Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding IVS udbytte år 1.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg mener at have sat mig rigtig godt ind i reglerne omkring udbytte for Holding.

22% selskabsskat, og herefter kan der betales udbytte med 27/42 reglen f.eks..

Der er dog nogle ting som jeg læser forskellige svar på, på forskellige fora'er. 

Er der nogen som kan hjælpe med:

1) Kan man udbetale udbytte via ekstraordinær generalforsamling(ikke den faste årlige), i år 1 regnskabsår?

Jeg har regnskabsår der løber første år til og med 31.12.2019 (virksomheden oprettet i 2019).

2) Er det korrekt at man kan IKKE udbetale udbytte før der står 50.000 på kontoen?

og når man så betaler udbyttet, skal 50.000 således ses som "et nul punkt". Har jeg 200.000 på kontoen, kan jeg kun udbetale udbytte af de 150.000?

eller må man gerne udbetale således man ryger ned under de 50.000 igen? (men selvfølgelig sikrer fornuftig kapital til at dække diverse). 

3)For at skifte fra IVS til APS skal man have 50.000 på kontoen - Når jeg når 50.000 kan jeg skifte til APS, men det gør intet at kapitalen herefter falder til mindre end 50.000 igen?

På forhånd tak.

mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg husker det, må XO udbytte, som der må være tale om, først udbetales EFTER første årsrapport

https://johnhannover.blogspot.com/2018/06/udbytte-og-hvordan-indberettes-det.html

I dit fald med holding - skal holdig jo så også lige have pengene op fra drift som udbytte efter skat

I IVS skal der være afsat 50.000 kr til bunden kapital inden der kan udbetales udbytte. resten af overskuddet vil være fri kapital der kan udloddes 

Ved omregstrering til ApS skal der være bunden kapital 50.000 (ventes nedsat efter april til 40.000 kr) Det er ikke “På kontoen” men det skal være bunden kapital og den skal bekræftes ved revisorerklæring

Kapital må falde ja - igen har det intet med bankkonto at gøre-  Falder den til under halv skal der afholdes generalforsamling og vedtages hvordan den genskabes mm - Ledelsen har ansvar for det, og KAN blive personlig ansvarlige hvis de kører uden kapital (for lille) og påtager dig gæld De burde indse selskabet ikke kan betale men ellers ja man må sågar have negativ egenkapital i et selskab - blot naturligvis ikke ved registrering - omregistrering - genoptagelse fra tvang 

Du må hæve løn med skatteindberetning uanset kapital og hvis ikke du har topskat, så er skatten det samme som ved udbytte i det store hele (op til 27% grænsen lavere hvis du er i topskat og højere ved udbytte til 42% som giver topskat - hvis du ikke har det i forvejen)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

spg 1 - som John er jeg også af den overbevisning, at ekstra-ordinært udbytte i første regnskabsår er no-go

spg 2 - ved overvejelse om udbytte skal du først og fremmest have en opstillet balance hvor der er beregnet skat og resultatet er fordelt på egenkapitalen efter gældende regler (herunder specielle regler for IVS). Hvis der så står et positivt overført resultat, så er du i hvert fald et skridt nærmere at kunne udbetale udbytte.

spg 3 - lidt det samme som spg 2. Der skal være en balance eller et regnskab der viser en egenkapital på 50.000 kr (snart 40.000) og så kan du gå til en revisor og få en erklæring der skal bruges til omdannelsen. 

Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar John og Steffen.

Så skulle jeg også gerne have fanget den procedure.

God weekend.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)