Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - bogfør overskud af kapitalandele

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for mit opsparede overskud i VSO-ordning erhvervet mig 25% af en lejlighed til udlejning - denne er posteret som kapitalandele. 

Nu viser 2018-regnskabet for denne lejlighed et overskud. Et overskud som vi ikke har tænkt os at hæve (det bliver på "lejlighedens driftskonto"), men jeg skal have bogført og betalt skat af det. Jeg tænker derfor, det skal bogføres som en indtægt og modposteres på ovennævnte kapitalandele.

Lyder det ikke rigtigt? Og hvis det gør - hvilken konto benytter jeg så til at bogføre indtægten i Dinero? (jeg kan ikke finde noget passende - evt. oprette en ny?)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke bruge kapitalandele til at postere noget som helt i en personlig virksomhed. Dit køb af 25 % af ejendommen skal du postere på en mellemregningskonto med lejligheden, som jeg formoder er et Interessentskab. Jeg går ud fra at der laves en særskilt bogføring for dette og så skal resultat, indskudskonto, hævninger mv. blot ajourføres i dine VSO specifikationer, som jo ligger særskilt fra bogføringen.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef,

Mange tak for svar! :-)

Jeps, der udarbejdes separat bogføring & regnskab for lejligheden, som ejes i et interessentskab.

Og det med en mellemregningskonto til at registrere dette indskud fra mit VSO giver fin mening. 

Men jeg tænkte egentligt, at jeg kunne/skulle "konsolidere" beregningen af min samlede indtægt og skat i regnskabet for mit VSO (incl. lejligheden)...og endda lave en hævning til betaling af aconto-skatten (forud for hæve-rækkefølgen) via mit VSO.

Vil årets overskud i lejligheden påvirke/posteres på denne mellemregningskonto i mit VSO, eller udelukkende i specifikationen? (beklager hvis jegikke forstod det første gang)

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, hvis der allerede laves regnskab på interresentskabet, og alt likviditet bliver i interessentskabet og du ikke har andre erhvervsmæssigt aktiviteter, vil jeg købe mig til noget assistance. Selvom der formentligt ikke føres særskilte kapitalkonti pr. interessent, så bør regnskabet være egnet for en revisor til, at opgøre skatteregnskabet efter virksomhedsskatteloven. Det bliver for besværligt for dig, såfremt du ikke anvender et skatteprogram, dinero er ikke lige egnet til VSO, men godt til bogføring. Særligt resultatdisponering og hæverækkefølgen, og håndtering af virksomhedsskatten, bør du købe noget hjælp til. Spørg evt. den der laver i/s regnskabet.

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ødegård...mange tak for dit input - jeg kan bedst li', når jeg selv forstår og kan styre tingene, men jeg må hellere hive fat i revisoren - tak!

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tillægsspørgsmål: Hvad nu hvis jeg i stedet havde investeret 100 kr. i en investeringsforening, og værdien af denne post var steget til 110 kr. (urealiseret) - så bliver jeg vel også beskattet af de 10 kr. 

Her ville jeg forvente, at jeg kunne bogføre dem på en-eller-anden post under finansielle indtæger (ligesom renter) - skal man ikke det?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og nej. Du kan sagtens afsætte det i regnskabet, men nærmere behandling afhænger af hvordan du bliver personligt beskattet i din personlige virksomhed. Så det giver ikke mening at gøre det anderledes end den måde du bliver beksattet (bare for at gøre det så let for dig selv som muligt). 

Hvis du anvender de alm. regler efter personskatteloven, så skal gevinst/tab af investeringen på din personlige selvangivelse og ikke ind i dit virksomhedsresultat.

Det er faktisk kun hvis du anvender VSO, at du i visse tilfælde kan indregne resultatet som en del af virksomhedens resultat, da værdipapirer som udgangspunkt ikke kan indgå i en VSO/personlig virksomhed.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)