Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura hjælp - ny iværksætter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino brugere,

Håber I kan hjælpe mig.

Jeg er ny iværksætter og min virksomhed går ud på at købe og udleje babyudstyr til børnefamilier.

Mine spørgsmål går på:

1)
Må jeg gerne købe en hvilken som helst mærkevarer (uden at have deres tilladelse eller aftale med dem) pg udleje produktet på min hjemmeside?
Hvis ikke, hvad er reglerne/lovgivning og hvor skal jeg læse om det?

2)
Jeg er helt nyopstartet og har ikke oprettet et CVR nr endnu da jeg ikke kan finde ud af om det er nødvendigt endnu.
Hvad er for og imod? Jeg ved der er en grænse for indtjening førend man er momsbetettiget, så er det nødvendigt/klogt at gøre det forinden?

Hvis jeg ikke opretter et CVR nr til at starte med, hvad skal jeg så være obs på?

Hvis jeg opretter et CVR nr, hvor og hvordan/hvornår indberetter jeg så?

Jeg håber mine spørgsmål er godt nok beskrevet.

På Forhånd tak,
Michaela
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja - du må ikke bruge deres logo eller billeder - men selv tage billeder - men så er det frit

2 den er lang - Jeg tror du får brug for et CVR i alle fald, for at få betalingsløsninger mm - Men må jeg anbefale letlæst E Pub bog https://jh-e-books.blogspot.com/2018/09/grundbog-til-dig-der-vil-vre-selvstndig.html 

eller -den større PDF e bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html  

De vil svare på alt omkring registrering - hvordan, hvornår, moms, skat osv til din opstart

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jan 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for super svar.

Mht logo og billeder, må jeg så godt tage et billede af varen - hvor deres logo fremgår på? For det gør det oftest på produkterne?
Og jeg må vel også skrive produktets navn?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja til begge dele. Du må ikke tage billede der alene er deres logo - da du jo så misbruger det - men at logo er med på produktet du fotograferer er OK og ja - du må skrive du udlejer xxxxx produkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

2) Ud fra din aktivitet vil jeg anbefale dig at stifte et ApS fra start og tegne en ansvarsforsikring, så det ikke er dig personligt som hæfter, hvis et barn kommer til skade ved brug af det udstyr du udlejer.

Tilmeldt 13. Jan 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan godt tegne en ansvarsforsikring, men forsikringsselskaberne tager typisk mange forbehold og kan være meget svære at få til at dække, hvis der er den mindste tvivl om de skal dække.

Ankenævnet for forsikring hjælper kun private. Hvis du er rigtig uheldig, kan du stå med både et erstatningskrav, en stor udgift til advokatbistand og en retssag som tager flere år.

Ved enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt for alt.

Tilmeldt 13. Jan 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvfølgelig. Det giver mening.
Tak for godt input.
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må udleje alt det du vil, men som John Hannover allerede siger, kan det være at du får problemer hvis du bruger andres varemærker, logoer, patenter osv.

Da jeg begyndte at udvikle KairosPlanner.com, rettede jeg henvendelse til det firma, der har rettigheder til nogle varemærker, som bruges i bogen, jeg baserer KairosPlanner.com på. Forfatteren af bogen har selv været med til at starte den virksomhed. Grunden til, at jeg rettede henvendelse til den virksomhed var, fordi jeg ville være sikker på, at jeg ikke kom i karambolage med dem. De var meget glade for at jeg kontaktede dem. Jeg fik lov til at udvikle en digital version af det planlægningssystem, som beskrives i bogen, men fik at vide at jeg ikke måtte bruge betegnelsen "Sharpen the asw". Det fik jeg lavet om. Jeg fik altså grønt lys fra den anden virksomhed.
Yderligere tog jeg fat i et forsikringsselskab fra Singapore, som hedder "Kairos Planners", for at høre om jeg måtte bruge navnet KairosPlanner.com. I første omgang blev det afvist, men ved at lytte til hinanden fandt vi ud af, at vi på ingen måde er i hinandens farevand, og så skrev de: "Hvis du mener at det er bedst at bruge navnet KairosPlanner.com, så vil vi acceptere dette".
Da jeg fortalte det til en advokat, senere, sagde han: "Det er bedre at bede om tilladelse end om forladelse".

Albert van Harten
KairosPlanner.com | Computernørden
Varde

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)