Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte fra en virksomhed til medarbejder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge menneske, håber nogle kan hjælpe!

kort sagt er det muligt at oprette et selskab, hvor alt overskud går til en medarbejder/medejer som ikke ejer 100% af virksomheden? Kun 5%

står i en situation hvor der er en butik og bygning er til salg. Har en pengestærk person som gerne vil købe ejendommen og varelageret men ikke drive butikken (det skal jeg) virksomheden skal oprettes i to selskaber den til bygningen og en til butikken(varelageret) butikken skal så betale husleje til virksomheden som ejer bygningen. Da varelageret er af en så stor størrelse er det ikke muligt for mig selv at købe det. 

han vil gerne have at jeg over tid selv skal overtage varelageret da han i princippet ikke ønsker selve butikken. men er den eneste mulighed for os at jeg får en løn som svare til det fulde overskud og betaler skat/topskat af beløbet og så køber små bider af gangen. Eller er der mulighed for at jeg får en grundløn og resten Af overskuddet bliver udbetalt Som udbytte til et mit eget ApS selvskab som ejer en lille del (5%) af butikkens ApS Selvskab Hvorved jeg vil kunne købe mig meget hurtigere ind i butikken. eller er det kun muligt at udbetale 5% af overskuddet  til mig da jeg ikke ejere mere af virksomheden? 

håber mit skriv giver bare lidt mening, 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Poke:
er det muligt at oprette et selskab, hvor alt overskud går til en medarbejder/medejer som ikke ejer 100% af virksomheden? Kun 5%

Det vil kræve A og B aktier hvor den ene type så har ret til langt største del af overskud efter skat udbetalt som udbytte - jeg har aldrig set 100% lagt på en B aktie til 5% men der kan udbetales langt mere til en aktietype end en anden - 
Det forudsætter så at det overskud efter skat i GF vedtages udbetalt som udbytte samlet efter regler om udbytte fra frie midler

Konstruktionen hvor 95% af anparterne modtager 5% af udbyttet og 5% anden aktieklasse modtager 95% er mulig - men kræver forberedelse og har jo evigt varende konsekvenser.

Jeg synes du/I er nødt til at sidde med en revisor - og finder det en anelse underligt, at den rige ikke selv har bedre overblik over mulighederne.

Det vil kunne være dyrere for dig at få din del som udbytte end som løn, så længe du ikke er i topskat - 

Løsningen hvor du som 95% ejer med ret til kun 5% af udbytte skal købe varelageret virker ikke som en brugbar konstruktion - Butikken er jo meget andet end varelageret - det er jo hele driften hvor varelager som sådan ikke er en udgift driftsmæssigt - men en likvid indsats

Endeligt er overskud = elastik i metermål - for det kan jo styres meget af investeringer - nødvendigheden af ansatte og meget mere

Investor kan nok med fordel stifte selskab til ejendommen, så du slet ikke har med den at gøre - og så må I fokusere på en noget lettere løsning for at investor får sin investering igen med et eller anden rimeligt % tillæg - indtil han har fået det (ex investering x 2 retur) og så anden fordeling - 

Sid med revisor/advokat - det er alt for komplekst til en Amino løsning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John mange tak for dit svar!

det er helt sikker der skal advokat og revisor ind over, det var mest en tanke jeg var gået med om det kunne være en mulighed at sætte virksomhed op på den måde, eller nogle som havde en ide til en smart måde at gøre det på da han i praktisk blot skal være en stor del af min “kassekredit/banklån” :) 

mvh poke. Og endnu engang tak for svar 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

han kan jo låne dig pengene rent ud - og du kan skulle betale tilbage i forhold til alle mulige parametre - overskud osv - som der så skal være klare regler for  så du driver virksomheden så der ikke bliver 0 - men de gælder jo hele vejen rundt. Er det som lån, er det jo lettere - han kan få sikkerhed i alt muligt inkl. dine anparter om det skal være

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er rent erhverv som beskrevet, og det bør derfor ikke gå over private midler.

+ Opret et holding selskab til dig selv som ApS.

+ Din partner, udlåner fra sit selskab midlerne til at du kan købe, mod pant i lageret, på rimelige markedsvilkår f.eks. 4% pa.

+ Dit holding stifter butikken, med høj andel af ejerskab, og er derfor sambeskattet med dette.

+ Overskud går ud af drift-selskabet op i holding, en gang årligt som udbytte, og i mellemperioderne som mellemregning drift-holding.

Overskud efter selskabsskat, afskriver dermed gælden, og øger holdings egenkapital.

Nedsætter du egen løn, så øges afdragene og omvendt - renterne er fradragsberettiget for holding/koncern-skatten.

Din partner har risikoen i starten - men den reduceres med afdragene - han får via renter afkast for sin risiko.

Låner han dit holding det fulde beløb - er han slet ikke involveret i driften - men det skal aftales nærmere.

Ovenstående kan også ske *kun* med et drift-selskab - stift driften, og lad dette låne direkte til køb af varelageret. Evt. med den ønskede ejerfordeling. 95% / 5% - men det er dig der fra starten skal eje 95% af drift! Så låner driften i stil med ovenstående.

Hvis du ikke mener at du skal prøve med flere selskaber, men vil fokusere på denne ene forretning - så skip holding.

---

Ønsker din partner indflydelse i starten, så skal han eje en andel af drift, og I skal udforme en ejeraftale om dette. Overvej evt. en bestyrelse med uvildige erfarne parter tillige.

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svarende, det giver super meget mening! lige hvad jeg havde brug for! tak

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)