Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ansættelse i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
hej

kort spørgsmål:
kan man ansætte via et holdingselskab altså uden det kører gennem ens driftelskab

uddybende spørgsmål.
mit spørgsmål er således. kan min far som ejer et driftselskab med sin bror, ansætte mig via sit holdingselskab altså så min ansættelse ikke har noget med min fars og hans brors virksomhed at gøre. planen er den at han (hvis det er muligt/lovligt) ansætter mig via sit holdingselskab, hvor jeg så skal ordne administrative ting, såsom regnskab med mere.

tusind tak på forhånd og håber i kan svare på mit spørgsmål :-)
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

De som vælger DataLøn som lønsystemvil blive hjulpet godt i gang. Hvis man ikke har arbejdet med løn før, er der mange ting at sætte sig ind i. Derfor tilbyder DataLøn et opstartskald, hvor de guider dig igennem de vigtigste ting, så du er klædt godt på til lønarbejde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

I det omfang i kan vise, at arbejdet alene udføres for holding selskabet og ikke for driftsselskaberne - så er svaret ja. Udføres arbejdet for drift også, så skal holding fakturere driftsselskaber for det relevante beløb - helt som det ville koste til en hver anden, og din løn, som nærtstående skal også svare til helt det en hver anden ville få for helt samme arbejde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

https://www.dahllaw.dk/nyheder/26/08-mar-2016-fradrag-for-omkostninger-i-holdingselskaber/

Du skal også være opmærksom på at holdingselskabet kun kan få fradrag for din løn hvis dit arbejde producerer en skattepligtig indtægt for selskabet. Hvis holdingselskabet bare modtager udbytte fra driftsselskabet, vil der sandsynligvis slet ikke være fradrag for lønnen.

super link. Det må vel så betyder, at man måske ikke en gang må ansætte en bogholder - som vel er nødvendig for mange, men jo ikke giver skattepligtig indtægt?
Dog må man jo gerne betale en ekstern for at administrere holding går jeg ud fra - lave regnskab, årsrapport, sambeskatning, selvangivelse - det kan vel ikke være forbudt - med fradrag for udgiften?

Det du beskriver kan vel ikke gælde eksterne omk man anser for nødvendige - inkl. revisor - men alene hvis man ansætter personer til jobbet?

mener du der kan være forskel om det er ejer selv der tager løn - eller ejer der ansætter en lønmodtager med fuld armslængde til f.eks regnskabet som jo aldrig i sig selv giver skattepligtig indtægt?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil jeg så vende den om og sige, ja - du må godt ansætte en person i holdingselskabet og udleje dennes arbejdskraft til drift. Det giver i særlig grad mening, hvis man har flere selskaber og derfor opkræver administrationsbidrag herfra, hvorved holdingselskabet bliver momspligtigt (og derfor også får mulighed for fradrag af moms !). 

SKAT har netop de senere år måtte ændre deres praksis på området til, at tilladde momsregistrering af holdingselskaber, som udfører ydelser af administrativ karakter for deres driftsselskaber.

https://www.pwc.dk/da/artikler/2018/10/praksisaendring-skattestyrelsen-holdingselskaber-momsfradragsret.html

Det kræver naturligvis, at holdingselskabet helt generelt "griber ind" i administrationen af driftsselskabet - men som nævnt, har man fx. 2 driftsselskaber giver det god mening, at lade direktion og administration være ansat i holding og fordele omkostningerne herfor til hhv. drift 1,2 osv.

Naturligvis er det hovedsageligt interessant når det er ejerlederen selv og evt. familie, da man mister en del af kreditorbeskyttelsen i holdingselskabet ifht. ansatte mv. 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 12. Jan 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
altså min far har en 50% andel i driftselskabet, den anden ejer er hans bror. Men kan han så ansætte mig i holdingselskabet, som en form for konsulent men på deltid, så jeg kan få løn via holdingselskabet, som han har trukket fra driftselskabet til holdingselskabet. ELLER skal han ansætte mig i holdingselskabet for at driftsselskabet kan ansætte mig. hvis dette gøres behøver han jo ikke få penge fra driftselskabet til holdingselskabet.
Så hvad er egentlig nemmest.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville helt klart, her jo uden armslængde - far datter-  blive ansat i drift og ikke i holding og så skal det være æriigt arbejde-  "for for Konsulent" lyder "fluffy" og vil meget let ses som omgåelse af aktionærlåntype - Selskabet SKAL kunne vise, at du ikke får penge ud uden du har udført et helt regulært stykke arbejde og - at det du får i løn svarer til det enhver anden ansat ville få for helt samme arbejde. Ellers kan det blive meget dyrt for begge parter.

Drift kan godt evt fakturere holding for noget der er udført for holding. Ansættes du i holding som datter - er jeg ikke i tvivl om, at der bør være en skattepligtig indtægt som baggrund for din ansættelse - ikke alene noget "form for konsulent"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)