Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret af opskrifter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,
Jeg sidder og leger lidt med tanken om at udgive min egen opskriftsbog. Til dét har jeg brug for lidt hjælp, da man skal passe på med ophavsret og kopiering af andres opskrifter - hvilket jeg virkelig ikke vil komme across! Meeen hvad nu hvis der faktisk ligger en opskrift et sted på nettet eller andet som jeg ikke kan se eller finde, og derved bryder loven ubevidst? Findes der et system som kan lede hele nettet igennem og se om opskriften findes eller nogen man kan hyre til det? Evt når jeg får lavet en samling og så sætte nogen/noget til at tjekke dem igennem?
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 9. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Den har jeg læst, men den svarer ikke på mit spørgsmål om gennemtjekning af opskrifter. Der er milliard opskrifter og jeg kan ikke vide om min egen minder alt for meget om andre :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo i alle fald vide, om du har ladet dig kraftigt inspirere af andre - men ellers er det jo ikke anderledes end med kjoler - der er masser af dem - men kan stadigt blive dømt for kopi hvis det faktisk virker som en kopi - og det er ikke altid let at checke alle - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

MerimaT:

Den har jeg læst, men den svarer ikke på mit spørgsmål om gennemtjekning af opskrifter. Der er milliard opskrifter og jeg kan ikke vide om min egen minder alt for meget om andre :-)

Jeg tror ikke, at du finder nogen service, som kan tilbyde det. For hvordan skulle nogen kunne tjekke alle de kogebøger, som er udgivet i tidens løb? Mange er ikke digitale, så det vil være noget af et manuelt arbejde...

Men du ved vel selv, om du har kigget efter andre eller ej.

"Tiltsæt mel, æg og krydderier" kan foreksempel ikke beskyttes af ophavsret. Så korte sætninger er intet problem. 

Men det kan let omformuleres til f.eks "Herefter tilsætter du mel, æg og alle krydderierne i skålen og rører det godt sammen" 

Eller "Hæld æg, mel og krydderierne op i skålen og rør rundt".


Der er ualmindeligt mange muligheder, og chancen for at en af dine fremgangsmåder minder om andres, er meget lille, så længe du ikke skriver af eller kigger for meget på en andens valg af ord og formuleringer :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingredienslisten i sig selv kan vel ikke være beskyttet af ophavsret? Eksempel:

Ingredienser

5 dl mel
5 dl mælk
2 spsk sukker
20 gram smør
2 tsk peber
1 tsk salt
10 gram basilikum
1 spsk olie
240 gram skinke i tern
240 gram oksekød
100 gram Iceberg salat
1 lille tomat
15 skiver agurker

** advarsel - overstående er blot skrevet som eksempel og er ikke én reel opskrift. Jeg skulle i hvert falde IKKE spise den.

Jeg undersøgte for 5-7 år siden netop det her. Her fik jeg af vide at "faktuelle ting ikke kan beskyttes af ophavsret". F.eks ingredienslisten. Derimod fremgangsmåden kan beskyttes i form af den måde det er blevet beskrevet på.

Det må da godt være, at jeg har snakket med en advokat indenfor ophavsret der ikke rigtig har forstand på det. Men det var svaret jeg fik. Grunden til, at jeg spurgte var fordi at jeg havde nogle 60 år gamle opskriftkort - jeg ville gerne vide hvad jeg præcis måtte bruge fra disse.
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicheweb:
Ingredienslisten i sig selv kan vel ikke være beskyttet af ophavsret? Eksempel:

Ingredienser

5 dl mel
5 dl mælk
2 spsk sukker
20 gram smør
2 tsk peber
1 tsk salt
10 gram basilikum
1 spsk olie
240 gram skinke i tern
240 gram oksekød
100 gram Iceberg salat
1 lille tomat
15 skiver agurker

** advarsel - overstående er blot skrevet som eksempel og er ikke én reel opskrift. Jeg skulle i hvert falde IKKE spise den.

Jeg undersøgte for 5-7 år siden netop det her. Her fik jeg af vide at "faktuelle ting ikke kan beskyttes af ophavsret". F.eks ingredienslisten. Derimod fremgangsmåden kan beskyttes i form af den måde det er blevet beskrevet på.

Det må da godt være, at jeg har snakket med en advokat indenfor ophavsret der ikke rigtig har forstand på det. Men det var svaret jeg fik. Grunden til, at jeg spurgte var fordi at jeg havde nogle 60 år gamle opskriftkort - jeg ville gerne vide hvad jeg præcis måtte bruge fra disse.

Korrekt det er kun fremgangsmåden, som kan være beskyttet af ophavsret, men det afgøres igen af, hvor omfattende den er. Er det bare sætninger på 3-4-7 ord, kan det være svært at kræve nogen rettigheder til dem.

Men for at være safe side, så omskriv fremgangsmåden, og så er du ovre den problemstilling :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)