Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsrapport: Rullende kapital i Regnskab 2.0 - Basis

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære iværksættere, jeg har et holding- og et driftselskab, som blev oprettet samme dag sidste år med 40,000 DKK i rullende kapital. Jeg betaler mig fra at få lavet en årsrapport til mit driftselskab gennem mit regnskabsprogram, men vil gerne lave holdingselskabets årsrapport selv (i Regnskab 2.0 - Basis på virk.dk), da alt andet virker overkill.

Hvordan vil resultatopgørelsen og balancen se ud, hvis man forestiller sig et scenarie, hvor et selskab KUN har gjort følgende i sit første år:
1. Fået indskudt 40,000 i startkapital
2. Indskudt 40,000 som kapital i et nyt ApS

På forhånd tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare kort: Har dit selskab ikke betlt stiiftelsesgebyr til EOS og evt andet eller har du selv betalt

Har det ingen bankkonto og evt gebyr

Hvad med lovpligtig ansvarsforsikring for direktør i holding (bod 5000 for at mangle)

Kunne mangle i alle fad.

Ellers er det jo stiftelse 40t på bankkonto/klient konto mod aps kapital og så bytte af bank mod anparter datter i status

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for hurtigt svar!

Jeg har holdt stiftelsesomkostningerne uden for holdingselskabet for at lave regnskabet så simpelt som overhovedet muligt. Rent lavpraktisk betyder det også, at der ikke er nogen bankkonto tilknyttet, da der ikke skulle overføres penge til og fra firmaet - kun på papiret i forbindelse med oprettelsen af de to selskaber. 

Jeg anede ikke, at en ansvarsforsikring er lovpligtig. Tak for heads-up! Jeg har lige læst mig til, at jeg måske kan "sende aben videre" til mit driftselskab ved at "outsource" administrationen af mit holdingselskab, således at jeg i det mindste ikke behøver to forsikringer

Foreløbigt har jeg angivet det som vedhæftet her. Jeg har snaget i andres holdingselskabers første årsregnskab på virk.dk for at genskabe noget, der ligner. Er der noget, der springer i øjnene?

Tak!






2555.udkast.pdf

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Forkert. 

Dit driftsresultat bliver ikke påvirket af du stifter med rullende kapital. Se Johns svar.

Du er jo hverken blevet rigere eller fattigere ved at stifte et selskab. Dit holding startede med 40k i banken og er nu blevet til kapitalandele i datterselskab. Alt sammen kun posteringeri balancen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du kan outource regnskabet ti drift men det skal så klart gøres med en regning fra drift til holding (med moms) der afspejler hvad en 3.person skule have for arbejdet (jeg ville TRO at et par tusinde rækker. Uden regning kan du dels ikke bevise det er outsourced (evt til samme revisor som drift) og dertil skal alle transaktioner melolem selskaberne, også selv om de er sambeskattede dokumenteres og være med armslængde og med i skema kontrollerede transaktioner. Og ja. Det er da ikke gjort let

resultatet påvirkes ikke overhovedet, kun status drift er 0 i dit eksempel - det er ikke en udgift blot bytte af penge i banken til aktier i datter

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Forsikringsmæssigt skal du bede dit forsikringsselskab inkludere dit holding på driftsselskabets forsikring. Det bør ikke koste ekstra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Forsikringsmæssigt skal du bede dit forsikringsselskab inkludere dit holding på driftsselskabets forsikring. Det bør ikke koste ekstra.

så længe begge CVR fremgår - og hvis de gør det gratis er det jo fint - ellers skal den jo reelt betales af holding (evt ved at drift lægger ud)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres inputs, det er meget fornemt! Det er utroligt, at det skal være så svært. Virk.dk gør det heller ikke nemt, når alle posterne i deres ellers udmærket Regnskab 2.0 ikke har forklaringer - ikke engang om hvorvidt man skal benytte negative eller positive tal i felterne. Det er lidt en skam, for det kunne ellers være et godt værktøj til at lade små virksomheder klare den selv så vidt muligt. 

Mvh. Otto

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)