Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man købe en ud, ved at betale for fremtidige procenter?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Simpelt.

I et I/S. Kan man da eventuelt aftale at købe en part ud, for en procentdel af overskuddet fremover indtil pensionsalderen. Feks 10% af overskuddet i virksomheden til den person der er "købt ud", udover et mindre købsbeløb ved selve salget.

Kan det rent praktisk juridisk lade sig gøre?

Eller er der problemtikker så man bare kan lukke og starte ny virksomhed, eller kan det skrives rent juridisk så man ikke kan lave svinerinder?

I et APS er det vel lidt det der sker når man ejer procenter. 

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke andre end dig og den du vil købe ud - så vil det I/S jo skulle lukke og blive til enkeltmands. 

Hvad I ellers aftaler er op til jer - men det er ikke noget du /I skal gøre uden advokat - og købe ud kan så være til den andens kapitalandel i virksomheden - med dine egne beskattede midler eller til en højere pris som den anden så betaler skat af

Lukker man bare og stifter nyt, vil skat se på om der er skat af goodwill og afskrevne aktiver som skal betales i det I/S der lukkes. 

I et ApS vil det ikke være købe ud af overskud - men købe ud af private penge som kan komme fra beskattet løn eller beskattet udbytte

Gå til en revisor

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Er der ikke andre end dig og den du vil købe ud - så vil det I/S jo skulle lukke og blive til enkeltmands. 

Hvad I ellers aftaler er op til jer - men det er ikke noget du /I skal gøre uden advokat - og købe ud kan så være til den andens kapitalandel i virksomheden - med dine egne beskattede midler eller til en højere pris som den anden så betaler skat af

Lukker man bare og stifter nyt, vil skat se på om der er skat af goodwill og afskrevne aktiver som skal betales i det I/S der lukkes. 

I et ApS vil det ikke være købe ud af overskud - men købe ud af private penge som kan komme fra beskattet løn eller beskattet udbytte

Gå til en revisor

vh John hannover


Der er flere end mig tilbage. I/S og cpr vil forblive.
Hvad jeg kan forstå ud fra hvad du skriver, så kan det godt lade sig gøre, og selvfølgelig vi vil have advokat indover. Altså at det kunne lade sig gøre at få 10% af overskud fra hvert år.
Jeg vil tage fat i en revisor og forhøre mig hvordan det praktisk skal skrives ned.
Tak for hjælpen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg ikke, hvor gamle I er, men har du regnet på, hvor meget 10% om året er? Hvis I er under 40 år, kan det jo blive et astronomisk beløb, især hvis I andre arbejder hårdt, og pludselig laver en succes!

Det lyder som en rigtig dårlig deal, for de Interessenter, som forbliver i I/S selskabet, fordi afregningen ikke sker på en værdi baseret på selskabets værdi idag, men derimod kan blive afregnet af en værdi, som er blevet mange doblet, om f.eks 5 år.

Så overvej lige, om der ikke findes en mere fornuftig løsning, for det der ender med at blive en dyrkøbt andel, hvis I bare får lidt succes efterfølgende...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Hvis man nu skulle gøre det anderledes, mere overskueligt.

Kunne man så feks sige, at 50% af sidste års overskud (udover den vurderede salgspris), går ind i handlen og betales af via et gældsbrev over feks 5 år?

Så man ved salg opretter et gældsbrev, og de 2 resterende i virksomheden betaler så den gæld tilbage over et givent antal år. Burde det ikke juridisk være ret overskueligt?

På forhånd tak

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)