Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indgående og udgående tinglysningsafgift

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :-)

Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogføre, når jeg fra en kunde modtager tinglysningsafgift, som jeg derefter betaler til tinglysningsretten.
Det vil sige at jeg på faktura til kunden opkræver eksempelvis kr. 20.000, som jeg derefter betaler direkte videre.
Det skal vel ikke være en del af mit salg ?
Der er ikke moms på.

jeg håber der sidder nogen kloge hoveder, der kan svare :-)

Rikke
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg ikke man  kan svare på uden at vide mere
Hvis du udfører et momspligtigt stykke ydelse - så skal der vel moms på din fakturering af tinglysingsafgiften og så bliver den del af omsætning - som så modsvares af udgiften hvor du betaler afgiften = 0 skat 
Som jeg lige ser, det så kan det være uden moms, hvis det er et udlæg, men så skal afgiften være tilstillet din kundes CVR og så lægger du ud, og bogfører som udlæg , men fakturerer du som del af en eller anden momspligtig ydelse, så kan jeg ikke se hvorfor den skulle faktureres uden moms hvis den blot indgår som del af din forretning med kunden, og har samme beløb som udgift
for at undgå momsen må det skulle være udlæg = faktureret fra tingslysningskontoret til din kunde . og evt betalt af dig som udlæg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar John :-)

Ja på fakturaen er der to poster:
En momspligtig ydelse på honorar
Tinglysningsafgift uden moms.

Jeg laver skøder, og mine kunder private personer uden CVR nummer.

Når skødet er lavet, betaler jeg den afgift jeg har modtaget fra kunden videre til tinglysningsretten.

Det kunne lyde rigtigt som du siger at det er et udlæg. Men hvordan bogføre jeg det ?

Hilsen Rikke



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke A.:
Tak for svar John :-)

Ja på fakturaen er der to poster:
En momspligtig ydelse på honorar
Tinglysningsafgift uden moms.

Jeg laver skøder, og mine kunder private personer uden CVR nummer.

Når skødet er lavet, betaler jeg den afgift jeg har modtaget fra kunden videre til tinglysningsretten.

Det kunne lyde rigtigt som du siger at det er et udlæg. Men hvordan bogføre jeg det ?

Hilsen Rikke



det er kun et udlæg hvis tinglysningsafgiftens opr faktura er udstedt til kunden - ellers er det ikke og der skal moms på din ydelse ellers får du bod ved kontrol. Kunden skal så have originalbilaget  - og du beholder kopi 

Jeg kender ikke din kontoplan - men der vil normalt være en konto til udlæg som netop hedder noget med udlæg - under mellemregning uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)