Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms fra i et PMV

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg arbejder som DJ og overvejer at starte et PMV
Som DJ er man fritaget for moms registrering. Mit spørgsmål lyder, om man så kan trække moms fra sine køb? Det kan man vel ikke?

Forvirringen kommer af, at mine kammerater i samme branche trækker moms fra deres køb. De kører deres løn som personlig honorar ved B indkomst.

En anden ting; jeg har snakket med min bank, og de siger at det ikke kan lade sig gøre at knytte mit CVR til min personlige bankkonto. Jeg synes eller at kunne læse mig til, at dette kan lade sig gøre?

Håber nogen lige kan hjælpe mig.

Hav en god aften 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusHartung:

Hej

Jeg arbejder som DJ og overvejer at starte et PMV. 
Som DJ er man fritaget for moms registrering. Mit spørgsmål lyder, om man så kan trække moms fra sine køb? Det kan man vel ikke?

Forvirringen kommer af, at mine kammerater i samme branche trækker moms fra deres køb. De kører deres løn som personlig honorar ved B indkomst.

En anden ting; jeg har snakket med min bank, og de siger at det ikke kan lade sig gøre at knytte mit CVR til min personlige bankkonto. Jeg synes eller at kunne læse mig til, at dette kan lade sig gøre?

Håber nogen lige kan hjælpe mig.

Hav en god aften 

DJ virksomhed må ikke registreres som CVR og ikke som momspligtigt - det skal indberettes - som personlig honorar af dem der betaler og så må man ikke trække moms fra - men naturligvis de direkte udgifter inkl. momsen - fra de indtægter de skaber

PMV giver ikke mening i DJ sag - og selv med det - jo ikke momsfradrag da der ikke må være moms i PMV og - stadigt indberetningspligt for de som betaler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Dec 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt korrekt hvad John skriver

Til DJ honorar anbefaler jeg klart www.b-honorar.dk  [Dødt link gjort inaktivt af moderator]

Mvh Claus Flid 

Tilmeldt 24. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar begge to. 

Hvis jeg ikke skal oprette virksomhed, hvordan kan jeg så få fradrag på mine udgifter?

Det er netop derfor jeg gerne vil oprette virksomhed, da jeg står og skal købe en pult til 17.000 kr. 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke en virksomhed for at få fradrag for dine udgifter som musiker.

Du må tilgengæld ikke driftsføre udgifter med det samme, ergo du kan ikke tage fradrag i din 

personlige selvangivelse nu og her.

SKAT anser køb af musikinstrumenter som et anlægskøb, og du kan derfor kun få et fradrag svarende til 

afskrivningen (værdiforringelsen) pr. år. 

En DJ pult vil formentlig altid ha en scrapværdi som betyder at du i realiteten aldrig vil have mulighed for at få fuldt fradrag for din DJ pult. Den vil altid kunne sælges videre til en hvis værdi efter min mening. 

Så for at gøre det kort:

1. Man kan ikke få fradrag for hele beløbet nu og her for indkøb af musikinstrumenter. 

2. Du skal dokumentere udgiften (Kvittering fra sælger)

3. Du kan løbende tage fradrag for afskrivningen hvis du behandler det som et anlægskøb. 

Du kan læse mere om det her:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2061761

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rettelse til ovenstående: 

Du må tilgengæld ikke driftsføre udgifter TIL MUSIKINSTRUMENTER med det samme, ergo du kan ikke tage fradrag i din 

Tilmeldt 24. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. 
Så afskrivningen på pulten vil være en saldoafskrivelse?

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja SKAT bruger saldometoden :) 

Din afskrivning vil være 

(Købssum (inkl moms) - evt. restværdi (scrapværdi)) / forventet levetid. 
SKAT bruger typisk 25%'s afskrivning på alm. driftsmidler.

Så din pult bliver således fradraget over 4 indkomstsår.

Vh. Mathias

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Så se bort for "Forventet levetid" i formlen :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

RasmusHartung:

Tak for svar begge to. 

Hvis jeg ikke skal oprette virksomhed, hvordan kan jeg så få fradrag på mine udgifter?

Det er netop derfor jeg gerne vil oprette virksomhed, da jeg står og skal købe en pult til 17.000 kr. 

du kan trække direkte udgifter fra - uanset virksomhed eller ikke - det sker uden virksomhed i rubrik 29 og- her ville jeg som Mathias er inde på - tage pulten over nogle år - vælger du over 5 år med 20% per år, tror jeg ikke du får bøvl - forudsat det ikke kunne være sandsynligt du har glæde af den privat

Det har ikke med virksomhed eller ikke at gøre - der er fradrag fra helt direkte omkostninger -  og der er aldrig momsfradrag som DJ

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)