Bare for en god ordens skyld:
Der er vist ingen som beskylder alle SEO-bureauer for at være varm luft.
Min pointe var, at det er tæt på umuligt for lægmand med for eksempel en mindre webshop at vurdere hvad de får for deres penge på baggrund af et mundtligt eller skriftligt tilbud, som de typisk foreligger i branchen.
Når det er sagt, så vil jeg godt (på baggrund af snart 10 års arbejde med SEO) stå ved at SEO branchen er smækfyldt med halvstuderende røvere, som basalt set har læst SEO-Lex og og par blogindlæg fra Neil Patel eller Brian Dean og herefter lystigt nedsætter sig som SEO eksperter.
Og sandheden er jo, at det oftest virker. Så længe du ikke går efter de tunge søgeord, holder dig til de mest simple best practices og smider en stak links efter dine kunders website, så vil det typisk give en eller anden form for positivt resultat. I hvert fald i et stykke tid.
Men jeg bliver igen og igen rystet over hvor meget skidt der bliver solgt i branchen, uden at kunderne er klar over det. Det gælder både basal on-site optimering, som bliver lavet efter 2010 principper (keyword density, anyone?) eller massesvis af links som ser fine ud, men er helt værdiløse.
Hver gang jeg ser et SEO-tilbud (og jeg har set ret mange) hvor der tilbydes tilkøb af premium links fra DR 60+ sider som ikke har skyggen af SEO værdi, så får jeg det lidt værre med at være en del af denne branche. Hvis du følger med i markedet for linksalg generelt lige nu, så er det præcis det samme.
Jeg har efterhånden også talrige eksempler på kunder som ikke har fået løbende afrapporteringer, og når de så beder om det efter et år, viser det sig at der ikke er lavet noget som helst.
Begge ovenstående situationer har jeg i øvrigt set både for de mange enkeltmandsforetagender og helt store spillere med navne alle ville genkende.
Det er altså virkelig svært at være kunde fordi der hverken er branchestandarder eller forsikringer som dækker når noget ikke går som det skal.
Vi er helt enige om at der ganske givet findes kunder som har misforstået hvad SEO er, og bliver sure når de ikke ser resultater efter 2 dage (eller en måned). Den slags skal man gøre sit bedste for at holde sig fra. Men omvendt er er helt sikkert også en del sælgere, som glemmer at fortælle hvor lang tid man reelt skal vente på det fulde resultat af SEO. Det kan være svært at sælge noget, hvis man forklarer kunden af de først får varen om et halvt år
I det store hele er vi nok ikke så uenige. Jeg tror dog at du undervurderer hvor svært det er for kunderne at finde en troværdig leverandør, og jeg tror også at du undervurderer mængden af brodne kar derude.