Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde har indbetalt 2 gange - for 13 måneder siden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende en engangskunde, som vi udførte en opgave for i 2018. Ved en fejl indbetaler de to gange, hvilket jeg naturligvis skriver til dem pr. mail, så de kan få deres penge igen. De reagerer ikke...

Pr. 1/1 2019 ændrer jeg min virksomhed til et selskab, og derfra lukker aktiviteten i det gamle firma, og det kører kun videre da der fortsat er skyldnere som ikke har betalt deres regninger.

Nu, i februar 2020, tager den gamle kunde pludselig kontakt, fordi de opdager at de i 2018 har indbetalt 2 gange. De kontakter mit nye firma som har samme navn. De ønsker beløbet på ca. 6500,- retur grundet fejlen. Men den gamle virksomhed er selvfølgelig tømt for aktiver. Findes der en regel om hvor længe efter B2B kan bede om refunderinger? Det skaber et regnskabsmæssigt rod, da den nye virksomhed jo intet har at gøre med den gamle gæld.

Venligst

Brian Phillip

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis i ikke har aftalt andet er den almindelige forældelsesfrist 3 år.

Din kundes tilgodehavende bør vel stadig fremgå af din gamle virksomheds regnskab, og bør betales af denne uanset om der er aktiver tilbage eller ej.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2666
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Brian Ph.:
Jeg har et spørgsmål vedrørende en engangskunde, som vi udførte en opgave for i 2018. Ved en fejl indbetaler de to gange, hvilket jeg naturligvis skriver til dem pr. mail, så de kan få deres penge igen. De reagerer ikke..


Naturligvis havde de gjort det hvis du havde ringet til dem. 

Se at få sendt pengene til dem og så stram din bogføring op - tillid går begge veje.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Per Krabbe, scanboat.com:
Naturligvis havde de gjort det hvis du havde ringet til dem. 

Se at få sendt pengene til dem og så stram din bogføring op - tillid går begge veje.

Er der nogen særlig grund til at du skal have den ud mellem sidebenene fremfor bare at svare på spørgsmålet?

Vi render jo ikke og holder en virksomhed igang, fordi en enkelt virksomhed ikke vender retur og oveni en virksomhedsomlægning er det meget andet og vigtigere at beskæftige sig med. Så der er for længst glemt alt om den virksomhed og faktura.

Venligst

Brian Phillip

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Beløbet er ikke stort og du har jo sådan set allerede fået en profit ud af det, bare i den gamle virksomhed. Hvis du ikke havde haft overskud, så havde du jo ikke omdannet til selskab.

Jeg mener at ærlighed kommer man længst med og du har vist ikke været særlig ihærdig med at få fat i dem - ikke så ihærdig som du ville have været med et tilgodehavende. Så tag tabet i det nye selskab og kom så ud over stepperne og lav nogle flere salg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det gamle som du holdt levende grundet tilgodehavender- er det stadigt levende for så er det jo derover med den?

Var det personlig virksomhed det gamle - så er det en personlig gæld og den er ikke som beskrevet forældet


I alle fald - hvordan kan du sige du kun holdt det levende grundet tilgodehavende? Du må da klar ti bogholderiiet have den dobbelte betaling stående som gæld - og du kan da ikke bare lukke med en gæld?

Den kan ikke have været ukendt - både fordi du jo skrev om den og fordi den da givet har stået i regnskabet bogført som en gæld på den debitorkonto

Besværligt ja - besværlig kunde - sikkert - men jeg kan ikke se andet end du må afvikle den. Har du lukket en personlig virksomhed uden at indfri alt gæld er den personlig og har du lukket selskab vis erklæring er det personlig gæld hvis den fandtes som den gjorde og har du lukket selskab via frivillig likvidation så har du haft send besked ud til kreditorer mm

At kunden sender til nye selskab skyldes nok forvirring om hvad der gamle og hvad der er nye - men jeg kan ikke lige se andet, end den var kendt-  måtte være i bogføringen og skal udlignes/betales

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2666
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Brian Ph.:
Vi render jo ikke og holder en virksomhed igang, fordi en enkelt virksomhed ikke vender retur og oveni en virksomhedsomlægning er det meget andet og vigtigere at beskæftige sig med. Så der er for længst glemt alt om den virksomhed og faktura.
Der har tilsyneladende været rod i bogholderiet ellers ville I jo have bragt det ud af verdenen inden I lukker selskabet. Jeg svarer i øvrigt, jeg siger få nu de penge betalt tilbage. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har vel ikke bare lukket det gamle og startet op i et selskab? I givet fald lyder det farligt og dyrt mht. skat. Du har vel lavet en virksomhedsomdannelse og derved er "gælden" overført til dit selskab, hvor du som udgangspunkt har 3 års forældelse ?

Alternativt var det gamle vel en personlig virksomhed og så hænger du på den personligt.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må da klar ti bogholderiiet have den dobbelte betaling stående som gæld - og du kan da ikke bare lukke med en gæld?

Fuldstændig enig. Det måtte fremgå og hvis en revisor har være indover, sååååååh.

Cookie - John Hannover:
Var det personlig virksomhed det gamle - så er det en personlig gæld og den er ikke som beskrevet forældet

Ligeledes enig.

Plus, når det er nyt firma så er der jo også ny bankkonto nummer, så der er noget galt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)