Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab ifbm. udlejning af ejerlejlighed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er.

Jeg har boet i min lejlighed i 1,5 år, og nu skal den lejes ud. Jeg er lidt i tvivl, om det kan betale sig at anvende VSO eller KAO istedet for personskatteloven. Jeg har kun denne ene lejlighed pt (Jeg flytter hjem til kæresten).

I får lige lidt info om lejligheden her og om min løn, da jeg har fået indtrykket af, at det kan være relevant.

Lejlighedens købspris = 785.000 (restgæld 580.000)
Min årlige løn = 500.000 (lige under topskat)

Jeg har sat følgende regnskab op for udlejningen:


Årlig lejeindtægt (inkl. aconto) = 80.400

- Ejerudgifter (inkl. aconto) = 31.752
- Ejendomsskat = 2.724
- Vedligeholdelse = 12.000. (jeg har sat 1.000 af om måneden - det er en ældre ejendom, så man ved aldrig hvad der kommer).

Resultat før renter. = 33.924

Som jeg har forstået det, så er de 33.924 som jeg skal indberette på årsopgørelsen og dermed betale skat af. Umiddelbart er det nemmeste bare at blive beskattet efter personskatteloven, da jeg så "kun" skal oplyse overskuddet på årsopgørelsen, og så er det klaret.
Men er det også det smarteste rent økonomisk? Jeg tænker VSO er for voldsomt, når jeg kun har denne ene lejlighed (det har jeg ihvertfald fået at vide).
Tilmeldt 13. Feb 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke din indkomst inkl. virksomhedens overskud overstiger topskattegrænsen, så er det kun 8% af dine renteudgifter du vil kunne spare = peanuts.

jeg ville bruge personskatteloven.

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :





Mange tak for svar. 


Betyder det, at den eneste (eller mest væsentlige forskel) på KAO og personskatteloven i forhold til indtjening/afkast, at man kan få fuld fradrag for renteudgifter på KAO istedet for normal fradrag på PSL? Og at det derfor først bliver relevant når man kommer op i topskat, fordi man så vil kunne trække hele topskattesatsen fra istedet for de normale 30%?


 


Ved du i øvrigt følgende:


1. Er det tilladt at "spare op" til vedligeholdelsesudgifter eller skal det være de reelle udgifter, som man trækker fra? Eksempelvis hvis jeg lægger 1.000 til side hver måned til vedligeholdelse, og når året så er omme, og jeg har været så heldig at der ikke har været vedligeholdelse, skal jeg så tage de 12.000 og flytte dem over på overskuddet, således at jeg betaler skat af dem det år? Eller må de gå videre til næste år som vedligeholdelsesopsparing?


 


2. Hvad er chancen for, at SKAT tager kontakt til en og beder om dokumentation på udlejningen? I form af fx bilag til vedligeholdelse osv.



Tilmeldt 13. Feb 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit svar var baseret på vso vs. psl - læste ikke ordenligt - sorry sidst på dagen.

ved Kao har man mulighed for at fratrække et kapitalafkast i den personlige indkomst, svarende til x% af aktiverne, men denne procent er pt 0 => ingen afkast og dermed ingen fordel at benytte kao.

Det er ikke muligt at spare vedligeholdelsesomkostningerne op, de kan kun fratrækkes ved et konkret bilag. 

Jeg kan ikke sige noget om chancerne.

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Vil det sige, at jeg i teorien har bedst af at benytte en maler, så jeg kan få en regning på det (bilag) istedet for selv at udføre arbejdet, da jeg så ikke vil kunne trække det fra?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mudsen:
Vil det sige, at jeg i teorien har bedst af at benytte en maler, så jeg kan få en regning på det (bilag) istedet for selv at udføre arbejdet, da jeg så ikke vil kunne trække det fra?

det vil sige, at du i alle fald ikke kan trække egen indsats fra-  den har du glæde af ved ikke at betale dig - men om DET så betyder det er bedre at betale andre for det, må du jo selv afgøre. Har du tid - er det da langt bedre at gøre det selv med fradrag for malingen end at få en regning fra en anden til 400 kr i timen for arbejdsløn
Du kan heller ikke trække den tid DU bruger på at sælge, bogføre, skrive tilbud til kunder, ringe rundt-  rydde sne udenfor - fra - til gengæld beskattes du heller ikke af at udføre arbejdet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mudsen:

2. Hvad er chancen for, at SKAT tager kontakt til en og beder om dokumentation på udlejningen? I form af fx bilag til vedligeholdelse osv.

spørger du i fulde alvor i offentlig forum hvad risikoen er for at blive opdaget når du snyder?  Du er vel godt klar over at jeg så betaler det mere i skat ikke?

Du kan være uenig i regler - men eller synes jeg ikke man kan spørge om hvad risiko er for at trække udgifter fra man ikke har

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar, John.

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået, at jeg har tænkt mig at snyde. Mit spørgsmål var blot ment som et nysgerrigt spørgsmål i forhold til, hvor meget SKAT gør ud af det. Forstået på den måde, om de gennemtjekker alle der har en udlejningsejendom, eller om de har mere fokus på dem, som har flere lejligheder (dem der lever af det). Ren og skær nysgerrighed.

Har du en oversigt, eller ved hvor jeg kan finde en, over hvad der ses som vedligeholdelse og hvad der ses som forbedring?
Her tænker jeg eksempelvis vinduer, WC-kummer, håndvaske, dørhåndtag - hvis nogle af disse går i stykker og ikke kan repareres, og de derfor skal udskiftes - bliver det så betegnet som vedligeholdelse?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

det var mere du spurgte hvor tit man blev opdaget synes jeg - men nej der er ikke en facitliste. KAN det ikke repareres overhovedet så er billigste nødvendige udskiftning givet OK, men ex vinduer osv nej det skal du ikke regne med. WC kunne skal jo så også være revnet eller på anden vis ikke fungere - måske løbe uden at kunne repareres - dørhåndtag ikke kunne virke mere - men nej der er ikke en facitliste. Man kan sige, at det er ganske let at blive sat i katagori forbedring hvis det ER en forbedring og ikke nødvendigt rep for at fungere og ja - der kontrolleres absolut sådanne forhold, da det af skat ses lidt som tag selv bord  -Så snart det er en forbedring-  så skal man regne med risiko for at det er hvad det er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :





Hvor store er renteudgifterne ?



Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)