Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af ingredienser til kager i min e-bog

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa med jer

Jeg har siddet og søgt lidt på tidligere tråde om bogføring og kan ikke finde et svar på dette.

Jeg har lavet en e-bog som jeg sælger på min hjemmeside. Undervejs har jeg selvfølgelig bagt kagerne og taget billeder af dem. Kagerne er derefter spist af undertegnet og andre. Jeg har ikke solgt dem og det er ikke det jeg gør i min virksomhed. Så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bogføre ingredienserne under. Det er vel ikke varekøb, når jeg ikke sælger kagerne? Er det noget repræsentation? Og hvordan med momsen?

Nogen der kan komme med et godt bud. 

God aften :)

www.Annetteskager.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sagen er at det er lidt gråzone. Når du selv har spist kagerne og andre har - så har du jo haft glæde af kagerne - og så kan du ikke normalt trække ingredienser fra. Jeg kan heller ikke bare lave en ebog om rødvin, og så trække husets rødvin i 2020 fra - når jeg drikker den selv.

Hvis du får solgt en del e-bøger ville skat nok ikke undre sig over at ingredienser i et omfang blev trukket fra - ja var det en stor succes, så ville alle relaterede udgiver virke mere naturlige

Samme hvis du solgte kagerne, så ville ingredienser give fuldt fradrag . Når du selv spiser kagen, ville jeg nok personligt nøjes med at trække halv udgift og ingen moms fra - og kun hvis e-bogen var alvorligt og med indtægt for øje, så jeg ikke havde rent underskud..


Du kan naturligvis vælge trække fra som forsøg, der sker næppe værre, end at skat forkastet fradraget  -specielt nok momsfradrag når kagen er spist af dig selv og venner. 

Det kan sagtens bogføres som et vareforbrug hvis du gør forsøget - det er mere spørgsmål om hvad der er af konti i regnskabsprogrammet, nogen ville lave separat til ingredienser, men som sagt - du nyder selv  - og andre venner - nyder kagerne så fuldt fradrag vil du nok kunne risikere lidt bøvl med

VH john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit meget omhyggelige svar. Jeg kan virkelig godt se hvad du mener i forhold til den gråzone. Jeg kan ikke lade være med at tænke om det ville være anderledes hvis kagen ikke blev spist? uanset hvad ville det ikke give mening for mig at smide sådan noget ud.
Ud fra dit svar og for ikke at gøre noget forkert, tænker jeg på om jeg ikke bare skal bogføre ingredienserne som privat hævning. Så har jeg stadig brugt firmaets penge, men får ikke fradrag eller moms. Det er fint for mig. 
E-bogen er skam ganske alvorlig og med indtægt for øje. Så det kan være, at jeg skal tænke anderledes fremadrettet og måske give kagerne væk, som en slags reklame eller lign. Der er nok også nogle regler på det område, som jeg skal sætte mig ind i først.

Igen tak for hjælpen og god aften Smile

Vh Annette

www.Annetteskager.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

der vil være fradrag hvis du bruger kagen som reklame og markedsføring - det er kun det at du selv gulfer den som måske giver lidt rigeligt gråzone - Jeg tror nu jeg ville trække halvt fra - uden moms da der ikke er fuldt momsfradrag på den type fortæring til en selv. det er svært at se andet end der OGSÅ er et forretningsformål og som nævnt - det værste der kan ske er nok at skat forkaster fradraget uanset hvad

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)