Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indtægt via Upwork som freelancer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Jer er ny her og beklager på forhånd hvis jeg laver for mange fejl med mit dansk!

Jeg er begyndt at tjene lidt penge via Upwork. Det er ikke ret meget, dvs. jeg overvejer ikke at det kommer til at overstige 50.000 DKK p.a., men jeg er ikke helt sikker på det. Det er derfor at jeg overvejer at oprette en enkeltmandsvirksomhed.

Spørgsmålene er følgende:

1. I dinero (eller en eller anden bogføringsservice), hvordan skal jeg bogføre mit indtægt? Jeg kan jo ikke lave en faktura til nogen.

2. Hvad med moms? Jeg ved godt at Upwork kræver moms fra mig til deres "service fee", men tror ikke at jeg skal betale moms ved mit indtægt? Det er også muligt at give Upwork mit moms-nummer for at undgå moms ved dem.

3. Jeg ved godt at jeg må bruge min egen bankkonto for en enkeltmandsvirksomhed. Jeg tænker dog, at oprette en konto hos Revolut Business (som er helt gratis), og bruge det til næsten alt, og så bruge min dansk bank konto som NemKonto (fordi Revoluts konto må/kan man ikke bruge til det). Jeg har også oprettet en Transferwise personligt konto, og overvejer at bruge den konto der for at blive betalt fra upwork. Transferwise giver en US bank konto (ACH nummer osv), som gør det billigere at få pengene udbetalt. Er det ok at blive udbetalt til mine personlig konti og så overføre pengene til virksomhedens Revolut konto?

4. Hvad med valutaer? Upwork betaler i USD. Hvordan bogfører jeg en sådan beløb? Er det nemmere at veksle penge til DKK og så bogføre den?

Tak for jeres tid, og beklager igen for mit dansk!!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - brug f-eks kasskladde på baggrund af upworks afregningsbilag

2 ved ikke hvor upwork er i verden men du skal indberette moms af dit salg i form af listeindberetning - hvis EU på upworks moms nummer og hvis uden for blot i rubrik C

3 du kan ikke få moms retur hvis ikke du har dit CVR tilknyttet en konto (kan revolut ikke) øvrige betalinger bør ikke være problem - giver bare mere bogføring - med mindre din bank forbyder at du får erhversbetalinger - Du skal orientere dem, da de ellers kan lukke din konto, da de jo ikke har det med i deres hvidvask kontrol.

4 du kan ikke bogføre i USD - men kan vel i dit fald bare bogføre efter de DKK der kommer ind - med upworks bilag som afregningsbilag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John,
Jeg har læst her i Amino at man kan også bare arbejde som “honorarmodtager” i stedet for. Situationen er, at jeg arbejder lige nu som lønmodtager og min freelance arbejde bliver kun “ekstra”, ikke mit hoved aktivitet. Gælder i den her situation 50.000 DKK grænsen?

Jeg har pt ikke nogen udgifter så jeg har ikke helt brug for en virksomhed. Jeg troede bare at det er et krav ved mere en 50.000 kr.

Tak!
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :) 

De 50.000kr i omsætning er kun afgørende for om du skal momsregistreres eller ej. 

SKAT vurdere anden indkomst som hobbyvirksomhed eller erhvervsmæssig virksomhed. 

Det har ret stor økonomisk betydning for hvilken "boks" SKAT putter en i. 

I en hobbyvirksomhed er der meget begrænset (eller faktisk næsten intet) fradrag

Sondringen du skal lave er hvor meget tid du bruger, eller hvor Intenst du arbejder med det, og om der er udsigt til overskud i fremtiden.

Arbejder du meget og skaber du overskud i virksomheden så har du en karakter af at have en erjversmæssig virksomhed

En Hobbyvirksomhed er, som navnet lægger op til, en virksomhed hvor man har en særlig interresse for området. Det er typisk kendetegnet at man har intet- eller meget begrænset overskud

Så ja for at opsummere:

1. 50.000kr = kun relevant for momspligt

2. Virksomhed eller ej? Din individuelle vurdering, du skal dog være forberedt på at forsvare dette over for SKAT, hvis de evt. begynder at stille spørgsmål. 

Som pejlemærke kan du sige, giver det overskud og bruger jeg en del tid på det = Erhvervsmæssig virksomhed. 

Bruger du IKKE så meget tid, og giver det ikke- eller meget begrænset overskud, og gør du det fordi det er noget du virkelig interessere dig for = Hobbyvirksomhed.

Arbejdsintensitet + forventning til overskud = det afgørende.

Håber det hjælper lidt

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Det hjælper, ja. Og det giver god mening. Jeg ville helst slippe for at oprette en virksomhed, da det har været så svært at få en bankkonto tilbud som ikke koster næsten 5.000 at oprette :( Revolut lyder ikke som en perfekt løsning for det.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)