Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsform / lån af penge fra familie

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Farum
Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Fra  Cauda Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle :)

Jeg går igang med at lave en hundesvømmehal hjemme i min lade - dvs. privat.

Et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med:

Vil i foreslå at lave en enkelmands virksomhed? Eller IvS? Eller andet?

Jeg kommer til at låne pengene af min morfar med et afdrag til ham hver måned - hvordan føres det ind i regnskabet? Det kan jeg vel trække fra eller?

På forhånd tak

Stort udvalg af kvalitets hundeudstyr! Kig ind www.cauda.dk

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hundesvømmehal, så har man da hørt det med.

IVS er udelukket, der kan ikke oprettes nye. Så det er enten Enkeltmandsvirksomhed eller stiftelse af ApS (kapitalen skal mindst være 40.000 kr. + der er stiftelsesomkostninger)

Hjemme i din private lade, kan godt give udfordringer - Der skal mig bekendt, være særskilte målere til el, vand, varme osv. - Samt være godkendt til erhverv.

Afdraget er ikke noget man trækker fra. - Lånet ville skulle stå som gæld (sjovt nok), og afdrag heraf går fra på lånet, så der bliver mindre gæld.

Renterne, hvis der er sådanne, kan du umiddelbart trække fra. Der skal nok laves lånedokument.


Fra Farum
Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Fra  Cauda Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik. 

Tak for svar! :)

Hvorfor skal det godkendes til erhverv? Hvis man har en "almindelig" forretning og fx. har lager derhjemme er det vel ok? 

Mht. til lånet. Hvordan skal det registreres når der trækkes penge ud som afdrag? Og er det overhovedet tilladt at gøre det sådan?

 

Michael

Stort udvalg af kvalitets hundeudstyr! Kig ind www.cauda.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS kan du ikke stifte idag-  så enten enkeltmands eller ApS - se fordele og ulemper http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Du skal sikre dig i lokalplan mm at du må drive erhverv fra laden/grunden

Hvis du stifter enkeltmands, så låner du pengene af din morfar privat og betaler ham privat tilbage. I selskabsform skal der laves et lånebrev og med markedsrente (mener morfar er nærtstående). Renten har selskabet fradrag for og morfar skattepligt af. Afdrag er der aldrig fradrag for. Du bliver ikke rigere eller fattigere af at betale tilbage så det er ikke en udgift. Det er helt som hvis du låner penge til et hus. Du trækker ikke afdrag fra - for her bytter bare gæld ud med penge du betaler tilbage - 5 kr gæld betalt med 5 kr fra kassen - og de går i 0, er hverken rigere eller fattigere

For at læse langt mere om at stifte - enkeltmands eller ApS og alt du behøver for at forstå regler, skat, moms, og en masse andet, kan du bruge små penge på Grundbog for iværksættere som E pub https://jh-e-books.blogspot.com/2018/09/grundbog-til-dig-der-vil-vre-selvstndig.html  eller Startup som findes som både e-bog og paperback du kan dele med morfar https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse de andre fornuftige indlæg vil jeg varskoe om følgende:

Virksomhedsform er ikke vigtig, det kan være virksomhed, m/u VSO eller selskab som ApS.

Men for at du kan fradrage noget som helst, så skal du sikre dig at du kan fremvise en forretningsplan el. lignende overfor skat, som viser at du forventer/forventede at du tjerner penge på dispositionen efter afskrivninger og renter, og forventer drift med en vis intensitet.

Ellers risikerer du det anses for hobbyvirksomhed, og så er der nul fradrag for noget som helst! Der er et par sager i afgørelsesdatabasen omkring opførsel af ridestalde o.lign. som aldrig kunne give forretningsmæssig mening, og her blev firmaet ved kontrol nægtet fradrag, og ejer beskattet istedet. Den opførte pool, skal ydermere ikke være indrettet så den åbenlyst kan anvendes i privat regi.

Pointen er at det er ikke nok at du gerne vil have en pool, og syntes det er OK, at opføre en hvor du forventer at tjene den delvist hjem ved forretning - men bare gerne ville have den og så fradrager den i firmaregi - du skal vise at du forventer at tjene den *helt* hjem og ydermere tjene penge på den, ved anskaffelsen over dens levetid, inkl. drift, renter og afskrivninger (husk at det kan være tale om bygning, fast inventar / installation, hhv. driftsmateriel ved afskrivninger).

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Overgaard:
Hvorfor skal det godkendes til erhverv?

Du vil formodentlig også skulle have en miljøgodkendelse hos kommunen, spørg for en sikkerhedsskyld.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)