Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Haster - lukning af Holding og ApS... men...?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Lang historie kort. Min tidligere revisor har åbenbart klokket i årsrapporten for 1. regnskabsår (omtrent 80 bilag) for både Holding og ApS. Holdingselskabet ejer ApS. Der er i Holding Indlånt (af et familiemedlem) 50.000 kr. fra start som blev rullet over i ApS. Pt. er der mindre end 50.000 kr på kontoen i ApS. Lånet er ikke blevet betalt tilbage. Der har ingen aktivitet været i Holding på noget tidspunkt. Jeg har mulighed for at sende en faktura der vil få beløbet over 50.000 kr da en partnervirksomhed lige har tilbudt mig en stilling - hvor jeg i princippet kunne fakturere den første løn gennem ApS.

Der er deadline på årsrapport for 2. regnskabsår på mandag (der er kun 22 simple bilag). Men man kan jo ikke indberette 2. års årsrapport når der er klokket i det 1. års årsrapport. Min bogholder har i dag (efter 2 måneders kamp) opgivet at få styr på årsrapporten for 1. regnskabsår, virk.dk og skat.

....... Regnskab og lovgivning med paragraffer er som kinesisk for mig - derfor valgte jeg at få en revisor til at lave det hele for 1. regnskabsår - netop for at undgå den situation jeg nu alligevel er havnet i. Det har været en super stressende proces siden vi fandt ud af det for over 2 måneder siden.

Hvad fa´en gør jeg?!

Jeg er kommet til den konklusion at jeg vil lukke begge selskaber og sige ja tak til stillingen hos min partner. Jeg orker ikke at kæmpe med bogføring og årsrapporter mere. Men jeg kan forstå at det er en vanvittig dyr omgang at lukke selskaberne - og det kan nok ikke nåes inden mandag.

Hvordan vil I anbefale at jeg håndterer situationen - uden at miste de penge der er lånt ind fra start?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal ikke regne med at kunne lukke uden at miste de 50 t rent ud sagt. Det er prisen, for at ville teste at drive noget unden personlig risiko

Du kan reelt , som du beskriver det, risikere, at det du har drevet i selskabsform - ikke ses som ansat - og få værre problemer, men hvis du slipper med, at miste de 50 t - som du så har fradrag for i - tab af aktieindkomst, så tror jeg du skal prise dig lykkelig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor lånet ikke må blive betalt tilbage før lukning - hvis pengene faktisk er der?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er dig personligt som har lånt pengene. Disse penge har du så brugt til at stifte et Aps. Dette Aps er en selvstændig juridisk enhed som du ejer i form af anparter. Den eneste måde du kan få penge ud af aps er ved løn eller udbytte foruden ved ophør af aps. De 50000 kr som står i aps er selskabets penge og dem kan du ikke uden videre hive ud til at betale din egen private gæld med.

Løn koster skat, udbytte er ikke mulighed hvis der ikke er tjent penge, og likvidere selskabet tager tid og vil koste dig lidt til hjælp med regnskaberne og gennemførelsen af likvidationen.

Med den "smule" bilag burde du kunne finde en som med få timers arbejde kan få dig i mål med begge regnskaber. Det vil være billigere end at have kurs mod en tvangsopløsning, hvor det er kurator som æder selskabskapitalen.

Tilmeldt 6. Feb 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså Holdingselskabet har optaget et privat lån fra et familiemedlem - med lånebrev udarbejdet af en advokat. De penge har Holding stiftet ApS med. Kan ikke se, hvordan Holding kan tage LÅN uden at kunne få lov at betale tilbage. Hele idéen med lån er at det er noget man betaler tilbage. Ellers er det jo en investering og ikke et lån?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Nynne Nørgaard:
De penge har Holding stiftet ApS med


Holding har vel ikke pengene. De er blevet flyttet ned i drift aps og som betaling for dette modtaget anparter. Derfra kan de ikke uden videre hives ud for at betale holdings lån. Enig i at at ideen med et lån er tilbagebetaling men der skal jo være penge til at betale tilbage med. Det er ulovligt bare at tage den ansvarlige kapital ud af drift for at betale holdings gæld.
Tilmeldt 6. Feb 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælder det også når virksomheden alligevel skal lukkes og der ingen yderligere gæld er - udover det der er skudt ind?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - holding har jo stiftet drift med de 50 t - og det er jo så værdien i holding. Holding har vel ingen penge. Det muligt du kan lukke drift ved erklæring - hvis de 50 t står der - og så går de jo til holding  og har holding så den kapital som holding havde ved stiftelsen og nu 50,000 kr kontant - så kan de bruges til at betale lånet tilbage

Det kræver erklæringlukning af drift og at som nævnt kapitalen der er komplet og så går til holding som så også stadigt har sin oprindelige kapital ud over de 50 t til at betale lånet tilbage med

Jeg husker ikke hele tråden- men det lyder som et IVS holding med 1 kr - lån 50 t - stifte drift for disse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nynne

Du har ikke tid nok til at gennemføre en opløsning

ved erklæring, så indstil dig på at kapitalen er tabt

og går til omkostningerne ved opløsning af de 2

selskaber.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

..... og løsningen er vel ikke bare at anse pengene for tabt men hurtigst muligt at få ordnet regnskaberne. Med de få bilag er det hverken en større omkostning eller tidsforbrug der skal til. Derefter kan man så i ro og mag gennemfører en opløsning vis betalingserklæring (hvis forudsætningerne for det er tilstede).

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)