Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil, privatkøb/firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen,

Min kæreste har lige startet firma.
Før han kunne starte firma, måtte han købe en firmabil for egne penge.

Fiktive tal:

Han havde 30.000 til udbetalingen på sin egen konto.
Han lånte 80.000 af mig til resten af bilen, som han afdrager vha. dokumentation igennem anfordringbrev.

Bilen er registreret som firmabil på gule plader.
Den er oprettet i firmaet via mellemregningskonto.

Hvordan får han sine 30.000 igen uden at de skal beskattes igen? Er det mellemregningen som er den gyldne port, og gør at der ikke skal beskattes dér igen?

Eller... kan firmaet afdrage på bilen til mig eller er vi nødt til at gøre alt dét privat?

Jeg har ikke brug for "uha penge mellem kærester, er så risikabelt"-lektioner, det forventer jeg at sitet her er for professionelt til.

Der må være andre som har købt firmabil for private penge og kan guide mig ✌

Som jeg forstår det, så kan han bare - så snart der er overskud i firmaet - dække/betale sine udlæg, heriblandt de 110.000 kr... Og så er der intet som helst med skat overhovedet.

Right?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du sagde du var helt med på det med løn og mellemregning - det er jo helt det samme her. Mellemregning er i status og har intet med drift at gøre
Han lån hos dig er privat og afdrages privat

det eneste UHA du får er, at du laver regnskab og ikke kan det. Det kan godt være du stille kan lære det, men du får meget let gjort noget, så din ven får en grim overrakselse. Du bliver efter min bedste mening nødt til enten at få en bogholder online der kan kigge med over skulderen i starten, eller som minimum tykke dig gennem en masse mere konkret viden om regnskab - det er synd hvis det skal gå galt https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html kunne være god læsning

Der er altså mange specielle ting når vi taler fradrag mm - som du måske ikke lige får spurgt om, og mellemregning og måske forskellen drift og status i regnskab tror jeg ikke på de har fanget her Det er bare et godt råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Aug 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar.

Jeg har fået en på sidelinjen som i starten kan kontrollere at alt er som det skal være. Jeg har pt gjort alt rigtigt, så det er jo fint.
Jeg vil bare gerne undgå at trække for meget på denne, derfor forsøger jeg at opnå læring selv. Bla via dette forum.

Så altså. Det jeg selv var nået frem til et korrekt.

Når det er registreret som mellemregning så er det bare et udlæg som skal dækkes af firmaet.

Præcis som hvis bagerjomfruen skal i netto efter gær, så køber hun med sine egne penge og når hun kommer retur i bageriet så får hun udbetalt x antal kroner for gæren, mod kvitteringen på gæren.


Indlægget handler ikke om fradrag, blot på dækning af udlæg.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mellemregning er del af status - alle penge ind og ud fra ejer i alm personbeskattet enkeltmands er i status. Kun ting i drift påvirker skat - ikke status

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)