Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmands webshop til IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Er der en der kan forklare mig, hvordan man skifter fra enkeltmands webshop over til et IVS, da der skal flere partnere med i forretningen ?

Så vidt jeg har læst mig frem til, kan det ikke lade sig gøre. Man skal lukke enkeltmandsvirksomheden og oprette IVS på ny.

MEN hvordan overdrager man produkter m.m. fra enkeltmandsvirksomheden til IVS ? 

OG kan man sige noget % tal for, hvor meget man skal betale i skat for overdragelsen ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Man stifter det ny IVS sammen med den man vil (jeg ville helt sikkert vælge ApS da IVS har skidt ry og ny lov kan være på vej meget snart - ligger i forslag)

Problemet ligger i klar skatterisko. Du kan let bare sælge alle varer (indkøbspris) og hvis det er lukning af din personlige - så alt uden moms men med samtidig angivelse til skat om salget
Risiko er at skat mener du har overdraget goodwill (kunder mm) - webshoppens IT osv og måske aktiver der er afskrevet -og det kan så udløse en grim skat for at sige det mildt

Alternativet er at du får en vurdering fra en revisor, om du skal lave skattepligtig omdannelse - som det vil være at lukke enkeltmands og stifte nyt - fordi revisor beregner goodwill og aktiver til 0 - eller om du skal lave skattefri omdannelse til et ApS - og så sælge andele af det ApS til din ny partner efterfølgende - eller køre via holding med aktieombytning og lade det holding stifte drift sammen med en partner

Bare vær klar over, at lukker du bare og stifter IVS der overtaget alt, så får du en meget klar risiko for skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for input

Det lyder lidt indviklet og til at man bare skal lade være så og så lukke forretningen i stedet for :(

Et Aps har ingen interesse på nuværende tidspunkt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ppeder:

Hej John

Tak for input

Det lyder lidt indviklet og til at man bare skal lade være så og så lukke forretningen i stedet for :(

Et Aps har ingen interesse på nuværende tidspunkt.

det skal jeg ikke sige om det er - men det er klogt at betale for en vurdering inden man "overdrager" alt fra enkeltmands til nyt IVS - hjemmeside, varer - goodwiil osv så man ikke får skatteoverraskelse

lukke enkeltmands kan du læse om her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)