Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Intet diskplads

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg er lidt noob når det kommer til computer og teknik men nu stiller jeg spørgsmålet: 

Hvordan frigør jeg mere diskplads? Jeg har intet til rådighed på min MAC og jeg har set alle filer/dokumenter/billeder/videoer osv. for at se om der er noget jeg kan slette - Det er der ikke. 

Jeg har også tjekket papirkurven og iCloud, jeg har slettet alt det jeg nu kan men jeg mangler stadig rigtig meget plads. Kan man købe sådan en boks med ekstra GB hvor man kan overføre filer? Har set sådan en men kan ikke huske hvad det hedder....

Skriv gerne hvis der andre alternativer. 

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør vide hvad du har brugt pladsen på..

Hvis du kun har en lille SSD, og fyldt den med spil osv, er det nemt at forstå at du ikke har noget plads nu.

Du kan købe en ekstern disk til at lægge ting på

Der er noget at vælge imellem her:

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern

Hvis du kun har en lille SSD, er et sikkert klogt at få en større en!

Jeg kan se at 1TB kun koster 899

https://www.proshop.dk/SSD


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ide i stedet for at løbe rundt med en ekstern harddisk, kunne være at skifte harddisken i din Mac. Det er ikke alle Mac computere det kan gøre på, da de er begyndt at lodde harddisken fast på bundkortet.

MEN - hvis du hopper ned i dit lokale IT værksted, så kan de helt sikkert skifte den for dig. Så kan du få al den plads du har lyst til, og de kan klone alt indhold over på den nye, så du ikke mister noget data.

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske kan du bruge denne metode

Tilmeldt 12. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du bruger iTunes, kan der gemme sig en masse, som du ikke umiddelbart kan se. Noget der fylder meget er backups af dine enheder der gemmes lokalt. Dem kan du finde under iTunes->Indstillinger->Enheder (kan ikke huske de præcise navne på tingene). 

Hvis du bruger en email klient på din mac, kan den godt finde på at gemme vedhæftet, når du for eksempel forhåndsviser filer. Apple's Mail gemmer det i mappen "Mail Downloads" (søg via Spotlight/cmd+space). Dine modtaget vedhæftet filer forsvinder ikke for altid, men blot kopien der ligger på din mac.

Jeg vil anbefale dig at køre et scan med CleanMyMac, hvis du ikke har gjort det før. Det skulle rense de fleste af afkroge i dit system. Det er ikke nødvendigt at have programmet liggende efter et fuldt scan.

Hvis du ikke allerede har skabt dig et overblik over dit diskforbrug, kan du gøre det under "Om denne Mac"->Lagringsplads (og evt. administrer). Der er en fin oversigt over hvor pladsen bliver brugt.

De tips skulle gerne give din mac lidt luft. Ellers må du ud og købe en ekstern harddisk. Hvis du har en model fra 2016-nu/modeller med USB C, så gå efter en ekstern harddisk med USB-C.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

SD Kort til lagering ad data? Uha - det mest ustabile medie overhovedet at bruge. Det vil jeg IKKE anbefale. Samtidigt er de meget langsommere end den interne harddisk.

Få nu sat en større harddisk i maskinen - det vil du IKKE fortryde.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller få styr på din data. En større harddisk lyder bare som en midlertidig løsning og udsætning af det egentlige problem.

Forsøg i stedet at gøre dig uafhængig af din lokale harddisk, så er du også mindre sårbar overfor nedbrud, og kan hurtigt være kørende igen efter køb af ny computer.

Hvad har du liggende som bruger din diskplads?

- Fjern programmer du ikke længere bruger.
- Fjern øvrige ting du ikke længere har behov for. Midlertidige filer, gamle backups, download mappen, osv.
- Flyt billeder og video til en cloud-løsning, så får du også automatisk backup. Jeg kan anbefale google photos der også kommer med en gratis service som tækker til langt de fleste behov (medmindre du er professionel fotograf).
- Flyt dokumenter til en cloudløsning. Jeg bruger selv OneDrive og dropbox men der findes andre alternativer og du kommer langt uden at skulle have penge op af lommen.

Jeg arbejder professionelt med IT og har _rigeligt_ med plads i en 500gb ssd.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar allesammen. 

Problemet er ikke at jeg IKKE VED hvad jeg har brugt alt min diskplads på. Det er snare at jeg ved der er filer og dokumenter jeg skal beholde da de er vigtige men der er simpelthen for lidt plads. Jeg har ikke billeder eller videoer liggende på min MAC udover dem jeg skal bruge til mine vlogs. 

Jeg har fulgt jeres råd og har så købt en ekstern harddisk. Men jeg sidder med et problem nu. 

Jeg er ved at forflytte en af mine vlogs der fylder 8 GB til min ekstern Hard drive "My Book" på 1 TB. Men når jeg prøver at flytte den over på harddisken så siger den: "Emnet "VLOG 1.mov" kan ikke kopieres, fordi det er for stort til enhedens format." Øhh? Jeg tjekker så hvor meget GB der er brugt i harddisken og der er stadig 857,34 GB tilgængelig - altså jeg har "kun" brugt 142,61 GB af 1 TB. 

Hvad gør jeg? 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg foreslog dig at finde ud af hvad din plads går til.

Hvis du her flere videoer liggende af 8gb pr stk går det jo også stærkt, så få dem flyttet væk løbende som du ikke har brug for st have dem med dig.

Er videoerne vigtige for din forretning? Hvad er konsekvensen for dig hvis den eksterne harddisk står af? Jeg vil til enhver tid anbefale en cloudløsning fremfor lokale kopier på diverse medier.

I forhold til din eksterne harddisk så skal den formateres til et nyt format, NTFS eller exFAT, for st understøtte større filstørrelser. Brug diskværktøjet på din mac. Bemærk st formatering sletter al data på harddisken.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)