Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO hos bureau: Hvad koster det og hvad får man?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
en mig bekendt er begge fagområder uden uddannelse, ikke andet end selvlært.Wink

Der findes ikke svendeprøver og læreforhold, som f.eks. ved håndværker og andre faggrupper.Wink

Off topic: Det er så heller ingen garanti for at få arbejdet udført ordentligt. Her kan du se hvordan HTH Køkkeners maler har afleveret vores køkken projekt: http://nlundgaard.dk/billeder/hth-koekken

On topic: Angående SEO har vi haft meget blandede oplevelser, og det er umuligt at vurdere på forhånd. Vi har efterhånden været 4 bureauer igennem. Selvom vi har brugt mange penge, er det dog mere rentabelt end f.eks. AdWords for os.

/Nicolai

Er du sikker på, at dine køkkenfolk, alle have svendebrev ???Wink

Det er da rystende billed du leverer i linket, over HTH arbejde. Det forstår jeg da ikke kan praktiseres  Devil

Hvis et svendebrev og læring ikke kan give garanti, så ved jeg ikke hvad det skal være Wink

Hvis ikke læring, svendeprøver eksaminer m.m. ikke giver værdi. Hvad skal vi så bruge som målestok Wink

Er det det som hobbyfolket og "gør det selv folket" har overtaget Wink

Eller hvad Wink

Jeg anser ikke alle SEO folk, for eksperter og "udlærte"

Det er måske problemet Wink


Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste SEO bureauer som leverer linkbuilding har adgang til mange hundrede og i nogle tilfælde flere tusinde sider de kan lave links fra.

Det kan være deres egne PBN nichesider, men bestemt også andre sider som de køber eller bytter sig til.

Det er typisk kun budgettet og risikoprofilen der sætter grænser.

Der findes jo også lister over steder hvor du selv kan oprette links, hvis budgettet ikke tillader at lade andre lave dem. Det er typisk ikke links fra øverste hylde, men i et vist omfang får man jo hvad man betaler for.

Og så kan man jo gå stille og roligt til værks ved at kontakte relaterede hjemmesider og høre om man må levere gæsteindlæg, eller kan bytte sig til et link. Hvis du har produkter kan du tilbyde dem til test mod en anmeldelse med link.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Kim, SEO-bureauer har andre muligheder og adgange – samt værktøjer som kan gøre det mere målrettet og effektivt. 

Men, jeg synes det er meget ensporet at beskylde alle SEO-bureauer for at være varm luft. Jeg er enig i at der ikke kan tages et svendebrev og der er tale om selvlærte (autodidakte) evner, men et svendebrev er heller ingen garanti for kvalitet i det udførte arbejde. 
Håndværkerbranchen har også et ry for at skære hjørner, man kan jo tage et tilfældigt firma i branchen på Trustpilot, Google My Business eller en af de andre, og se hvad der er af historier. 

SEO-branchen har et ry for at være fup og fidus, det er en fejlagtig og uoplyst fordom, der er som i alle brancher nogle brodne kar. 
Jeg er selv i SEO-branchen, og jeg kan nævne mange konkurrenter som jeg vil kunne anbefale, og mindst lige så mange der ikke er så gode. 
Men modsat f.eks. håndværkerbranchen, så har vi ikke et fysisk produkt – du kan ikke se, føle, mærke og vurdere (andet en resultaterne på sigt), men der er alt for mange beslutningstagere, der kalder det fup, fordi der ikke 2 dage efter SEO-opstarten stod 10.000 nye kunder, men realiteten er bare at det tager tid at skabe resultater i et konkurrencepræget marked.

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for en god ordens skyld:

Der er vist ingen som beskylder alle SEO-bureauer for at være varm luft.

Min pointe var, at det er tæt på umuligt for lægmand med for eksempel en mindre webshop at vurdere hvad de får for deres penge på baggrund af et mundtligt eller skriftligt tilbud, som de typisk foreligger i branchen.

Når det er sagt, så vil jeg godt (på baggrund af snart 10 års arbejde med SEO) stå ved at SEO branchen er smækfyldt med halvstuderende røvere, som basalt set har læst SEO-Lex og og par blogindlæg fra Neil Patel eller Brian Dean og herefter lystigt nedsætter sig som SEO eksperter.

Og sandheden er jo, at det oftest virker. Så længe du ikke går efter de tunge søgeord, holder dig til de mest simple best practices og smider en stak links efter dine kunders website, så vil det typisk give en eller anden form for positivt resultat. I hvert fald i et stykke tid.

Men jeg bliver igen og igen rystet over hvor meget skidt der bliver solgt i branchen, uden at kunderne er klar over det. Det gælder både basal on-site optimering,  som bliver lavet efter 2010 principper (keyword density, anyone?) eller massesvis af links som ser fine ud, men er helt værdiløse.

Hver gang jeg ser et SEO-tilbud (og jeg har set ret mange) hvor der tilbydes tilkøb af premium links fra DR 60+ sider som ikke har skyggen af SEO værdi, så får jeg det lidt værre med at være en del af denne branche. Hvis du følger med i markedet for linksalg generelt lige nu, så er det præcis det samme.

Jeg har efterhånden også talrige eksempler på kunder som ikke har fået løbende afrapporteringer, og når de så beder om det efter et år, viser det sig at der ikke er lavet noget som helst.

Begge ovenstående situationer har jeg i øvrigt set både for de mange enkeltmandsforetagender og helt store spillere med navne alle ville genkende.
Det er altså virkelig svært at være kunde fordi der hverken er branchestandarder eller forsikringer som dækker når noget ikke går som det skal.

Vi er helt enige om at der ganske givet findes kunder som har misforstået hvad SEO er, og bliver sure når de ikke ser resultater efter 2 dage (eller en måned). Den slags skal man gøre sit bedste for at holde sig fra. Men omvendt er er helt sikkert også en del sælgere, som glemmer at fortælle hvor lang tid man reelt skal vente på det fulde resultat af SEO. Det kan være svært at sælge noget, hvis man forklarer kunden af de først får varen om et halvt år Big Smile

I det store hele er vi nok ikke så uenige. Jeg tror dog at du undervurderer hvor svært det er for kunderne at finde en troværdig leverandør, og jeg tror også at du undervurderer mængden af brodne kar derude.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim, vi er meget enige om alle dine nævnte punkter, undervurderer intet og specielt ikke antallet – jeg er selv i branchen på godt og ondt, og ser dagligt det rod der er på markedet.
Det eneste jeg tager afstand fra i ovenstående indlæg er generaliseringen.

Det er altid nemt at sætte sig selv og sin virksomhed op på en piedestal og derfor vil jeg ikke gå dybere ind i diskussionen, men blot konkludere at langtfra alle er som det kommer til at se ud her i tråden.
Jeg kunne sagtens skrive en længere roman om hvordan min virksomhed afskiller sig, men det vil jeg undlade og blot møde ind mandag morgen og bevise det.

Rigtigt god aften og weekend! :-)

Fra Oslo
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 57
Fra  Fonvig Group Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en tråd og debat du har fået startet Oscar. 

Mange råd som beskrevet, tænker jeg hører under logik, så der kunne man nævne millioner af ting, men lidt pointløs.
Som en fra search partners nævner så er netop kemi og erfaring (nicheerfaring) en stor faktor, særligt hvis du ønsker fuld outsourcing (tekster)

Jeg ville eksempelvis ikke tage en kunde ind der sælger producerer mekanik til jægerfly - fordi jeg har absolut ingen interesse eller viden omkring emnet. 

Også vil jeg anbefale dig på det kraftigste af få en kontrakt og ikke bare "en aftale" - Jeg så en anden i tråden var blevet "snydt" eller "ikke fået noget for pengene" ved hans "seo aftale" - Men altså en aftale er en aftale og mange SEO kontrakter skriver man ind at organisk trafik skal stige x-% efter x-tid også betaler man md. beløb.

Det månedlige beløb skulle gerne kunne dækkes ind kortsigtet udfra hvad den organiske trafik er værd. 
Her kan du tage konvertingsrate på nuværende organisk og opveje imod x-% organisk stigning henhold kontrakt også skulle det jo gerne gå op i en højere enhed. 
Men nok om børnehavesmatematik. 

Jeg kører en stime lige for tiden hvor jeg hjælper / konsulterer iværksættere om SEO / UX / CRO ganske gratis, da jeg udbygger netværk (jeg udbyder ikke seo-tjeneste længere). 

Så du skal være velkommen til at skrive til mig på steffen@fonvig-group.com 

Steffen Fonvig | Stifter af Fonvig Group

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

AndreasLang:
SEO-branchen har et ry for at være fup og fidus, det er en fejlagtig og uoplyst fordom, der er som i alle brancher nogle brodne kar. 
Jeg er selv i SEO-branchen, og jeg kan nævne mange konkurrenter som jeg vil kunne anbefale, og mindst lige så mange der ikke er så gode. 
Men modsat f.eks. håndværkerbranchen, så har vi ikke et fysisk produkt – du kan ikke se, føle, mærke og vurdere (andet en resultaterne på sigt), men der er alt for mange beslutningstagere, der kalder det fup, fordi der ikke 2 dage efter SEO-opstarten stod 10.000 nye kunder, men realiteten er bare at det tager tid at skabe resultater i et konkurrencepræget marked.

Nu kan jeg forstå at du forsvarer en SEO ekspert der lover en kunde en meromsætning på 200.000 kr.. Mod en betaling på 100.000 kr. for "SEO ydelsen". Og kundens resultat af ydelse var en meromsætning på 30.000 kr.

Det er en bedre præstation, da det ikke er et fysisk produkt. End tømreren der laver tag for 100.000 kr. og afleverer det utæt. Men det er et fysisk produkt, så er oplevelsen værre.

Du sammen ligner SEO med håndværkerbranchen. Det kan du ikke fordi der bl.a. er mange flere håndværkere end der er SEO folk. Og derfor kan du også meget let hører flere historier omkring håndværk

Og nu var det ikke alene håndværkere jeg holdt op imod SEO folk.

Men SEO branchen selvlærte "eksperter" skal have lov til at tage penge for værdiløse ydelser.

En af SEO branchen absotte topfolk har flere gange og også herinde slået på tromme for, at branchen skulle have nogle retninglinjer i forhold til moral, etik, faglige resultater m.m.

Dette kunne ske i et branchenævn med garantier for fejl og mangler.

Som f.eks. for os i Råd & Mal med www.byggaranti.dk Som dækker forfejl og mangler helt op til 150.000 kr.


Der kan da laves noget for denne sum i malerarbejde


  

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)