Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengegaver

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 19
Indlæg ialt: 3
Fra  Soundboksen.dk Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey allesammen.

Er der nogle af jer der ved hvor mange penge man må overføre til venner, for at være på den rigtige side af loven, med hensyn på skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

o kroner helt enkelt - ellers er der gaveafgift eller personlig skat for modtager - hvis ikke man er omfattet af nær kreds og loft for gaveafgift - er det overførst som betaling for vare eller ydelse er der skat fra kr 0,00½ og du har pligt til at angive det som honorar/løn for at ikke kunne dømmes for sort betaling med bod og skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Nov 19
Indlæg ialt: 3
Fra  Soundboksen.dk Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Så hvis jeg har nogle venner der skal leje et værelse i min lejlighed, så kan man ikke gøre det lovligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

jo da - man skal bare betale skat - men med bundfradrag for lejeindtægt - som skal dække udgiften ved det område du lejer ud. Du spørger om ET og så nu i virkeligheden noget helt andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
du har pligt til at angive det som honorar/løn for at ikke kunne dømmes for sort betaling med bod og skat

Angive? Pengegaver fra andre endt nærtstående er det så ikke modtager der skal angive det i rubrik 20. Der er vel ikke nogen indberetningspligt for giver, og da slet ikke som løn/honorer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lier:

Cookie - John Hannover:
du har pligt til at angive det som honorar/løn for at ikke kunne dømmes for sort betaling med bod og skat

Angive? Pengegaver fra andre endt nærtstående er det så ikke modtager der skal angive det i rubrik 20. Der er vel ikke nogen indberetningspligt for giver, og da slet ikke som løn/honorer.

SIkke en masse bøvl- Hvis du betaler nogen CVR registrer betaler CPR uden at angive det - så er det sorte penge med bod og bøde Det  her er jo ikke - skattesnyderforum - men for iværksætttere og selvstændige som udgangspunkt ikke? Hvis der spørges om man man kan give penge uden skat til venner, er det vel en anden sag - men så er forum sgu ikke velvalgt men OK  - hvis det nu er en helt privatmand med firmanavn i profil der vil give penge væk så ??? Sorry - lidt søgt svar synes jeg

Hvis gavegiver er firma er der indberetningspligt - ellers ikke. Nå vi taler nok meget forbi hinanden - men vi er i et iværksætterforum, og her er måske også forventning om fradrag for gaven
Hvis du ærligt mener, at mit svar til bruger soundbox skulle være-  at han gi løs og ikke selv skal indberette - så skuffer du mig virkeligt helt ærligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Hvis gavegiver er firma er der indberetningspligt - ellers ikke

Hvor står det i loven? Der er jo ikke tale om løn/honorar, da der ikke foreligger en modydelse men derimod en gave. 

Og der vil vil næppe fra SKATS side blive anset som foretningsmæssigt begrundet men derimod en transaktion som hører privaten til. 

Og drop dit ævl om skattesnyd eller ej. Det er et simpelt spørgsmål om hvor det i loven står at der skal ske indberetning fra givers side.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Hvis gavegiver er firma er der indberetningspligt - ellers ikke

Hvor står det i loven? Der er jo ikke tale om løn/honorar, da der ikke foreligger en modydelse men derimod en gave. 

Og der vil vil næppe fra SKATS side blive anset som foretningsmæssigt begrundet men derimod en transaktion som hører privaten til. 

Og drop dit ævl om skattesnyd eller ej. Det er et simpelt spørgsmål om hvor det i loven står at der skal ske indberetning fra givers side.

Jamen fint hvis du står inde for at et firma kan uddele pengegave til CPR uden indberetning og tror det sker som ren venlighed. Det skal jeg da ikke blande mig i, men hold da op for en naivitet at se bort fra det. Noget jeg desværre ser ofte, og som jo kan gi basflag. Jeg er, som du forstår - slet ikke enig i din protest - og tro på gave fra firma osv - Det er for ringe rent ud sagt -  Når et firma spørge sådan her  er det normalt med forventning om fradrag for "gaven# men god nat du

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er vist så træt at du hverken har læst min kommentar eller svaret på mit spørgsmål.

Jeg skrev netop at en sådan transaktion vil være virksomheden uvedkommende. Og så efterlyser jeg bare en henvisning til den lovhjemmel som du mener giver virksomheden indberetningspligt. Det er det eneste. 

Sov godt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra SKATS vejledning om kontantgaver

"Hvis gaven er givet til andre end ovennævnte fx. søskende, nevøer og niecer, kan du ikke bruge blanketten til at anmelde gaven, medmindre I har været samboende de sidste to år, før gaven er modtaget. Har I ikke det, er der tale om en indkomstskattepligtig gave, og gavemodtager skal i stedet skrive gavens værdi på årsopgørelsen som "Anden personlig indkomst" i rubrik 20."

Bemærk sidste sætning.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)