Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtager og selvstændig - juridisk spørgsmål

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg er lønmodtager og overvejer at starte virksomhed op.
Skal jeg spørge “om lov” hos min arbejdsgiver?
Jeg vil starte virksomhed i brug af en kommunikations metode, svarende til Powerpoint.
Jeg underviser i og bruger dette på mit job, men det er ikke min kerneopgave og de har ikke patent på metoden.
Men kan jeg komme i klemme ved at bruge metoden udenfor mit lønmodtagerjob og tjene penge på det i fritiden?
Vh Louise
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Louiselindnielsen:
Hej
Jeg er lønmodtager og overvejer at starte virksomhed op.
Skal jeg spørge “om lov” hos min arbejdsgiver?
Jeg vil starte virksomhed i brug af en kommunikations metode, svarende til Powerpoint.
Jeg underviser i og bruger dette på mit job, men det er ikke min kerneopgave og de har ikke patent på metoden.
Men kan jeg komme i klemme ved at bruge metoden udenfor mit lønmodtagerjob og tjene penge på det i fritiden?
Vh Louise

Som udgangspunkt nej. Jeg antager ikke, at der står noget i din kontrakt (i så fald må man se på om det er lovligt).

Du skal dog overholde en almindelig loyalitetspligt overfor din arbejdsgiver; du må altså ikke misbruge information eller viden som du har internt fra din arbejdsgiver, du må ikke drive direkte konkurrence med vedkommende og du må ikke på anden vis være illoyal, fx ved at "slække" på din arbejdsindsats.

Noget andet er dog, at det er en god ide at tale med din arbejdsgiver om det - én ting er, at noget er lovligt, noget andet er de menneskelige relationer :)

Tilmeldt 22. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar - præcis, de menneskelige relationer (rene linjer) betyder også noget
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)