Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man som privatperson slippe for "misundelsesafgiften" på en diesel van ved at registerere den på papegøjeplader og skrive privat-erhverv ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Min kære svigerfar har købt en Ford C Max fra april 2009 med en totalvægt på 1921 kg og hos sælger skal denne indregistreres. Sælgeren siger til min svigerfar at han bare kan registrere dieselbilen som erhverv/privat og få papegøjeplader for så skal han ikke betale andet end en halv misundelesesafgift.

Min svigerfar er glad, men jeg må ærligt indrømme, at hos mig der kommer der en tvivl, svigerfar har IKKE virksomhed, ergo så er jeg bekymret for om han ikke kan blive straffet for at registerere sig forkert, for jeg vil mene, at han skal betale fuldt misundelsesafgift, da han netop bare er privat borger som kører i en bil med papegøjeplader.

Men jeg har søgt nettet tyndt og ja kan faktisk ikke finde noget på skrift, der lige fortæller noget om dette, for meget af det skriveri der er om emnet er den anden vej, at man er virksomhed og bruger den privat ikke den anden vej...og svigerfar kunne jo sagtens registrere bilen som erhverv - privat og få papegøjepladerne selvom han ingen virksomhed har.

Fordi jeg skriver her er at han har nærmest ikke sovet i nat, fordi nu er han jo bekymret, så håber måske der sidder en kyndig person som kan enten berolige min svigerfar eller også i hvertfald få klarhed, så han kan lade handlen gå tilbage.

Mvh Yvonne
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er såre simpelt.

Han har ikke virksomhed, så han skal ikke registrere den halvt erhverv. 

Det er jo sandheden og uanset hvad man gør i denne verden, så skal man holde sig til sandheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret i, at svigerfar ikke må vælge halv afgift uden at benytte bilen i stort omfang til erhverv - i et CVR - Hele tanken er at man så kan få statens takst for at køre erhverv - efter kørebog, og tilmed momsfradrag for erhvervs% af driften

Der skal betales fuld afgift (som jo ikke er en herregård) - Til gengæld begrænses han jo af antal pladser i bilen i forhold til hvidplade - men fuld afgift

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jan 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep, sådan tænker jeg jo nemlig også :)

 

Tilmeldt 25. Jan 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Men det der undrer mig, er at han som privatperson kan gå ind og registrere bilen som halvt privat og erhverv? det giver jo ingen mening....og der er lidt delte meninger omkring dette i min omgangskreds, da nogle siger jamen, hvis han kan registrere den som halvt erhverv, så er det vel bare at gøre det for der er ingen konsekvens skat tjekker ikke og det kan jeg altså ikke forstå de ikke gør.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

undrer også mig - og den med at skat ikke kontrollerer kan man jo bruge om alt snyd. det er jo superlet at kontrollere hvis de vil - OM de kontrollerer ved ingen - det er let - uden CVR og uden han jo tager fradrag for erhvervskørslen - den må skulle registreres som rent privat når det er det han bruger den til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jan 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

undrer også mig - og den med at skat ikke kontrollerer kan man jo bruge om alt snyd. det er jo superlet at kontrollere hvis de vil - OM de kontrollerer ved ingen - det er let - uden CVR og uden han jo tager fradrag for erhvervskørslen - den må skulle registreres som rent privat når det er det han bruger den til


vh John Hannover



Ha ha ha...ja det er rigtigt, men synes godt nok det er mærkeligt, at han som privatperson kan registerere sig på den måde og ja så er spørgsmålet så om politiet måske også kontrollerer og ikke kun skat...men faktum er, at det er ulovligt, så det vil jeg gå videre med til ham, for han ønsker jo ikke at bryde loven.

Mange tak for svar :)
Tilmeldt 25. Jan 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Flemming:

Svaret er såre simpelt.


Han har ikke virksomhed, så han skal ikke registrere den halvt erhverv. 


Det er jo sandheden og uanset hvad man gør i denne verden, så skal man holde sig til sandheden.



Korrekt :) men alligevel noget af et hul, at man kan...
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Yvonne49:
Flemming:

Svaret er såre simpelt.

Han har ikke virksomhed, så han skal ikke registrere den halvt erhverv. 

Det er jo sandheden og uanset hvad man gør i denne verden, så skal man holde sig til sandheden.



Korrekt :) men alligevel noget af et hul, at man kan...

du kan masser af ting - du kan da godt skrive kørselsfradrag og andet på din selvangivelse - eller undlade at skrive indtægter som ikke indberettes på - eller som butik køre uden om kasse eller eller eller -
Du kan have ret i, at man måske skulle angive CVR - men det KAN skyldes at man godt KAN være erhverv uden CVR op til ret store beløb måske (lønsums med 300.000 i reg grænse) og der måske fører regnskab som man skal som erhverv - uden CVR

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også mene risiko for at blive opdaget er større end så meget andet - da det kan ske både ved kontrol af skat og måske ved at blive stoppet i bilen og kontrol af den skattemæssige side

I alle fald, fordi noget er lettere end andet at snyde med, så skal man jo ikke lige gøre det Cool

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)