Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette holding - og samtidig beholde enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Et teoretisk spørgsmål vi kom til at diskutere:

Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, og ikke ønsker ens regnskabstal offentliggjort overfor eventuelle konkurrenter, men samtidig ønsker et holding i forbindelse med andre investeringer, er det da muligt, at:

Beholde sin enkeltmandsvirksomhed (fx. en webshop) og samtidig oprette et holding / APS. Ens holding kunne eksempelvis stå for alt marketing mm. og på den måde fakturere ens enkeltmandsvirksomhed.

Hvis overskuddet i enkeltmandsvirksomheden fx. var 1.000.000 - kunne ens holding da fakturere for 750.000 i marketing eller lign, således at overskudene fordeler sig med 250.000 i enkeltmandsvirksomheden og 750.000 i ens holding?

Er det lovligt - og i så fald, er der så nogle faldgrubber man skal være opmærksom på?

Mvh

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det ville givet være farligt - at skat kunne mene man flyttede overskud fra personlig indkomst til selskab som helt anden juridisk enhed  så det ville jeg meget stærkt fraråde - den der interne fakturering -den ville være "livsfarlig"  Du kan sagtens have et holding der laver andre ting - men ikke mellem faktureringer 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret. :)

Ville der være en måde, at køre både enkeltmandsvirksomhed og holding på, hvorpå en del af overskuddet endte i ens holding, således at overskuddet kunne investeres smartere? 

Hvad hvis ens holding købte alle varerne fra producenterne, og så solgte dem videre til ens enkeltmandsvirksomhed med lidt mere avance på? Eller er det lige så galt? :)

Mvh

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

RoomForMore.dk:
Ville der være en måde, at køre både enkeltmandsvirksomhed og holding på, hvorpå en del af overskuddet endte i ens holding, således at overskuddet kunne investeres smartere? 
Det ville altid være klar risiko at skat mente man alene kørte det sådan for skat - så svaret er kort NEJ . 
Du kan have to ApS - drift og holding men ikke misbruge holding til enkeltmands uden risiko for over 100% skat (og det du nævner er transferpricing forbudt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

RoomForMore.dk:
Ville der være en måde, at køre både enkeltmandsvirksomhed og holding på, hvorpå en del af overskuddet endte i ens holding, således at overskuddet kunne investeres smartere? 
Det ville altid være klar risiko at skat mente man alene kørte det sådan for skat - så svaret er kort NEJ . 
Du kan have to ApS - drift og holding men ikke misbruge holding til enkeltmands uden risiko for over 100% skat (og det du nævner er transferpricing forbudt)

vh John Hannover

Du kunne vel også have et holding med to koncernforbundne driftselskaber hvor du kunne lave de numre. Det er skattemæssigt neutralt så det giver næppe store problemer der, men det er da fordyrrende 

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså så det CVR / Holding, der figurerede på hjemmesiden kunne holdes så tæt på 0, som muligt ved at lade det andet stå for "salg" af alle varer, ydelser mm? :)

Pointen skulle jo blot være, at "skjule" ens reelle overskud overfor eventuelle konkurrenter.

Mvh

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

RoomForMore.dk:

Altså så det CVR / Holding, der figurerede på hjemmesiden kunne holdes så tæt på 0, som muligt ved at lade det andet stå for "salg" af alle varer, ydelser mm? :)

Pointen skulle jo blot være, at "skjule" ens reelle overskud overfor eventuelle konkurrenter.

Mvh

holding er holding og kan få sit overskud fra drift hvor det jo vil være synligt - ellers personlig virksomhed. Grundet til gennemsigtigheden er jo at når man ikke vil ansvare personligt for ting, så skal andre kunne følge med i overskud og værdi osv
Jeg tror i øvrigt du overvurderer skaden ved at konkurrenter kan se dit overskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Du kunne vel også have et holding med to koncernforbundne driftselskaber hvor du kunne lave de numre. Det er skattemæssigt neutralt så det giver næppe store problemer der, men det er da fordyrrende 
- men risiko for transferpricing problematik og stadigt kan alle jo se resultaterne i både de to drift og i holding hvor overskud kan komme op via udbytte som også er offentligt. Det er jo betingelsen for at man slipper personligt ansvar - at andre kan følge med i den slags ting på et eller andet plan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:
Du kunne vel også have et holding med to koncernforbundne driftselskaber hvor du kunne lave de numre. Det er skattemæssigt neutralt så det giver næppe store problemer der, men det er da fordyrrende 
- men risiko for transferpricing problematik og stadigt kan alle jo se resultaterne i både de to drift og i holding hvor overskud kan komme op via udbytte som også er offentligt. Det er jo betingelsen for at man slipper personligt ansvar - at andre kan følge med i den slags ting på et eller andet plan

vh John Hannover

Det er jo tildels rigtigt, og som altid så har vi i Danmark en betydeligt retsløshed, når det kommer til Skat's evner til at revurderer ting efter den enkelte medarbejders holdninger og til deres diskretion. Der er transferpricing området ikke bundet op på den måde private virksomheder fungerer. 

De to driftselskaber kan man ikke umiddelbart se som en samlet enhed da eksempelvie en produktionsenhed ikke nødvendigvis kun sælger til sit søsterselskabs design/salgsenhed. Der er rigtig mange virksomhedskonstelationer hvor man har en specielkompetence som man sælger til andre. Nu arbejder jeg primært med diagnostikbranchen og der er stortset ikke en producent i verden der laver alle reagenser der indgår i test kit på egen hånd, og derfor hænger råvareproduktionen og færdigvare produktionen ikke sammen i et fast forhold. 

Lad os sige at drift 1 leverer altaner i bygningsentrepriser, så kan drift 2 godt være en smedevirksomhed der laver altaner, smedearbejde mv til tredjepart. Om det er hensigtsmæssigt her er svært at sige da det primært synes at være evnen til at skjule ting der er vigtig, men detgår en del af vejen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Lad os sige at drift 1 leverer altaner i bygningsentrepriser, så kan drift 2 godt være en smedevirksomhed der laver altaner, smedearbejde mv til tredjepart
sagtens - helt enig - og det vil jo ikke være transferpricing - heller ikke hvis 2 sælger til 1  - bare til er til samme pris som til de der tredieparter-  det vil jo altid udelukke transferpricing. Den opstår i væsentlighed når der kun er er internhandel  - ofte på tværs af lande, hvor overskud med fordel kan skubbes til lav eller ingen skat.

Vi solgte ex branding til textil - labels, hangtags, packaging -  og her var skat opmærksomme på, at vi jo kunne flytte vort DK; S, D, UK overskud til Portugal eller Kina - eller HongKong (ingen selskabsskat da) - hvis vi fra produktioner vi ejede i de lande - satte prisen helt unaturligt højt. Vi gik dog glat igennem TP undersøgelser i både DK og et par andre lande, netop fordi vi kunne vise, disse produktioner solgte betydelige mængder af helt samme vare, til rene tredieparter.

Jeg kan jo ikke sige det er sådan altid, men min oplevelse med SKAT i TP undersøgelser var - både i DK og S i alle fald, at de var overordentlig seriøse og kørte efter meget faste kriterier - og hvor jeg da var lidt nervøs inden, da det kunne være fatalt koncernmæssigt, hvis vi havde trådt galt - så faldt det helt væk så snart jeg sad med dem på kontoret og gennemgik de indledende øvelser faktisk og det hele tog ret kort tid samlet.

Når jeg nævnte TP problem var det trådstarters ønske om at kunne skjule overskud for verden (om jeg husker ret) ved flere døtre der handler indbyrdes og et holding - og det giver let TP + skjuler ikke meget da holding jo samler op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)