Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jurist/advokat - har du et bud på min sag?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej :)

Jeg har en lille juridisk tvist som jeg vil høre jeres bud på.

Skulle det komme dertil, skal jeg bruge noget advokat hjælp.

jeg driver Natur-butikken.dk hvor jeg sælger naturoplevelser til familier. En niche med insektglas, insektsuger, fiskenet, naturplakater mv. Man kan herudover leje mig som naturvejleder

Dof (Dansk Ornitologisk Forening) ejer Naturbutikken.dk hvor de sælger et bredt udvalg. 

de er ikke tilfredse med at jeg har valgt et domæne så tæt på deres og har netop informeret mig om at de har sat deres advokat til at vurdere sagen. 

Jeg bliver selvfølgelig lidt bange når jeg hører at en organisation pudser sin advokat på mig. 

Men hvordan står jeg i sagen?

jeg har på forhånd ingen interesse haft i at konkurrere med dem. Jeg sælger noget andet. Derfor har jeg handlet i god tro. 

Jeg ville oprette en butik der solgte udstyr til at gå på opdagelse i naturen med familien.

jeg mener jo at ordene ‘natur’ og ‘butik’ er så generiske/almindelige at de ikke kan have krav på dem. Deres fysiske butik Naturbutikken har eksisteret siden 70’erne, men jeg udgiver mig ikke for at være dem  Det er tydeligt på mit website at jeg hedder Natur-butikken.dk (med bindestreg).

jeg køber heller ikke ind på søgeord som ‘natur butikken’ i Google.

Der findes også en der sælger krystaller som hedder natur-butik.dk - men dem har de åbenbart ikke noget imod.

jeg er ude efter nogle juridiske synspunkter, ikke holdninger til mit valg af domæne. 

På forhånd tak

Mvh. Mark

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

JEG tror, du kan blive tvunget til stoppe med din domæne, som er faktisk det samme, bare med bindestreg.

Men måske tager jeg fejl. Det er altid vurderings sag.

Hvis jeg var dig, ville jeg tænke allerede nu på et nyt domænenavn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Källstrøm:
jeg er ude efter nogle juridiske synspunkter,

Det koster. Formentligt en del.

Vent til din modpart spiller ud. Foreløbig har de ingen sag.
Så er de nødsaget til at spille ud med DERES juridiske argumenter,

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 05:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke advokat, men har en god flair for jura. I dit tilfælde vil jeg ikke bare opgive domænenavnet. Deres reele registreret navn er ikke Naturbutikken, som deres website er registreret som. Ligeledes har de heller ikke registreret det som et binavn eller en webside hos Erhvervsstyrelsen. 

Umildbart tror jeg godt en god advokat kan vinde en sag mod dem. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark

Risikoen for forveksling er meget, meget stor og DOF har anvendt domænet

i meget, meget lang tid og  du konkurrerer med dine produkter direkte med

DOF butikkens sortiment, så hvis jeg var dig, ville jeg pakke insektnettet

sammen og finde et andet navn.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  KD Regnskabs Service Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mark Källstrøm:

jeg mener jo at ordene ‘natur’ og ‘butik’ er så generiske/almindelige at de ikke kan have krav på dem. Deres fysiske butik Naturbutikken har eksisteret siden 70’erne, men jeg udgiver mig ikke for at være dem  Det er tydeligt på mit website at jeg hedder Natur-butikken.dk (med bindestreg).

Alene af den grund, at de har haft en fysisk butik med navnet Naturbutikken siden 70´erne gør, at du har en sag, som er svær. For der er en gråzone f.eks i markedsføringsloven, som hedder, at du ikke må lukrerer på andre virksomheders image eller brand. Og trækker de det kort, så står du meget skidt, for du kan ikke undgå dette, når du samme navn.

Om naturbutikken er et almindeligt navn, det er svært at vurdere. Umildbart vil jeg hælde til, at det har nok særpræg til, at det kunne varemærkeregistreres, og dermed vil DOF kunne henvise til reglen om ibrugtagning af et varemærke

Så alt i alt, har du en skidt sag, som bliver dyr at føre, og du bør overveje, om det ikke vil være billigere og mindre risikofyldt, at finde et nyt navn til din shop.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alle sammen. 

Jeg har flyttet over på et andet domæne.. jeg magter ikke kampen da jeg vil have fokus på at vækste min virksomhed..

nu mangler jeg bare at redirecte til mit nye domæne

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Källstrøm:

Jeg har flyttet over på et andet domæne.. jeg magter ikke kampen da jeg vil have fokus på at vækste min virksomhed..

nu mangler jeg bare at redirecte til mit nye domæne

Fornuftig løsning! :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Källstrøm:
jeg magter ikke kampen da jeg vil have fokus på at vækste min virksomhed.
godt valg ikke mindst og udelukkende fordi du ville kæmpe en kamp du aldrig ville vinde. Og det er jo ikke klogt. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)