Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på varer købt i et andet EU-land

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-folk

Jeg driver to virksomheder, et momsregistreret og et som ikke er momsregistreret. Jeg leverer primært ydelser i begge selskaber. Jeg har nu fundet en tysk hjemmeside, med spændende udstyr til en skarp pris, som jeg overvejer at hente hjem til min forretning. 

Spørgsmålet er om jeg skal jeg så skal betale dansk moms eller ej, hvis jeg vælger at importere gennem mit selskab som ikke er momsregistreret. Er det så lovligt at bruge det i den anden virksomhed ? Jeg har fundet nedenstående pasus på SKAT's hjemmeside, så umiddelbart giver indtryk af, at hvis du henter varer hjem for under 80.000 så skal du ikke betale moms af det, såfremt du ikke er momsregistreret. 

Takker på forhold for hjælpen. 

"

Du skal selv beregne og betale dansk moms af varer eller ydelser købt i EU, selv om din virksomhed er momsfritaget.


Hvis din virksomhed ikke er momsregistreret i forvejen, skal den momsregistreres for at kunne betale momsen. I det tilfælde har du ikke fradrag for den beregnede EU-erhvervelsesmoms, da købet vedrører momsfri aktivitet.

Du skal ikke betale moms, hvis du ikke er momsregistreret i forvejen og køber varer for under 80.000 kr. om året i andre EU-lande.

Hvis du køber ydelser i udlandet, skal du normalt betale moms uanset om du er momsregistret i forvejen og uanset købets størrelse.

"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - du må ikke hente noget hjem uden moms registrering fra EU uden du skal betale det lokale lands moms - de 80.000 kr er alene hvis du ikke er momsregistreret OG dermed betaler lokal moms på din varer 

Bako:

1

Du skal selv beregne og betale dansk moms af varer eller ydelser købt i EU, selv om din virksomhed er momsfritaget.


2

Hvis din virksomhed ikke er momsregistreret i forvejen, skal den momsregistreres for at kunne betale momsen. I det tilfælde har du ikke fradrag for den beregnede EU-erhvervelsesmoms, da købet vedrører momsfri aktivitet.

3

Du skal ikke betale moms, hvis du ikke er momsregistreret i forvejen og køber varer for under 80.000 kr. om året i andre EU-lande.

4

Hvis du køber ydelser i udlandet, skal du normalt betale moms uanset om du er momsregistret i forvejen og uanset købets størrelse.


1 ja det er erhvervelsesmoms for det fald du har en momsfritaget virksomhed-  f.eks en tandlæge

2 Samme - betyder blot at den momsfritagede skal momsregistrere sig for at kunne betale momsen, men da varen bruges til momsfri aktivitet så er der ikke fradrag for erhvervelsesmomsen

3 - Er du ikke momsregistreret virksomhed og køber varer for under 80.000 kr skal du ikke betale dansk moms (men så skal EU sælgeren lægge sin egen moms på salget til dig)

4 ikke relevant men for ydelser skal du momsregistreres for at kunne betale  dansk moms lige fra krone 1

sådan lige hurtigt i hovedet- håber jeg fik det ret - ellers vent lige på andre der sidder lidt længere med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Nej - du må ikke hente noget hjem uden moms registrering
fra EU uden du skal betale det lokale lands moms -

DET lyder sært og kan ikke være rigtigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:

Cookie - John Hannover:
Nej - du må ikke hente noget hjem uden moms registrering fra EU uden du skal betale det lokale lands moms -

DET lyder sært og kan ikke være rigtigt.

det er det da. Det ved du da også. Hvis du som privat person i Polen køber en vare i Danmark - så skal du betale dansk moms - helt som hvis jeg som privat person skal betale polsk moms hvis jeg bestiller en vare i Polen

Dette jo hvis du IKKE er momsregistreret - ER man det så skal man ikke betale den lokale moms - får varen uden moms som reverse charge og skal så bare selv angive erhvervelsesmoms som så ikke koster noget. Det er netop forskellen mellem momsregistrerede og - private som ikke må importere fra EU uden de bliver pålagt det lokale EU lands moms

Sådan har det været i masser af år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Bako:
Du skal ikke betale moms, hvis du ikke er momsregistreret i forvejen og køber varer for under 80.000 kr. om året i andre EU-lande.


Det er underforstået at du ikke pålægges dansk moms så længe din ikke afgiftspligtige virksomhed kun køber varer for under 80.000 kr om året i andre EU-lande. Da den tyske virksomhed ikke kan sælge til dig uden moms - da du ikke er momsregistreret - skal de lægge tysk moms på.

Varen kan også bruges i den del af din virksomhed som er registreringspligtig. Her skal der så ske afregning til markedspris mellem de to virksomheder. Her skal du så være opmærksom på om dette fåe et sådant omfang at det gør at også dit ikke afgiftspligtige selskab skal momsregistreres for den del.
Tilmeldt 4. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Takker for svarene. Hvor er I venlige.

Er det rigtigt forstået, at jeg så skal betale tysk moms alene, såfremt jeg vælger at importere gennem mit ikke momsregistreret selskab. Da eksporten er gratis, vil jeg så kunne spare forsellen mellem dansk og tysk moms, da den er på 19 % ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt forstået.

Hvis det nu havde været omvendte momssatser så kunne du have været blevet lejlighedsvis registreret for denne ene transaktion. Så vigtigt at se på momssatserne og så vurder hvad der er mest fordelagtigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Bako:

Hej

Takker for svarene. Hvor er I venlige.

Er det rigtigt forstået, at jeg så skal betale tysk moms alene, såfremt jeg vælger at importere gennem mit ikke momsregistreret selskab. Da eksporten er gratis, vil jeg så kunne spare forsellen mellem dansk og tysk moms, da den er på 19 % ?

jeps - så længe det er to helt adskilte selskaber og du bruger varen i dit ikke momsregistrerede som udgangspunkt. Der skal ikke tænkes i at sælge det videre uden moms til omsregistrede (for den fulde pris inkl tysk moms) og tage den pris som fradrag i det registrerede  selv om du så sælger med moms i det. Den kan jeg i alle fald ikke overskud - så gør det kun hvis det hører til i det uregistrerede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)