Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerforening - Momsfritagelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften

Vi er en lille ejerforening af 10 lejligheder, der efter formandsskifte er kommet i tvivl i forhold til vores muligheder for momsfritagelse.
Vores revisor holder ferie, Skats hjemmeside hjælper ikke - så nu får Amino chancen :-)

Ifølge tidligere formand er momsfritagelse ikke muligt. Således skal vi regne med tilbudspriser for renovering inkl. moms. Jeg har dog en formodning om, at denne antagelse ikke er indregnet i tidligere renoveringsplan...

Nogen der kan gøre mig klogere?

Har vi mulighed for at lave en forenings konstruktion, der fritager os for moms?


/DK
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsfritagelse betyder jo som udgangspunkt, at man ikke skal/må lægge moms på ens salg. Hvis andre sælger en momspligtig ydelse til en, så er der moms på, og med momsfrihed for salg, må man ikke trække denne moms fra. det betyder ikke man slipper for moms fra køb af momspligtige ydelser - alene at man ikke skal lægge moms på salget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jul 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, John. 

Vi står overfor en række større renoveringsopgaver, som der er indhentet tilbud på. Vi er i denne forbindelse i tvivl om, hvorvidt der er sat budget af med eller uden moms. Jeg kan nu forstå, at det altid, i vores tilfælde, vil være inkl. moms beløbet vi vil skulle anvende - både i budget og afregning. 

Er der eksempler på Ejerforeninger, der ændrer selskabs/foreningskonstruktion for at optimere på dette område? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

For at have fradrag skal I hvad enten det er som forening eller hvad I nu finder på have momspligtig  aktivitet for at kunne få helt eller delvist fradrag. Lidt svært at se hvad det reelt skulle være, hvis det kun er beboelsesejendomme i foreningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Don_Karnage:
Er der eksempler på Ejerforeninger, der ændrer selskabs/foreningskonstruktion for at optimere på dette område?
det forudsætter jo at I har en reel momspligtig aktivitet med indtægter, og det kan jeg slet ikke se i ejerforeninger. det er ikke andet end hvis en husejer ville momsregistrere sig for at trække moms på byggeriet fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Faldt lige over denne interessante tråd.
Jeg er selv ny formand i en ejerforening og er ved at danne mig et overblik over hvordan og hvorfor. :-)

Vi er sammensat af 40 ejerlejligheder og 38 udlejningslejligheder, som ejes af ét administrationsselskab.
Ville vi evt. kunne fakturere fællesudgifter + moms til administrationsselskabet og så på den måde blive momsregistreret?
Det er nemlig en ordentlig ekstra omkostning, når alle håndværkeropgaver som nu m.v. skal betales inkl. moms, der så ikke kan fratrækkes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være sikker - så ville det forudsætte at den ejerforening har al vedligeholdelse og forbedringspligt under sig i alle fald- og hvor er fordelen så - for adm selskabet kan jo ikke (hvis de ikke er momsreg og er udlejere) trække momsen i fakturerer dem fra - så det er jo lige så langt som det er bredt - i kunne lige så godt fakturere dem 125 kr uden moms som 100 kr + 25 kr moms - men spørgsmålet er, om ejerforeningen legalt kan være ansvarlig for alle den type udgifter uden om adm selskabet så de er totalt separeret fra alm husleje uden moms - der må givet ikke være antydning af forbindelse. 
Betal en aut revisor hvis du vil videre ad den vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)