Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende registrering af gældsbreve

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit aps blev fornylig solgt for en symbolsk pris. I selskabet havde jeg konvertible gældsbreve - som ganske vidst er indsendt til Erhvervsstyrelsen, men nu viser sig ikke at de ikke har registreret. Selskabet kører videre i en periode under den nye ejer, men går efter ca. 1 år konkurs.

- Betyder det - selvom jeg kan bevise at jeg har indsendt gældsbreve og nye vedtægter til ES - at jeg mister min fradragsret for dette tab på de konvertible gældsbreve?

- Det forhold, at jeg først realisere tabet, når jeg ikke længere er aktionær - ændrer det min situation? Der er jo således ikke tale om et aktionærlån på tabstidspunktet og dermed de vel ikke at være konverterbare for at kunne fradrages?

Håber I kan hjælpe mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er for mig klart, at de jo skal være konvertible på tabstidspuntet for at give tab på konvertibler. Det kan de jo sagtens være hvis de er rigtigt udarbejdede, uanset du ikke er ejer. Folk udefra kan godt give konvertible lån til selskaber.

Det burde givet have været med overdragelsesdokumenter også efter min mening.

Som ejer skal de være med markedsrente som vil fremgå af alt det som er udarbejdet omkring dem - Den skal også være fuldfyldt - ellers beskattes långiver af renten der ikke er modtaget 

Det med indsendt men ikke registreret i EOS og hvordan det er indarbejdet i vedtægter, er nok noget du skal tale med en revisor om for at afklare - Det må være pengene værd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det her lyder nok lidt hårdt, men du har valgt gør-det-selv vejen, og har nu tabt skattefradrag m.v., fordi du valgte at spare rådgivningshonoraret.

Der ligger en klokkeklar Landsskatterets kendelse fra 2018 på, at der kun er tale om en konvertibel obligation, hvis den er registreret korrekt hos Erhvervsstyrelsen.

https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2277105&lang=da

Du har heller ikke fradragsret efter Kursgevinstlovens regler for tab på fordringer. Ifølge KGL § 14, stk. 2, afskæres fradragsretten i forhold til tab på fordringer på selskaber, hvor du (eller dine nærtstående) har eller har haft bestemmende indflydelse. Så når gældsforholdet stammer fra din ejertid, så er der ikke tabsfradrag.

Så du har ingen fradragsmuligheder for dit tab.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Du har heller ikke fradragsret efter Kursgevinstlovens regler for tab på fordringer. Ifølge KGL § 14, stk. 2, afskæres fradragsretten i forhold til tab på fordringer på selskaber, hvor du (eller dine nærtstående) har eller har haft bestemmende indflydelse. Så når gældsforholdet stammer fra din ejertid, så er der ikke tabsfradrag.

Så du har ingen fradragsmuligheder for dit tab.

Beklager mine uvidende kommentare, men du skriver nogle rigtige gode lærerige indlæg  :-)

Hvis nu trådstarter hhv. ham i linket havde gjort det korrekt - hvad så - til hvad og hvornår i den personlige indkomst kan fradraget benyttes?

Fradrag for tab på unoterede aktier

Har du tabt penge, kan du få fradrag på selvangivelsen. Fradrag gives i aktieindkomst og består i, at man får skatteværdien af tabet udbetalt (dvs. værdien trækkes fra i den skat man ellers skulle have betalt). Aktieindkomst betyder at man får 27% fradrag på de første kr. 51.700 og 42% af alt derover, i 2017-tal.

Som jeg læser det, så får man altså fradrag for negativ indkomst dog kun med 27% hvis der ikke er anden aktieindkomst dette år, korrrekt?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Beklager mine uvidende kommentare, men du skriver nogle rigtige gode lærerige indlæg  :-)

Tak for de pæne ord Smile

Hvis den konvertible obligation var registreret korrekt, betragtes tabet skattemæssigt som et tab på unoterede aktier. 

Det modregnes i første omgang i andre aktieindkomster i samme år hos en selv, og dernæst hos ægtefælle.

Hvis der ikke er positive aktieindkomster, så udbetales skatteværdien af tabet, når det stammer fra unoterede aktier.

Det følger den samme progressionsgrænse som positiv aktieindkomst, altså med 27% op til kr. 54.000 (108.000 for ægtefæller) og 42% for alt over kr. 108.000.

Så hvis der fx er udstedt en korrekt registreret konvertibel obligation på kr. 500.000, og denne tabes fuldt ud, så giver det en fradragsværdi på kr. 193.800, forudsat at der ikke er andre aktieindkomster i året og at man er gift.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ogå herfra HIP HIP til Oles korrekte og letforståelige svar

Herligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)