Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg sælge en kunde fra min ene virksomhed til min anden virksomhed?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg er ny her :-)

Jeg har drevet enkeltmandsvirksomhed i 11 år. (detail)
Men for et par måneder siden får jeg en idé, og finder på noget nyt at sælge som er i en helt anden branche. Det sælges på abonnement.
For at afprøve om det virker sælger jeg nogle igennem min enkeltmandsvirksomhed. Det viser sig at der er efterspørgsel på det. Jeg har derfor startet et ApS til det nye firma, så langt så godt.
Men jeg har nogle kunder som har købt abonnement for både 3, 6 og 12 mdr. i min enkeltmandsvirksomhed. Må jeg sælge dem (kunden) og deres resterende abonnementsperiode til det nye selskab? Kunden er indforstået med at hvis det blev en succes skulle det over i et selskab for sig selv.

Hilsen René
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René,

Det er ikke et salg, når du flytter kunder fra den ene til den anden virksomhed.

Du skal blot bede dem godkende, at du fortsætter abonnementet i dit nye selskab og når tiden er inde, så afslutter du aktiviteterne i din enkeltmandsvirksomhed. Lad være med at gøre tingene unødigt komplicerede.

Held og lykke med det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Resckj:
Hej.

Jeg er ny her :-)

Jeg har drevet enkeltmandsvirksomhed i 11 år. (detail)
Men for et par måneder siden får jeg en idé, og finder på noget nyt at sælge som er i en helt anden branche. Det sælges på abonnement.
For at afprøve om det virker sælger jeg nogle igennem min enkeltmandsvirksomhed. Det viser sig at der er efterspørgsel på det. Jeg har derfor startet et ApS til det nye firma, så langt så godt.
Men jeg har nogle kunder som har købt abonnement for både 3, 6 og 12 mdr. i min enkeltmandsvirksomhed. Må jeg sælge dem (kunden) og deres resterende abonnementsperiode til det nye selskab? Kunden er indforstået med at hvis det blev en succes skulle det over i et selskab for sig selv.

Hilsen René

udfordringen er hvis skat mener dit ApS får en fordel ved det - ved ikke at give fuld pris for det - også i forhold til at kunden jo har en værdi i sig selv = goodwill og den kan skat så beskatte dig for - hvis ikke du får betaling for den goodwill/fordel som dit ApS får ud af at overtage kundeforholdet nu og fremover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej René,

Det er ikke et salg, når du flytter kunder fra den ene til den anden virksomhed.

Du skal blot bede dem godkende, at du fortsætter abonnementet i dit nye selskab og når tiden er inde, så afslutter du aktiviteterne i din enkeltmandsvirksomhed. Lad være med at gøre tingene unødigt komplicerede.

Held og lykke med det.

og når han er ejer af både enkeltmands og det ApS der dermed får en kundepotefølje overdraget - uden at betale for goodwill - så vil du garantere, at skat ikke stikker en stor skat ud for goodwill. Det her er type eksempel på hvor dyrt det kan være at overføre goodwill uden armslængde fra  enkeltmands til ApS i mine øjne - Det er vel præcis det man vurderer - i forhold til skattefri eller skattepligtig virksomhedsoverdragelse??

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Det er fordi jeg gerne vil have aktiviteterne over i det nye selskab med det samme.
så min plan var fx at når en kunde har 10 mdr. tilbage ud af sit 12 mdr. abonnement, så ville jeg bare fakturere det nye selskab 10 mdr. abonnement på kunden. Men må jeg det?

Hilsen René
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Som jeg læser det, så har René fundet på abonnementsideen for et par måneder siden og ikke da han startede for 11 år siden.

Dermed kan der næppe være en særlig stor portefølje af abonnementer, der overdrages og der kan aldrig blive tale om en kæmpe goodwill og deraf kæmpe stor skat.

René: Hvor mange abonnementer har du solgt og hvor stor en værdi har de (i omsætning bare) over de næste 12 måneder i alt? Jeg ville gætte på, at det var i småtingsafdelingen, men du må jo rette mig, hvis det virkeligt er så stort, som John antager.

Tilmeldt 18. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Flemming:

Hej John,


Som jeg læser det, så har René fundet på abonnementsideen for et par måneder siden og ikke da han startede for 11 år siden.


Dermed kan der næppe være en særlig stor portefølje af abonnementer, der overdrages og der kan aldrig blive tale om en kæmpe goodwill og deraf kæmpe stor skat.


René: Hvor mange abonnementer har du solgt og hvor stor en værdi har de (i omsætning bare) over de næste 12 måneder i alt? Jeg ville gætte på, at det var i småtingsafdelingen, men du må jo rette mig, hvis det virkeligt er så stort, som John antager.




Hej Flemming og John

Det drejer sig indtil videre kun om 4 kunder. Så nej det er ikke nogen stor portefølge. ca. 15.000 kr. i omsætning.
Men så er der samtidig et varekøb for ca. 11.000 kr. jeg også godt ville fakturere om til det nye firma. så det er ikke kæmpe tal endnu :-)

Hilsen René
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Hej René,

Så ville jeg ærligt talt blæse på Skat og blot overføre aktiviteterne til det nye selskab. Sælg varelageret og flyt kunderne over til det nye (men husk at indhente deres tilladelse til at du opsiger abonnementet i utide hos dig selv og starter det på ny i det nye selskab).

Skat kan ikke bruge tid og ressourcer på at forfølge småpenge og selv hvis de gør, så er der intet at komme efter.

John: Jeg forstår udemærket godt, at tingene skal foregå rigtigt, men når man er så lille en spiller, så giver det ingen mening at bruge masser af tid og ressourcer på at følge regler, der er skabt til store spillere i markedet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Resckj:
Det drejer sig indtil videre kun om 4 kunder. Så nej det er ikke nogen stor portefølge. ca. 15.000 kr. i omsætning.
Men så er der samtidig et varekøb for ca. 11.000 kr. jeg også godt ville fakturere om til det nye firma. så det er ikke kæmpe tal endnu :-)
grundet til du vil det er, at det er en fordel for det nye selskab. Det KAN udløse skat- Flemming rådgiver nu lidt ud fra - det opdages sgu aldrig - men der er tale om ikke kun den omsætning- men den tilhørende goodwill ved hele projektet. 
Jeg siger ikke du fanges - men siger bare - det kan blive dyrt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Resckj:
Det drejer sig indtil videre kun om 4 kunder. Så nej det er ikke nogen stor portefølge. ca. 15.000 kr. i omsætning.
Men så er der samtidig et varekøb for ca. 11.000 kr. jeg også godt ville fakturere om til det nye firma. så det er ikke kæmpe tal endnu :-)
grundet til du vil det er, at det er en fordel for det nye selskab. Det KAN udløse skat- Flemming rådgiver nu lidt ud fra - det opdages sgu aldrig - men der er tale om ikke kun den omsætning- men den tilhørende goodwill ved hele projektet. 
Jeg siger ikke du fanges - men siger bare - det kan blive dyrt

vh John H

Nu skal man også passe på med at skyde gråspurve med kanoner!

Uden viden om abonnenterne acceptere flytningen, forlænger abonnementet forbi 12 måneder, om det opsiges inden da. Det er fint at man med rådgiver øjne vil puste ting op, men værdien af et kundeforhold der formodentlig kan opsiges med måneds varsel og max genererer 80kr/md i DB er meget begrænset.

Det kan ikke blive MEGET dyrt. Det kan måske i worst case scenario det samme som at få revisoren til at lave papirarbejde. En prøveballon med projekteret 4000 kr i DB giver ikke Goodwill scenarier. Det er rigtigt at gøre det så hurtigt som muligt, og hvis der er brugt omkostninger på at finde de fire kunder mv. så prissæt det. 

Lav en beregning af hvad du mener kunderne/det overførte er værd og betal det til din enkeltmandsvirksomhed. Aktiviteten er pt intet værd uden dig, og du kan frit vælge om du vil arbejde i dit enkeltmandsfirma, i et eget ejet APS eller for tredjemand.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)