er ikke så brugt mere)

Hvad man ikke skal, er at aftale med en forhandler at det skal være low-ball fordi man køber den selv til konen og nok skal købe ny der alligevel - det SKAL være et 100% ærligt neutralt bud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)