Hej alle i skønne Amino'er ! Håber at i erfarne superhelte vil hjælpe mig godt på vej med mit nye eventyr! 1. Hvad kan bedst svarer sig mht. Telefon / Internet: (månedlig udgift: 450kr) A. Få Telefon/Abonnement/Internet betalt af dem og betale skat af det i DK. B. Få beløbet ekstra i løn det første år og bruge de penge til privat selv at betale for ovenstående C: Andet? 2. Hvis det eneste jeg skal fakturer er Løn, behøver jeg så en revisor eller er det nemt at lærer de evner det kræver, at kunne klarer det selv? 3. Jeg får intet firmakort, så jeg skal sende dem en faktura på de udgifter jeg har haft i forbindelser med kunde-besøg (fly, hotel, mad, drikke osv) - Er dette lige ud ad landevejen (send faktura + kvittering og modtag pengene, skal de bogføres under noget særligt? noget jeg skal være obs på?) 4. Hvad med Moms? Jeg arbejder hjemmefra i DK for et firma i USA, ingen af varene kommer til at blive solgt her i DK. Kan jeg blive momsfritaget? Og hvad med lønsomhedsafgift? 5. De har tilbudt at betale alle mine udgifter til opsætning af hjemmekontor (Pc, bord, stol, alt) - Hvordan gøres dette lettest / mest optimalt ifht. fradrag osv? (Kan jeg få fradrag på det, hvis jeg køber det igennem mit firma men fakturere dem for det?) Tusind tak for jeres tid! Det betyder ALVERDEN for mig og min videre rejse! |
Jeg skal gøre dig opmærksom på, at hvis du kun har én kunde, vil det oftest blive betragtet som en arbejdsgiver/arbejdstager-forhold, og så kan du slet ikke have firma (ud fra devisen, at så kunne vi alle sammen have firma og trække alt muligt fra). Se mere her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2048529.
Hvis du kan have det som firma, er mine bud som følger:
1. "svare sig". I princippet giver det jo det samme, men det mest praktiske vil nok være, selv at have abonnementet og så lægge beløbet på regningen, hvis du kan. Altså C. :-)
2. Jeg synes, at du skal få en bogholder til at sætte det op og lære det grundlæggende, og herefter selv køre det løbende. Årsrapport, i al fald den første, bør du også få hjælp til.
3. Du skal have en bankkonto og et kreditkort til dette formål. Du skulle kunne klare dig med "Udlæg m/moms" og "Udlæg u/moms". Det afhænger af omstændighederne, f.eks. om du vil holde styr på de enkelte poster i regnskabsprogrammet.
4. Du skal ikke lægge moms på fakturaen til 3.-lande, og du skal ikke ønske dig at blive momsfritaget, for så får du ikke moms retur :-).
5. Det hele vil være lissom udlæggene i pkt. 3.
God vind!