Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan banken stille krav om det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde der har et I/S (Personligt ejet). De har en kassekredit på 300.000 i en banken. Den er betalt ned til 190.000 indenfor det første leveår.
Banken har stillet krav om et revisorgodkendt regnskab.
Kan de det? og SKAL min kunde imødekomme det krav?

Der findes ingen aftale om det på skrift - det er kun noget banken har sagt.

Udgiften er jo ca. 20.000,- for revision - som er en unødvendig udgift for min kunde.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dommeren:

Hej

Jeg har en kunde der har et I/S (Personligt ejet). De har en kassekredit på 300.000 i en banken. Den er betalt ned til 190.000 indenfor det første leveår.
Banken har stillet krav om et revisorgodkendt regnskab.
Kan de det? og SKAL min kunde imødekomme det krav?

Der findes ingen aftale om det på skrift - det er kun noget banken har sagt.

Udgiften er jo ca. 20.000,- for revision - som er en unødvendig udgift for min kunde.

Banken kan ikke kræve revisorgodkendt regnskab. 
Men din kunde kan heller ikke kræve at have en kredit i den bank

Hvis din kunde ønsker at banken skal yde kredit, så bliver de formentlig nødt til at levere et revideret regnskab. 
Ellers kan din kunde jo bare skaffe kredit et andet sted, og så ophæve samarbejdet med banken. 

Det må være en ret stor kunde, eller et kompliceret regnskab, hvis MERprisen for revision er 20.000 kroner. 

Netop i et I/S kan revision i øvrigt være en fordel for flere parter, herunder for de forskellige interessenter, så de hver især har lidt større sikkerhed for, at alt foregår ordentligt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Dommeren:

Hej

Jeg har en kunde der har et I/S (Personligt ejet). De har en kassekredit på 300.000 i en banken. Den er betalt ned til 190.000 indenfor det første leveår.
Banken har stillet krav om et revisorgodkendt regnskab.
Kan de det? og SKAL min kunde imødekomme det krav?

Der findes ingen aftale om det på skrift - det er kun noget banken har sagt.

Udgiften er jo ca. 20.000,- for revision - som er en unødvendig udgift for min kunde.

nej det kan banken ikke  men de kan jo sagtens opsige samarbejdet - i realiteten uden at skulle begrunde det, da næsten alle kassekreditter er på kortfristede vilkår fra begge sider. Jyske bank har annonceret, at de vil indføre revisor krav for selskaber (har ikke set det for personlig virksomhed)

Så nej de  kan ikke kræve det, men de kan opsige samarbejdet hvis man ikke vil - så må man jo ud og finde en anden, og det kan være svært nogen gange. Alternativt se hvad man kan få en udvidet gennemgang til - eller høre banken om et kan række med revisor assistance til opstilling (næppe men der sker jo ikke noget ved at høre)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Undrer mig over prisen på kr 20.000,-

Jeg har fået en pris for mit ApS på lidt over 10.000,- for revision, så måske skulle han spørge et par revisorer mere - eller låne pengene i sit hus og give banken fingeren! :)

(Hvis han har et hus altså)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

Undrer mig over prisen på kr 20.000,-

Jeg har fået en pris for mit ApS på lidt over 10.000,- for revision, så måske skulle han spørge et par revisorer mere 

Jamen hvis du har fået en pris på "lidt over 10.000", så kan trådstarter helt sikkert også? 

Dommeren:


Der findes ingen aftale om det på skrift - det er kun noget banken har sagt.

Der findes altid en aftale på skrift - din kunde har nok desværre glemt hvornår han indgik aftalen.

Man er ikke kunde i et dansk pengeinstitut uden at have en kundeaftale (og i det konkrete tilfælde også en låneaftale), og hvis man læser den vil der helt sikkert fremgå hvilke krav banken kan fremsætte, herunder revisor-udarbejdede erklæringer med en eller anden form for sikkerhed.

 

I stedet for at shoppe efter ny bank - så find ud af hvad de er så bekymrede for? en bank forlanger ikke revision med mindre de ser en høj risiko, måske drejer det sig om en enkelt post i regnskabet, eksempelvis varelager eller tilgodehavender. Andre i samme situation har fundet en løsning med banken, hvor hele regnskabet ikke behøver revision/review men i stedet en erklæring på enkelte regnskabsposter - det koster som regel heller ikke det samme.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Selvfølgelig er der en kundeaftale, den har vi gennemgået og der er intet oplyst om sikkerhed eller krav om revision.
Det er et krav som bankrådgiveren er kommet på efterfølgende.
Jeg har i dag spurgt bankdirektøren, hvorfor de ønsker revision.

Jeg fik det svar, at de krævede det ved virksomheder med omsætning på over 10 millioner og det er min kunde langt fra.
Derfor droppede banken også efterfølgende krav om revision indtil grænsen på 10 mill.

Så sådan var det og kunde sparer revisorregningen næste år.

Ja...det undrer også mig med den revisorregning. Regnskabet er ikke særlig kompliceret og ligger på ca. 1.2 mill i omsætning.
Det er BDO revision. Min kunde har også klaget over at det tog vildt lang tid og min kunde kontaktede revisoren fik han ikke en særlig god behandling.
Revisorerne havde åbenbart travlt med større virksomheder.
Regningen lød på over 22K - men pga den dårlige behandling er det blevet til næsten 7000,- i rabat - pga forsinkelser m.m.

Det var en lille update og tak for svar allesammen :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)