Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter til kørsel i egen private bil ifbm. udlejningsvirksomhed (PMV), hvordan bogføres det?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Biersted
Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har en lille virksomhed (PMV) med bådudlejning og kajakudlejning omkring Aalborg. 
Hver gang jeg udlejer en af dem har jeg kørsel fra bopæl til udlejningssted og retur to gange (i min private bil). Første gang for at aflevere og anden gang for at afhente efter endt udlejning. Dvs. at jeg ikke 'venter' ved udlejningsstedet under udlejning (udlejes minimum 3 timer).

Hvordan bogfører/afregner jeg de udgifter jeg har til det? 
Er det bare de faktiske udgifter til brændstof jeg kan trække fra som udgifter, eller kan man trække de samlede udgifter fra pr. km (brændstofforbrug, slidtage osv.) og evt. hvordan udregnes dette? 
Min privatøkonomi belastes jo af kørslen, de penge vil jeg jo privat gerne have dækket ind af virksomhedens indtjening

Jeg har fået at vide af en revisor at jeg kan udbetale kørselspenge til mig selv efter statens takst (skattefrit), men det synes jeg ikke kan passe jf. det jeg læser rundt på diverse sider?

Nogen der kan hjælpe med konkrete svar? 

Mvh Lasse
Aalborg Jolleudlejning 
https://aalborgjolleudlejning.dk/
https://www.facebook.com/aalborgjolleudlejning/

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, vi afregner også kørselspenge, men jo som en udgift (fradrag) i firmaets resultat - ikke som en egentlig udbetaling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal føre en nøje kørebog for al firma kørsel - se denne med hvad den skal indeholde - der er skarpe krav 

Så får du fradrag for statens takst (ikke udbetale men du trækker det fra dit overskud til skat så det bliver beløbet mindre og du så har fradrag) https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

Det er lidt underligt du kan drive det du gør og tage udgifter til bil og material, uden at omsætte over 50.000 kr på 12 mdr - og hvis du ved du gør det, så skal du jo være momsregistreret fra start

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Biersted
Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John - tak for dit svar.

Jeg fører nøje kørebog med kørte kilometer for hver udlejning, er det ikke OK? Jeg kan redegøre for hvornår, hvorfra, hvortil og antal km. hvad mere kræves der? (Jeg kan ikke finde det i dit link)
Hvis al min dokumentation er ok, så kan jeg trække kørsel fra firmaets overskud efter statens takst?
Og er mine private udgifter til kørsel fradragsberettiget i min personlige selvangivelse?

Cookie - John Hannover:
Det er lidt underligt du kan drive det du gør og tage udgifter til bil og material, uden at omsætte over 50.000 kr på 12 mdr - og hvis du ved du gør det, så skal du jo være momsregistreret fra start

Jeg forstår ikke du synes det er underligt, hvad er det der ikke hænger sammen? 
Jeg har ikke omsat for 15.000 i år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kørebog står beskrevet i linket som 

  • hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
  • datoen for kørslen den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
  • bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.

Det som undrede mig er at det kan betale sig med udlejning - materiel og en del egen kørsel osv - for en så relativt begrænset omsætning - men som sats på fremtid kan det jo give mening - ellers må timelønnen ende meget lav synes jeg blot

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Biersted
Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Igen mange tak for svar, nu kan jeg godt finde det i dit link :)

Dvs. når ikke jeg har ført korrekt kørebog med kilometertællerangivelse før og efter dagens opgaver, så kan jeg hverken bogføre det som udgift i firmaet eller give mig selv personligt fradrag for det?
Og hvis ja, så øv :( Men det ved jeg jo så til næste år :)


Cookie - John Hannover:
Det som undrede mig er at det kan betale sig med udlejning - materiel og en del egen kørsel osv - for en så relativt begrænset omsætning - men som sats på fremtid kan det jo give mening - ellers må timelønnen ende meget lav synes jeg blot

Jeg kan godt følge dig, det har ikke givet det store i år, men det er blot en hobby lige nu og er netop, som du skriver, et fremtidigt sats ;) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Mogensen:

Hej John.

Igen mange tak for svar, nu kan jeg godt finde det i dit link :)

Dvs. når ikke jeg har ført korrekt kørebog med kilometertællerangivelse før og efter dagens opgaver, så kan jeg hverken bogføre det som udgift i firmaet eller give mig selv personligt fradrag for det?
Og hvis ja, så øv :( Men det ved jeg jo så til næste år :)


Cookie - John Hannover:
Det som undrede mig er at det kan betale sig med udlejning - materiel og en del egen kørsel osv - for en så relativt begrænset omsætning - men som sats på fremtid kan det jo give mening - ellers må timelønnen ende meget lav synes jeg blot

Jeg kan godt følge dig, det har ikke givet det store i år, men det er blot en hobby lige nu og er netop, som du skriver, et fremtidigt sats ;) 

Det kan du godt - det som bare kan ske, er at du har større risiko for at skat forkaster. Er det alene km tæller du mangler, så kan det måske anskueliggøres på anden vis - f.eks ved hele årets kørsel mod det du har i kørebog (km tæller bruges til at se, om der realtisk er plads til privatkørsen af normalt omfang ind i mellem)
Jeg ville tage det som det er når du er sikker på du har gjort så godt du kunne - men med den risiko at en kontrol vil kunne se nogle fejl.

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Biersted
Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er super, tak!
Jeg har meget lidt kørsel i firmaregi kontra private km i bilen, så formoder ikke det vil blive et problem.

Og nu beklager jeg lige kommende spørgsmål, da det sikkert er klart for alle andre end mig...Hmm
Men som helt ny i dette, så kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg gør med den udgift jeg trækker fra, de penge står jo stadig på min firmakonto - hvordan trækkes de ud og hvortil? 

Lad os nu sige der står 5000,- på min firmakonto, som passer med årets resultat og jeg har, i min privatbil, kørt 1000 km i firmaregi til 3,54 kr/km.
De 3540 kr trækker jeg fra i mit firmaregnskab som udgift, men de står jo stadig på min firmakonto i banken.
Hvis min firmakonto skal passe med mit regnskab, så skal jeg hæve 3540,-? Men hvor skal de penge hen? Jeg må jo ikke udbetale dem til mig selv privat..

Mvh Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du trækker det fra dit resultat til skat  og lader pengene stå - ved at trække det fra dit resultat og gemme regnskab og køre bog
din bankkonto er helt irrelevant for skat som sådan  du må hæve og indsætte alt det du vil - overvej http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)