Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendoms/forældrekøb

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes at huske at man ikke må lave forældrekøb gennem eksempelvis et holding selskab. Er det rigtigt, og hvad er eventuelt muligt?

Må man eksempelvis købe en lejlighed og udleje til et familiemedlem på markedsvilkår, og hvor man så bare ikke kan sælge med de privilegier der er i forældrekøb. Der burde ikke være restriktioner på at købe en ejendom og udleje til fremmede, men hvor skal man være forsigtig, hvis man ikke har super meget lyst til at have et kapitaltab på 45%?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vent på andre  men ens børn vil som jeg husker det idag falde ind under samme krav som man selv ville som ejer ved at købe bolig i ApS og udleje til sig selv. Det ligger i, at de er omfattet af samme gruppe som aktionærlån til en selv som jeg husker det

Børsen havde noget om det lige da det blev bekræftet i styresignal eller - dom - husker det ikke - det var 2010 https://penge.borsen.dk/nyheder/penge/drop-foraeldrekoeb-via-selskab-uria 

Men vent på andre - jeg huskede  bare lige den fra børsen fra egen overvejelse i sin tid

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er de skematiske beskatningsregler af fri bolig i Ligningslovens § 16, stk. 9 og § 16A, stk. 5, der kommer i anvendelse.

Ifølge de skematiske beskatningsregler, beskattes hovedaktionær af forskellen mellem faktisk betalt leje og 6% af højeeste værdi af offentlig vurdering og kostpris for ejendommen. Hvis grundlaget overstiger 3 mio., så er beskatningen 8% for denne del af værdien.

Den skematiske beskatning er indført på et tidspunkt, hvor realkreditrenten lå på 4-5%. Med de nuværende rentesatser giver den skematiske beskatning et helt urimeligt beløb til beskatning, men der kan ikke henses til en markedsleje.

Der hvor familien kommer ind er, at når selskabet udlejer til hovedaktionærens nærtstående, fx. børn, så anses udlejningen for at ske grundet familieforholdet. Derfor beskattes hovedaktionæren af eventuel manglende lejebetaling i forhold til det skematiske beregnede lejebeløb.

Så man må gerne lave forældrekøb gennem selskaber, beskatningen er bare så langt væk fra markedslejen, at det ikke giver mening at gøre det.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)