Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyldig løn til sig selv

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du ved hvad du taler om - men NEJ -jeg turde ikke som ejer afsætte skyldig løn grundet manglende likviditet for at op nå kortfristet fradrag

Men lad os sige det tør man godt-  Hvad er så konsekvens hvis IKKE firmaet kan betale lønnen / skatten inden for de 6 mdr (går ud fra løn så må være løn ) men hvad er samlet konsekvens hvis der ikke er penge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et spørgsmål om at turde. I Juridisk Vejledning C.C.2.5.3.3.1 Pligtpådragelsesprincippet fremgår eksempelvis:

"...Fradrag efter SL § 6, stk. 1, litra a, forudsætter efter praksis, at

der er opstået en endelig retlig forpligtelse til at betale det pågældende beløb, og at
beløbet kan gøres endeligt op.
Der stilles normalt ikke krav om, at beløbet er betalt eller er forfaldent til betaling....".

Det dækker vel netop tilfældet, at lønnen er optjent i år 1 og derfor giver selskabet fradrag.

Analogt efter princippet for løn i lønsumsafgiftsloven, hvor lønnen skal medregnes på det tidligst mulige tidspunkt skattemæssigt uanset om det forfaldent eller ikke udbetalt.

Jeg vil nærmest sige at det unormale vil være ikke at tage fradraget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Omkring konsekvensen ved at skatten ikke indbetales vil være at selskab og personen hæfter solidarisk for skatten. Afhængig af omstændighederne kan SKAT bruge flere tvangsmidler, hvor konkursbegæring er en af dem.

Så er der også risikoen for at betaling ikke sker som tiltænkt og lønnen bliver anset som lån. Her forefalder skatten hos personen og det er surt at skulle betale skat af penge man ikke har fået eller får.

Tilmeldt 4. Sep 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode input. Vi vil stræbe på at undgå besværet, og vil kun benytte løsningen, hvis der er absolut behov for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tai D. Ngo:

Mange tak for de gode input. Vi vil stræbe på at undgå besværet, og vil kun benytte løsningen, hvis der er absolut behov for det.

det ville jeg gøre i alle fald. Den med - at der ikke er likviditetsmæssig plads er risikabel i mine simple praktiske øjne - for det er meget let at budgettere galt og tro - at næste år er der til at tage de penge der ikke var til i år  .<Det er at leve forud på en måde jeg - lov eller ikke lov - vil fraråde

Er det alene likviditet i selskabet, så tag løn og betal skat på det tidspunkt lønnen er optjent og normalt forfalden - og så lån selskabet penge mod rente (er tilmed en billig skattemæssig indtægt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :
I mit arbejde som rådgiver indenfor pension og skat er det min erfaring - at det er muligt for virksomhedsejeren i selskabsregi - altså aps og A/S - at f.eks. disponere løn/pension til sig selv senest inden regnskabet bliver lukket. dvs. hvis det er regnskabsår der følger kalenderåret, skal regnskab afsluttes senest ultimo maj måned. herefter har man op til 7 måneder hvis jeg ikke husker helt galt, til at disponere beløbet man har hensat i regnskabet.

om hvor vidt at løn til ejer er en driftudgift har jeg ikke endnu oplevet at dette skulle være et problem. Der kan være tale om udfordringer hvis løn/pension bruges til reduktion af virksomhedens resultat i forbindelse med en salgssituation - særligt hvis det er afhængige parter (f.eks. familie)

Revisor bør vide dette og hvis der tvivl af den ene eller anden årsag er det altid muligt at søge bindende svar fra skat.

Vh
Christian
Side 2 ud af 2 (16 indlæg)