Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag ved afskrivning i virksomhed uden overskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS som hver måned udbetaler overskuddet til mig i form af løn.

Det vil sige at virksomheden gerne skal have et overskud på 0,- om året, hvis jeg regner rigtigt. Jeg har intet behov for nogen form for "polstring" i selskabet.

Jeg har så afskrivningaktiver for ca. 25.000 i år, men dem får jeg vel ikke noget skattemæssig fordel af, når jeg ikke er interesseret i at virksomheden laver overskud? Da jeg i forvejen modtager udbytte fra en anden virksomhed (over grænsen for den lave skattesats), ønsker jeg heller ikke at få udbytte i stedet for løn.

Hvad gør man normalt i det tilfælde? Jeg synes jo i bund og grund ikke det er rimeligt at jeg bare "mister" et fradrag på 25.000.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det mister du heller ikke. Det skattemæssige underskud kan bruges til modregning i senere års overskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du mister det vil ikke, det fremskrives, men det du skriver er jo så også, at du har et underskud på de 25.000 som var afskrivningerne. Så hæver du jo mere i løn end overskud før skat - Afskrivningerne nedsætter jo dit resultat helt som alle omk og vil du have et 0 så må du jo undlade at hæve mere end overskud før skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så er der noget jeg ikke forstår. Måske kan du hjælpe :-)

Sidste år investerede jeg af to omgange i udstyr til virksomheden for hhv. 16.000 og 18.000 kr.
Da de skal afskrives med 25% om året kunne jeg sidste år skattemæssigt fradrage 16.000*0.25 + 18.000*0.25 = 8.500

De resterende 25.500 skal(?) så afskrives skattemæssigt i år. Korrekt?

I år har jeg ikke haft andet end småanskaffelser. Mit resultat i år ønsker jeg at udbetale som løn, da virksomheden hverken nu eller i fremtiden har brug for at have penge stående.

Ud fra det du skriver John, så ser det ud til at min investering det første år gav mig en fordel (8.500 i skattefradrag) og andet år give mig en ulempe (25.500 i underskud og dermed lavere løn)

Det kan jeg ikke få til at passe... Hjælp :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

År 1 fik du fradrag for udgiften - helt som du gør år 2 for den udgift som er 25% af det samlede afskrvningsgrundlag indtil det samlet er under straksafskrivningsgrnsen - hvor resten afskrives - så iikke 25 t i år.

Din afskrivning går fra dit overskud og sparer dig 22% selskabskat det år du har den

Din løn, hvis du vil gå. 0 må ikke være mere end dit overskud efter afskrivninger og alt andet/alle andre omkostninger - så går du i 0 selskabsskattemæssigt og betaler så ca 40 % skat af lønnen op til topskat

I tvivl om afskrivninger, overvej en revisor

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er forskel på regnskabsmæssige afskrivninger (det du skriver i dit regnskab) og de skattemæssige afskrivninger (det du bruger til din skattepligtige indkomstsberegning).

Den regnskabsmæssige del, kan du "næsten selv bestemme". Der kunne du afskrive over f.eks. 2,3,4,5 år.
Den skattemæssige del, er altid 25% af driftsmidlerne. Når driftsmiddelsaldoen primo er under grænse for småanskaffelser (ca. 13.000 kr.) må den helt gå i nul.

År 1 skattemæssigt: De 34.000 kr. * 25% = 8.500 kr. i skattemæssige afskrivninger. Din driftsmiddelsaldo er nu 25.500 kr., som du igen skal gange med 25% i år 2.
År 2 skattemæssigt: 25.500 kr. * 25% = 6.375 kr. 25.500 kr. - 6.375 kr. = 19.125 kr. osv.

Regnskabsmæssigt, skal du vælge en levetid for driftsmidlerne, samt en scrapværdi.
Så regnskabsmæssigt skal dine afskrivninger være lineære og konsekvente. f.eks. 34.000 / 4 = 8.500 kr. i fire år.

Regnskabsmæssigt i år 1 ville afskrivninger være ens, men i år to, vil der være forskel. (dette er fordi der i eksemplet er valgt levetid på 4 år.)
I år 2, ville der opstå en difference mellem de regnskabsmæssige afskrivninger og de skattemæssige afskrivning. Dette ville betyde udskudt skat. :) 

I den skattepligtige indkomstberegning, vil de regnskabsmæssige afskrivninger blive tillagt, mens de skattemæssige afskrivning blive fratrukket, da det udelukkende er det skattemæssige aspekt man skal finde.

Og så gav det sikkert anledning til en revisor ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Den skattemæssige del, er altid 25% af driftsmidlerne. Når driftsmiddelsaldoen primo er under grænse for småanskaffelser (ca. 13.000 kr.) må den helt gå i nul

Den er altid max 25%. Med andre ord kan man i princippet undlade at afskrive skattemæssigt.... 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)