Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er prisovervågning/sammenligning lovligt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt mange af de prisovervågnings-sites man kan opfinde overhovedet er lovlige.

Der findes 2 typer.

1. Hvor man efter partneraftale får stillet feed til rådighed og kan lave prissammenligninger, disse er uden tvivl lovlige.

2. Hvor man programmerer en crawler til at finde priser og links på f.eks. guloggratis.

Nummer 2 er jeg meget i tvivl om, man kopierer jo ikke tekst eller billeder, så der er ikke noget "copyright" involveret. Man henter kun priser og linker direkte til en annonce.

Er det lovligt, at gøre det uden aftale? Det kan være et irritationsmoment for det oprindelige website, men hvis man ikke bruger tekst eller billeder, man bare prisinformation, kan de så have indsigelser?

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

nej, man skal vist have tilladelse.

trivago.dk stjæler ikke bare priser, det er en aftale med hotellerne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg tænker egenlig også at priser måske i virkeligheden går under "indhold", som jo må være copyrighted.

Jeg har haft flere ecommerce-kunder som har bedt om at få lavet crawler-filtre, så man kunne holde de prismatch-sites væk, men jeg undrer mig bare over at kunderne søger en teknisk løsning, når en juridisk løsning kunne bruges, hvis det er ulovligt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må godt citere en tekst, så det falder næppe under copyright,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det bliver noget af en gråzone af bruge citat, fordi der står i loven at citaterne ikke må være det bærende element i websitet. Citat-tekst må udgøre 1-2% af teksten i "hovedteksten". Eftersom der ikke er andet tekst end citater, så bliver det måske et problem... Men jeg har ingen anelse om det er en mulighed.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

pbille:
Er det lovligt, at gøre det uden aftale?

Ja. En pris på et produkt har ikke værkshøjde og er dermed ikke omfattet af ophavsretsloven.

Læs: https://not-allowed.dk/hvad-betyder-vaerkshoejde/

MEN:

pbille:
1. Hvor man efter partneraftale får stillet feed til rådighed og kan lave prissammenligninger, disse er uden tvivl lovlige.

Rigtig mange af disse affiliatesider tager kun produkter hvor de har en affiliateaftale med i deres prissammenligning. Når de så bruger usagn som ”BILLIGST” og ”DANMARKS BEDSTE TILBUD”, bryder de markedsføringsloven, da det vil forudsætte at de skulle medtage ALLE i deres sammenligning.

Forbrugerombudsmanden har lavet nogle anbefalinger: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/priser/sammenligning-af-priser/ 

Det samme har mange brancheforeninger.

---

pbille:
2. Hvor man programmerer en crawler til at finde priser og links på f.eks. guloggratis.

Hvilken teknik der benyttes til at kopiere har ingen indflydelse. Det springende punkt er om skaberen kan påråbe sig ophavsret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

@Seoplus

Interessant :-). Tak for super-prof svar.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)