Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan vi lave et dokument der garanterer jeg kan indtræde som medejer + direktør af virksomheden om 1 år til en aftalt pris?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Min makker skal til at starte et IVS. Vi ønsker at jeg kan blive medejer (50%) og indtræde som ekstra direktør i virksomheden om f.eks. 1 år. Vi ønsker derfor at lave et dokument der giver mig ubetinget ret til at købe 50% af ejerskabet i virksomheden til en bestemt dato om f.eks. 1 år, og til en allerede fastsat pris (uanset virksomhedens værdi på tidspunktet for min indtræden).

Ved nogle af jer om der findes et standard dokument eller en skrivelse vedrørende dette?

Eller har i et forslag til hvordan sådan et dokument kunne udformes?

Og skal denne ret til medejerskab indskrives i virksomhedens ejeraftale fra start? 

Jeg har googlet mig frem til John Hannovers forslag til et "Handelsdokument ved indtræden i virksomhed

  1. Dato for dokument
  2. Jeres navne - sælger - køber
  3. Prisen der betales for anparterne
  4. Bekræftelse fra sælger på, at denne kan sælge anparterne og, at disse ikke er pantsat eller solgt til anden side.
  5. Dato for overtagelse af anparterne
  6. Antal anparter
  7. Pris per anpart og pris samlet
  8. Aftale om hvorledes evt udbytte eller overskudsandel for tiden inden salget skal fordeles. (kunne være, at anparterne sælges med ret til overskud/udbytte - eller uden)
  9. Endeligt underskriver i aftalen og printer mindst 2 eks - så hver part får sit eksemplar

Men kan man overhovedet bruge det i dette tilfælde hvor vi ønsker at aftale en fremtidig indtræden i virksomheden?

Er det her rent advokat arbejde som vi ikke selv børe begive os ud i? Eller kan vi godt selv stykke et brugbart dokument sammen?

MVh Asger

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke skatte far går med til det hvis vi snakker om kæmpe forskel på værdiansættelse mellem nu og senere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Asger

Det er en udmærket liste over hvilke oplysninger

I skal have med i en aftale og prøv at sætte jer

sammen og nedskriv på hvert jeres papir hvorfor

I ønsker en aftale og hvad I hver især forventer at

få ud aftalen - derfra kan I så forhandle videre om

en fælles aftale.

Hvorfor starter I ikke IVSet sammen fra dag 1 ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med at du skal indtræde til fast pris om 1 år giver besvær. Det vil udløse en skat til dig af forskellen mellem den aftalte pris og så værdien det selskab har den dato faktuelt. Man kan ikke lønne via anparter uden skat til folk uden for.

Jeg ville indtræde nu, men jeg ville også overveje om IVS er godt her og nu hvor meget tyder på der bliver stop for fremtidige stiftelser og krav til alle stiftede om, at de skal opspare mellem 40 og 50 t bunden kapital (ikke enighed om tallet) inden udgangen af 2020 = skal bruge måske over 60.000 kr af overskud før skat til bunden kapital. 
Det kommer samtidigt til at gøre endnu flere skepiske til IVS hvis som ventet ny stoppes, så jeg ville se at finde 25 t hver og få stiftet ApS fra start

https://startupadvisejh.blogspot.com/2018/10/stop-for-nye-ivs-nye-regler-for-gamle.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Årsagen til at vi ikke starter IVS sammen fra dag 1 er på grund af mit ansættelses forhold, hvor vi er bekymrede for at der bliver en masse rygter på arbejdspladsen, og at nogle måske vil se sig sure på os. Vi ville gerne undgå dette, da folk kender hinanden på kryds og tværs i branchen.

Det er jo ikke fordi der er noget ulovligt i det vi gør, vi stjæler heller ikke kunder fra andre, men vi bruger selvfølgelig det netværk vi har fået opbygget gennem vores ansættelser.

Jeg ved ikke om det giver mening, men det er et forsøg på en forklaring.

Mvh Asger

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John 

Mange tak for dit svar.

Vi vil undersøge det du skriver omkring værdiansættelse og skat.

Vi vil bestemt overveje APS ud fra det du skriver, da vi alligevel skal ud og investere nogle penge fra start.

Mvh Asger

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Solid H20

Jamen det er da en mulighed vi vil overveje.

Og nej du har ret vi er ikke uenige. Men det er selvfølgelig rart at alle parter er sikret i en aftale, da men jo ikke ved hvad fremtiden bringer.

Tak :-)

Mvh Asger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et særligt godt råd at spare på rådgivningen her og bare bruge en skabelon som er rettet mod svensk skattelovgivning.

Der er flere muligheder for at give optioner. Nogen med beskatningning på udnyttelsestridspunktet og nogen med beskatning på afståelsestidspunktet. Ligesom nogen er med skattefradrag for selskabet og nogen uden.

Det er et område man ikke skal bevæge sig ind i uden at vide hvad man gør.

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lier

Jeg sætter pris på dit svar. Og jeg tror nok jeg vil følge dit råd ;-)

Mvh Asger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)