Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må APS selskab opbevare penge kontant?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lunar way ophører med månedsbetaling og da mit selskab skal opløses indenfor 2-3 måneder ønsker jeg ikke at betale et helt år forud, må jeg opbevare selskabets penge kontant i en kasse?

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kommer ikke uden om at der skal være tilknyttet en Nemkonto til dit selskab, dette vedtog folketinget ved lov, og denne må IKKE være en privatbankkonto når der er tale om et selskab.

Så det korte svar er nej, du må besvære dig med at få nogle af pengen retur af Lunar way når du lukker selskabet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet var vel om et aps må have sine  penge liggende i en cigarkasse og der er svaret Ja.

Ja, der er krav om konto med tilslutning til nemkonto. Men skal man ikke have penge tilbage fra det offentlige giver det ikke nogen mening at tage den udgift. For der er jo ingen sanktion i dette tilfælde ved ikke at have en nemkonto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Spørgsmålet var vel om et aps må have sine  penge liggende i en cigarkasse og der er svaret Ja.

Ja, der er krav om konto med tilslutning til nemkonto. Men skal man ikke have penge tilbage fra det offentlige giver det ikke nogen mening at tage den udgift. For der er jo ingen sanktion i dette tilfælde ved ikke at have en nemkonto.

enig nok. Man kan jo dermed også sige at aktionærlån er ret ufarlige hvis man bare hurtigt kan vise 40 t i en cigarkasse. Man skal i alle fald så opbevare dem i en kasse og ikke sætte dem i en CPR konto i banken for så er det ulovligt aktionærlån så de skal ligge faktisk kontant. 

Der er vel ikke nogen risiko for skattekvittance på den ene eller anden måde vil kunne skulle involvere bankkonto - eller årsregnskab 2019 som afsluttes tidligt nu - vil give acontoskat retur eller - noget med moms eller andet - eller det er relativt besværligt at betale noget til et eller andet - EOS hvad som helst, hvis pengene kun ligger cash (jeg kan ikke lige se det men?)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i at det,  at pengene skal ligge kontant, skal tages bogstaveligt.

Iøvrigt er reglerne omkring nemkonto lidt underlige. På den ene side er nemkontoen et krav, der er ingen sanktioner ved ikke at have en - og har virksomheden ikke en så skal det offentlige faktisk forsøge at udbetale pengene på anden vis. 

Sanktionen er så reel at man ikke kan forvente sine penge på en bestemt dag, og så måske opleve gebyr ved udbetalingen.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke et blot et krav, men en faktisk lovgivning det siger en virksomhed skal ha dette? 

Så jeg er uforstående overfor at i siger det godt kan lade sig gøre. 

Ud fra trådstarters beskrivelse virker det jo til at bankkontoen lukkes som følge af han ikke ønsker at forsætte med at betale Lunarway. 

Det er vedtaget i "Nemkontobekendtgørelsens §23" at virksomheder ved lov skal have en NemKonto.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=5913

Så ja svaret er vel: 

Ja du kan godt opbevare selskabets likvider i en kontant beholdning, såfremt du opfylder de krav som Lier og John er inde på.

MEN, du skal stadig ha tilknyttet en NemKonto til din virksomhed.

@Lier vi kan sagtens blive enige om at reglerne er mærkelige og der højst sandsynligt ikke sker noget ved ikke at have en nemkonto tilknyttet, men jeg vil aldrig rådgive nogle om ikke at overholde gældende lovgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Pointen er jo at trådstarters selskab skal opløses inden for et par måneder eller tre og derfor vil undgå st skulle betale for en længere periode. 

Ligesom loven har en flydende deadline for hvornår en virksomhed skal have oprettet en nemkonto, så vil der næppe være nogen som råber højt når du ved ophør ikke har brug for kontoen længere.

Normalt skal loven følges, men Matthias kommer du til et lyskryds, hvor trafiklyset er gået i stykker og viser rødt i alle retninger, bliver du så holdende indtil det er udbedret? Engang imellem må man vælge en praktisk løsning fremfor det formelle. 

..... og her har det praktiske ingen konsekvens for trådstarter eller sanktion. Kun fordelen ved ikke at afholde en unødvendig udgift.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg også skriver, så er vi jo enige om at det godt kan lade sig gøre.

Jeg skrev også bare om det ikke var lettere bare at betale det gebyr og så forhandle en returpris hjem når man ikke bruger hele året, jeg tænker hvor dyrt kan det være? 

Jeg ville vide at ved fejl på lyssignaler så gælder reglen om højrevigepligt og køre efter dette. Så stadig følge lovgivningen, men lad nu det ligge ;) 

Jeg kører tit for stærkt til gengæld, uden det har en konsekvens, så vi er helt enige om at der formentlig ikke sker noget, men det gør ikke at jeg kan retfærdiggøre jeg kører for stærkt, bare fordi det er mere praktisk for mig at komme de 5 min hurtigere frem. 

Jeg synes bare at trådstarter skulle vide, at det er et lovkrav, så man han selv vælge hvad han gør og beslutte hvad det er mest praktisk for ham.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Deadline er btw ikke flydende? Den skal oprettes senest ved første udbetaling fra det offentlige jf. erklæringsbekendtgørelsens §24. 

Så jo den er jo selvfølgelig flydende hvis man ikke har en idé om hvornår man kan få den første udbetaling fra det offentlige

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mathias.kalundborg:

Det er jo ikke et blot et krav, men en faktisk lovgivning det siger en virksomhed skal ha dette? 

Så jeg er uforstående overfor at i siger det godt kan lade sig gøre. 

Ud fra trådstarters beskrivelse virker det jo til at bankkontoen lukkes som følge af han ikke ønsker at forsætte med at betale Lunarway. 

Det er vedtaget i "Nemkontobekendtgørelsens §23" at virksomheder ved lov skal have en NemKonto.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=5913

Så ja svaret er vel: 

Ja du kan godt opbevare selskabets likvider i en kontant beholdning, såfremt du opfylder de krav som Lier og John er inde på.

MEN, du skal stadig ha tilknyttet en NemKonto til din virksomhed.

@Lier vi kan sagtens blive enige om at reglerne er mærkelige og der højst sandsynligt ikke sker noget ved ikke at have en nemkonto tilknyttet, men jeg vil aldrig rådgive nogle om ikke at overholde gældende lovgivning

Det er ikke fordi jeg er uenig i at en virksomhed skal anvise en nemkonto - men man kan faktisk godt slippe udenom pligten alligevel.

 

Pligten gælder ikke i de tilfælde hvor man ikke har en bankkonto, hvilket er en undtagelse der findes i lovgivningens betænkninger (tiltænkt til dem som ikke kan få oprettet en konto). Så har en virksomhed ikke en bankkonto kan der heller ikke anvises en nemkonto, der står intet i dansk lovgivning om en virksomhed skal have en bankkonto - det er bare almindelig antaget, at det er for besværligt at klare sig uden!

 

I det konkrete tilfælde er der ikke noget ulovligt i at opsige sin konto hos Lunarway - man skal ikke (iflg. nogen lovgivning) begrunde overfor nogen hvorfor man ikke har en bankkonto. Som redegjort ovenfor; er man derfor heller ikke i modstrid med Nemkontobekendtgørelsen.

 

Du vil derfor heller ikke rådgive nogle om ikke at overholde gældende lovgivning

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)