Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overfører penge fra Holding til drift

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

jeg står og skal oprette holding selskab samt driftselskab. Holding ejer driftselskabet 100%.

Jeg er meget i tvivl om hvordan de konkrete ting forgår i forhold til at flytte penge rundt mellem de to firmaer.

Såvidt jeg forstår kan overskuddet fra driftselskabet skattefrit overføres til holdingselskabet. 

Spørgsmål 1: Hvordan forgår det den anden vej? Kan jeg skattefrit flytte penge tilbage fra holdingselskabet til driftselskabet?

Spørgsmål 2: Hvis mit holdingselskab ejer flere driftselskaber. Hvordan kan man så flytte penge mellem de to driftselskaber?

Håber at høre fra jer snart!:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra drift til holding kan der overflyttes NÅR der er fri kapital = beskattet overskud er flyttet til kapitalen efter en årsafslutning som udgangspunkt. Det er uden udbytteskat, men der er betalt alm selskabsskat, og hvis du så skal have penge ud som udbytte, så betaler du skat af det, så om pengene bliver i drift eller flyttes til holding, har ingen betydning for skatten. Holding er ikke som sådan skattebesparelse

Skal du ellers ”flyttet penge så vil det være lån som skal belægges med markedsrente uanset fra holding til drift eller omvendt eller mellem driftsselskaberne. Det er der ikke noget skat i, ud over skat på renten som indtægt og som rente udgift

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html Siger fordele og ulemper ved holding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jul 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for svar!

Kan du måske uddybe en smule hvad der menes med lån, og evt. en kilde, hvor jeg kan læse mere omkring det? 

Kan vi måske tage fat i et konkret eksempel - hvis jeg fx vil overføre 10.000 fra mit holding til mit driftselskab, hvordan forgår det så? Altså som et lån, men skal jeg så betale renten til mig selv? Hvad er renten overhovedet? Er der en tidsfrist for hvornår jeg skal betale tilbage?

Endnu engang tak for hurtigt svar:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

https://johnhannover.blogspot.com/2018/10/skyd-penge-ind-i-dit-selskab.html Siger lidt


Det er drift der skal betale rente til holding hvis de låner penge af holding - da der jo ikke er armslængde og markedsrente = den rente som drift ville skulle betale for et helt tilsvarende lån på det frie marked, ex banken. Der er ikke en tidsfrist. Betales renten ikke, beskatte långiver af renten der ikke blev modtaget uden at rentebetalegen har fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jul 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak! 

Så for at bruge eksemplet fra før: hvis jeg låner 10.000 kr fra holding til driftselskabet, så skal drift betale renter (markedsrenten) indtil at den betaler pengene igen? 

"Betales renten ikke, beskatte långiver af renten der ikke blev modtaget uden at rentebetalegen har fradrag"

Dette har jeg svært ved at forstå. Kan du måske uddybe det en smule - altså betyder det at eftersom jeg selv er långiver, så betyder det i praksis ikke noget om jeg betaler renten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du læst linket ?  Jeg ved ikke hvor du selv kommer ind - det er dine selskaber drift som betaler rente til hinanden og ja - det går lige op samlet, men man skal bare huske at beteale den og bogføre den korrekt = du skal absolut lade selskaberne lave lånebrev OG betale renten og bogføre som udgift i drift og indtægt i holding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)