Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlemsskab vs. moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle - jeg har oprettet en fanklub for det svenske prog-metal-band Opeth. For at få seriøse medlemmer og få dækket udgifter til merchandise, web, etc., har jeg sat en medlemspris på kr. 50,00 pr. års. Derved får medlemmer også unik adgang til særligt materiale, mv.
Men: skal jeg betale moms af de kr. 50,00 når det drejer sig om medlemsskab til en fanklub?

På forhånd tak får svar!

Kristian
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det relevant at vurdere om du overhovedet har en omsætning på mindst 50.000 i en 12 måneders periode (det vil sige løbende, ikke forventet pr. år); hvis nej, er du ikke momspligtig.

Noget andet som du dog skal overveje er, om du eventuel er skattepligtig af indtægterne. Foreninger er i et vidt omfang skattefrie ifht. indtægterne, medmindre der er tale om erhvervsmæssig drift - ud fra det du skriver, er det dog ikke muligt at give dig noget svar.

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja du skal betale moms. men hvis du omsætter for under 50.000 om året, så skal du ikke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

endnuen1:

Ja du skal betale moms. men hvis du omsætter for under 50.000 om året, så skal du ikke

Det er jo ikke helt korrekt.

Kravet om 50.000 kr er ikke på årsbasis, men løbende 12 måneder. 

Endvidere er det jo svært at give et klart svar, når vi ikke ved hvad aktiviteten er i foreningen. Dette hænger sammen med, at kun erhvervsmæssig aktivitet er omfattet af momspligten, jf momslovens § 1. Om fanklubben er omfattet af § 1 er en konkret vurdering. 

Tilmeldt 9. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa - jeg har aktiviteter som f.eks. salg af bandets officielle øl og senere kommer der også merchandise. Så jeg ER momsregistreret, men omsætter dog langt fra de 50t om året. Jeg er momsregistreret fordi jeg importerer de øl fra Svenrige og gerne vil tjene på det hele på længere sigt. Og kan trække udgifter fra.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ærligt talt svært at svare på, når vi ikke ved hvad det involverer at være med i fanklubben eller om der sigtes efter en økonomisk gevinst for øje. 

Var jeg dig ville jeg skrive en pæn mail til skat, indgående beskrive formål og omfang af klubben, herunder om noget kan siges at være erhvervsmæssigt (altså typisk med overskud for øje) og ad den vej få et kvalificeret svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i øvrigt være obs på, at visse dele af driften kan være moms-/skattepligtige, mens andre ikke vil være det. 

Du kan således stå i en situation hvor merchandise er moms-/skattepligtige, mens medlemskab ikke kan. Det er derfor, at det er så vigtigt at være mere præcis i dine beskrivelser overfor skat.

Tilmeldt 9. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Mange tak for besvarelserne.
Jeg kontakter Skat!
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)