Er der nogle af jer, der ved hvordan en ikke-moms-registreret virksomhed, kan sende en del af sine forbedringsudgifter videre til udlejer, så udlejer kan afløfte momsen?
Mere konkret indtræder lejer i "rå" lokaler, hvor der mangler 2 stk. toiletfaciliteter. Udlejer har lovet at dække udgiften til det ene toilet, hvis lejer selv køber og installerer. Derfor er den samlede regning for toiletterne stilet til lejer.
Du skal have regningen udstedt til den momsregistrerede og ikke til dig - så er det udlæg - hvis regningen er til dig kan du ikke viderefakturere med moms på nogen måde - du må have to regninger - en til dig og den anden udstedt til den momsregistrerede - Den momsregistrerede kan så i øvrigt kun fratrække momsen hvis der er moms på lejen til dig. -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Derfor er den samlede regning for toiletterne stilet til lejer.
og - det er jo så netop det, der gør at momsreglerne om udlæg ikke kan bruges. Tag en snak med udlejer igen for det er vel ham der sidder tilbage med en momsudgift.
Det er netop udfordringen, at vi har fået hele regningen. Så skal vi få ændret fakturaen, så den ene del er til os og den anden del til udlejer. Inden vi satte det i værk, ville jeg høre, om der var andre muligheder.