Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af lejlighedsvis fritidsarbejde (under 13 år) i familievirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere.

Jeg har et par drenge, hvor en er 12 år, og den anden er 13 år.

Som jeg læser reglerne, må et barn på under 13 år godt lave lejlighedsvist ufarligt arbejde, hvis det foregår i en familievirksomhed, hvor der udelukkende arbejder personer fra familien.

Men hvordan afregner man bedst løn for udført arbejde?

Og er det muligt at afregne som akkord eller timelønnet uden at forholde sig til pension osv.?

Vil det være lovligt, at barnet laver en "faktura" med CPR nummer, og man afregner på samme måde, som ikke momsregistrerede personer kan? (Selvfølgelig med forbeholdet om mindre en 50 tkr pr. år).

Jeg er naturligvis helt med på, at de optjente penge skal være børnenes!

På forhånd tak

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke lønne eget barn under 16 år i personlig virksomhed - der kan de få lommepenge af dig og de er så skattefri for dem men uden fradrag for dig - 

I selskaber skal lønnen være præcis hvad du ville give en hver anden, og skat kunne godt være skeptiske hvis lidt høj for den alder - men så skal de behandles som alle andre ansatte med indberetning til skat, arbejdsskadeforsikres lovpligtigt, følge ATP regler afhængig af timetal, arbejdstilsyn osv  -Ikke krav om pension

Nej man må ikke få løn ved at sende faktura fra et CVR - det er omgåelse af bl.a. kildeskattelov

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Virksomheden er ApS. Gør det en forskel?

Vil det sige, at eneste mulighed for at aflønne er at lave lønseddel eksempelvis via Danløn?

Hvad er aldersgrænsen for, at man kan lave en faktura, som man udsteder som privatperson med sit CPR nummer? Naturligvis uden moms...

Mvh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er som under selskaber i svaret og ja du skal indberette til skat. Man må aldrig når man er ansat lave faktura for arbejdet for at omgå kildeskattelov. Det må KUN de som er 100% faktisk selvstændige med den fulde risiko for driften af deres virksomhed så aldersgrænse findes ikke - det er ganske enkelt forbudt og kan give bod for brud på kildeskattelov og - givet også få skat til at se alvorligt på hele forholdet med betaling sort til et barn. Du ville sikkert få det dømt som ulovligt aktionærlån og en revisor eller ekstern bogholder ville være forpligtet til at indberette det til bagmandspolitiet, bare for at anskueliggøre alvoren ved betaler til nærtstående for en hovedaktionær - Så ja kun via lønindberetning og fuld arbejdskadeforsikring og alt - 0g max det man normalt ville lønnen en 13 årig med - som ikke var ens søn - skat vil som nævnt kunne være skeptiske på OM det var for at få ret til fradrag for lommepenge til knægten - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar igen.

Ok, som jeg læser dit svar, så kan man godt lave en almindelig lønindberetning (samt sørge for den lovpligtige arbejdsskadeforsikring), og udbetale en løn, som modsvarer normal aflønning til 13-årige. Og hvis man samtidigt kan synliggøre, at der er tale om et reelt stykke arbejde, kan det lade sig gøre.

Personligt synes jeg det er ærgerligt, at der som udgangspunkt tænkes på unddragelse af skat, når det netop handler om at give noget videre til ens børn: Forståelse af at være selvstændig.

Det tror jeg faktisk giver ens bare mere, end at gå med aviser eller feje på MC Donalds.

Mvh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinTJ:

Personligt synes jeg det er ærgerligt, at der som udgangspunkt tænkes på unddragelse af skat, når det netop handler om at give noget videre til ens børn: Forståelse af at være selvstændig.

Det tror jeg faktisk giver ens bare mere, end at gå med aviser eller feje på MC Donalds.

det kan da sagtens være - det kan bare i høj grad også være superlet spekulation for ejer at lønne 5 unger fra 12 til 17 år på frikortet. Skat siger ikke nej når det sker i selskaber, men vil givet være meget over at sikre der er forhold mellem arbejdet og lønnen og indberetningen. Mere er der ikke i det - og det kan jeg ikke lige se ærgerligt faktisk. I personlig virksomhed må man slet ikke lønne sine børn før de er 16 - af samme kontrolmæssige årsag

MartinTJ:
Ok, som jeg læser dit svar, så kan man godt lave en almindelig lønindberetning (samt sørge for den lovpligtige arbejdsskadeforsikring), og udbetale en løn, som modsvarer normal aflønning til 13-årige. Og hvis man samtidigt kan synliggøre, at der er tale om et reelt stykke arbejde, kan det lade sig gøre.

ja

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)