Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partneraftale, er det her lovligt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa
Håber i kan hjælpe med et spørgsmål.

Jeg er ved at indgå en partneraftale i et eksisterende firma der ejes af 2 andre. Jeg har arbejdet her i 10år og været super tæt på partnerne i mange år. Den ene part vil rigtig gerne jeg kommer med på ligeværdige forhold, den anden part accepterer jeg er med for fastholdelsens skyld.
Jeg skal købe 20% og låner beløbet af de andre parter og afdrager med udbytte.
Lidt besværligt og uheldigt for mig går Part2 og drømmer om at sælge hvis prisen er rigtig, Part2 er også den med kontakt til advokaten.
Jeg er helt med på at jeg skal ha en advokat på min side i det her, men jeg kunne godt tænke mig at afklare dette spørgsmål inden, for der er et par punkter der er afgørende for om jeg overhovedet vil gå længere i processen hvis de ikke er til at ændre på.

Nedenstående 2 ting er jeg meget skeptisk overfor, hvad tænker i?

1. Hvis de opsiger mig uden grund

Hvis Medarbejderens ansættelsesforhold i Selskabet ophører i en Good Leaver-situation, har Majoritetsanpartshaverne køberet – og efter påkrav fra Minoritetsanpartshaveren herom til Majoritets-anpartshaverne købepligt – til at erhverve samtlige (og kun samtlige) Minoritetsanpartshaverens anparter i Selskabet efter proceduren fastsat i punkterne 6.3 - 6.9. Anparterne i Selskabet værdiansættes efter punkt 6.3, dog således at værdien af Minoritetsanpartshaverens anparter i de første 3 år fra indgåelse af denne Ejeraftale ikke kan være lavere end Minoritetsanpartshaverens købesum for anparterne.

6.3 Anparternes værdi skal fastsættes for Selskabets regning og efter følgende principper: Værdien af Minoritetsanpartshaverens anparter i Selskabet fastsættes til en forholdsmæssig andel af den regnskabsmæssige indre værdi uden tillæg af ikke-bogført goodwill. Værdien fastsættes på baggrund af Selskabets månedsregnskab, der udarbejdes per udgangen af den senest afsluttede måned forud for det tidspunkt, der udløser køberetten, jf. punkt

2. De sælger
Der er lagt en medsalgspligt ind i kontrakten, hvor de kan medsælge mine anparter til min købskurs de første 3år, derefter en trappemodel hvor der optjenes købskurs +20procent af goodwill pr år. Den er er sikkert lovlig, men lige streng nok.

Tilmeldt 28. Oct 20
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Frank

I forhold til de juridiske aspekter, så skal du sætte dig med en advokat, der har styr på de her ting.

Jeg ved ikke om det er lovligt eller ej, men hvis du har en tvivl om noget, så søg hjælp.

Ift. at du mener, at noget af det, er lige lovligt strængt, så skal du ikke bare acceptere det.

Tænk på, at din fremtid kan hvile i den her aftale, så hvis ikke alle parter er tilfredse, så skal det ikke gøres.

Selvom du er outsideren, så skal du jo stadig være glad og tilfreds med aftalen.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil hellerikke gå ind i det juridiske, men du skriver at en partner gerne vil have dig ind og den anden - læser jeg - gør det modvillligt for at fastholde dig.

Denne fastholdelse har en værdi som efter min mening skal prissættes - om det så gøres over en bonus/eller goodwill form er noget andet. 

Fastsættelsen af hvad du skal betale for anparter og hvad de kan købe dem tilbage for skal naturligvis følge samme nøgle, og jeg vil sige at ting som DB1 eller omsætning er bedre og mere objektive nøgler end indre værdi som ofte vil være en forhandling med revisor hvor du altid vil være tredje hjul.

Det vil være ret og rimeligt at du får del i den værditilvækst du er med til at skabe men hvordan.

Hvis virksomhedens DB1 eksempelvis vokser 5% år, så kan man med rette sige at du intet særskilt har tilført hvis den fortsat vokser 5% efter du er med, men hvis den nu vokser 3% eller 8% så skal man diskutere hvordan du belønnes/straffes....

Dette er ikke jura, men du skal kunne diskutere disse scenarier med de nuværende ejere.

Det du beskriver lyder som et "hold kæft bolche" og som noget den ene partner hellere end gerne vil springe fra.  

 

 

Tilmeldt 25. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar Bronco, det er rart at få sat ord på hvad man egentlig selv tænker.
Jeg begynder også at tvivle på om det giver mening at sige ja til at være delvist uønsket partner. Det lød ellers ret godt for et år siden hvor vi aftalte det hele i store træk og jeg håbede at en dag kunne drive det videre. Nu lyder det som en forkromet bonusaftale og penge i sig selv er ikke en motivation for mig.
Iværksætteren var nok begyndt konkurrende forretning nu, det er jeg desværre ikke rustet til endnu, er blot en meget dygtig programmør.

Andre der har lignende erfaringer med at være det tredje hjul eller tage en ind i sin virksomhed på den måde?
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankAb:
Tak for dit svar Bronco, det er rart at få sat ord på hvad man egentlig selv tænker.
Jeg begynder også at tvivle på om det giver mening at sige ja til at være delvist uønsket partner. Det lød ellers ret godt for et år siden hvor vi aftalte det hele i store træk og jeg håbede at en dag kunne drive det videre. Nu lyder det som en forkromet bonusaftale og penge i sig selv er ikke en motivation for mig.
Iværksætteren var nok begyndt konkurrende forretning nu, det er jeg desværre ikke rustet til endnu, er blot en meget dygtig programmør.

Andre der har lignende erfaringer med at være det tredje hjul eller tage en ind i sin virksomhed på den måde?

Hvad programmerer du og hvor bor du?

Hvis det er maskinstyringer, embedded elektronik mv. og du bor på Sjælland så kunne vi tale og finde ud af hvor selvstændig du har lyst til at være.

Tilmeldt 25. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
BroncofanDK:

FrankAb:
Tak for dit svar Bronco, det er rart at få sat ord på hvad man egentlig selv tænker.
Jeg begynder også at tvivle på om det giver mening at sige ja til at være delvist uønsket partner. Det lød ellers ret godt for et år siden hvor vi aftalte det hele i store træk og jeg håbede at en dag kunne drive det videre. Nu lyder det som en forkromet bonusaftale og penge i sig selv er ikke en motivation for mig.
Iværksætteren var nok begyndt konkurrende forretning nu, det er jeg desværre ikke rustet til endnu, er blot en meget dygtig programmør.

Andre der har lignende erfaringer med at være det tredje hjul eller tage en ind i sin virksomhed på den måde?




Hvad programmerer du og hvor bor du?


Hvis det er maskinstyringer, embedded elektronik mv. og du bor på Sjælland så kunne vi tale og finde ud af hvor selvstændig du har lyst til at være.



Ved ikke om det er helt samme boldgade, men Jeg programmerer primært CTS og scada til bygningsautomatik. Jeg er dog fra Jylland.
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankAb:

Ved ikke om det er helt samme boldgade, men Jeg programmerer primært CTS og scada til bygningsautomatik. Jeg er dog fra Jylland.

Teknisk er det jo nok kun motorer der er til forskel - men det var da en uhelding geografi Skype-Wink

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 05:53
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Teknisk er det jo nok kun motorer der er til forskel

Mjaae, der er dog et spring fra wire-sheets i Niagara, til PLC i Structured Text (for hvem helvede bruger Ladder/FunctionBlock), til Embedded i C :-) ).

Men det hele er jo sjovt - for der er noget som bevæger sig og gør noget.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

BroncofanDK:
Teknisk er det jo nok kun motorer der er til forskel

Mjaae, der er dog et spring fra wire-sheets i Niagara, til PLC i Structured Text (for hvem helvede bruger Ladder/FunctionBlock), til Embedded i C :-) ).

Men det hele er jo sjovt - for der er noget som bevæger sig og gør noget.

Hvorfor bruge Struktured text til logik Angry når eksempelvis SFC gør det meget mere læsbart og til at forstå for servicefolk eller den næste programmør der med usvigelig sikkerhed synes at forgængeren var idiot og ikke kunne skrive/strukturerer software. Så kan I rode med ST eller C i funktionsblokkene, men jeg ved jo godt det er en religiøs diskution

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en grund til at al andet en PLC-logik bruger text. Der er ikke mange "store" sprog som er grafiske.

Ja, SFC (REgner med du her mener Sequential Function Chart som i CoDeSys (Graph i S7)) kan bruges til visse ting og har nogle fordele  - det har alle PLC-sprog. Der er bare ingen som kan det samme som alm. ST.

En "tekniker" skal ikke stå og rode i koden! Så er HMI og kode for dårlig til fejlfinding - Koden skal fejlsøges af programmøren, og maskinen skal fejlsøges af teknikeren - via HMI.

Men ja, det er lidt religion :-)

Dokumentationsmulighederne er også alt for dårlige i de grafiske sprog - (* er meget bedre *) til at forklare hvad der froegår.

Det er faktisk er ret vigtigt argument.

Og ja, alle andre programmørere end mig er nogle tosser! og deres kode skal skrives om! :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)