Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kok fik kontanter efter fest - straffes for hvidvask. Hvad synes du?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg laver dette opslag, fordi en kok er blevet straffet for at modtage for mange kontanter: https://www.bt.dk/krimi/kok-fik-kontanter-efter-fest-straffes-for-hvidvask

Der snakkes meget om kontanter i disse dage og mange får problemer med bank etc.

Jeg har valgt fuldstændigt at afvise alle former for kontant betaling i min butik, da jeg ikke har aftaler med min bank om håndtering af kontanter og grundet den mistænkeliggørelse, som opstår ved kontanter.

Faktisk har jeg kun oplevet ganske få mennesker, som har ytret ønske om at betale med kontanter og de er som regel erhvervet ved lyssky transaktioner. Hvorfor tror du, at en tandlæge ønsker at betale kr 100.000,- kontant, når han faktisk aldrig i sin praksis burde modtage kontanter? Det er fordi nogle tandlæger faktisk har en underlig praksis efter fyraften til helt andre priser end 27 tusind for en tandkrone. 

Der findes næsten ikke større kontantbeløb, som per definition er "hvide". Der er ingen grund til overhovedet at folk skal betale kontant og derfor afviser jeg at modtage dem. Kunderne må selv stå til regnskab overfor deres bank. Jeg gider ikke skulle stå skoleret for dem.

Hvad er din mening?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror kontanter forsvinder en dag- men med tanke på mange ældre og børn - hvor kontanter nu en gang er det naturlige og praktiske valg, synes jeg butikker som udgangspunkt (og det er vel også som udgangspunkt loven uden dispensation eller special type) skal tage mod kontanter.

Det er også en åben ladeport til gebyrer hos banker og betalingsformidlere, hvis køb af en kvart piskefløde eller en æske Gajol hver gang kræver IT involveret.

Omvendt er jeg helt med på at større beløb må over i IT verdenen - hvor grænsen går har jeg ikke en klar fornemmelse af men 10.000 som i eksemplet er klart ikke til kontanter idag - lige som betaling for arbejde bør ske via netbank eller anden IT løsning som udgangspunkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Med mindre dine varer ofte sælges samlet til den enkelte forbruger med en samlet værdig pr handel på mere end kr 50.000,- Så virker det som om du bryder loven, for at være sikker på at andre ikke gør det.

Hvis din butik handler med almindelige varer, og jeg som forbruger blev nægtet at betale med kontanter, så vil jeg forlade din butik.
Jeg ville også fortælle vidt og bredt om det på Trustpilot og alle andre medier der giver mig mulighed for det

Du må ikke nægte modtagelse af kongelig mønt i en fysisk butik.
Du skal dog tage hensyn til hvidvaskningsloven, og kan i specielle tilfælde henvise til møntlovens § 4 stk 3. om modtagelse af mere end 25 mønter af samme slags.
Ellers skal du modtage kongelig mønt, og som forretning få lavet en aftale med din bank omkring håndtering af kontanter, hvis det er nødvendigt.
Det har intet med forbrugeren af gøre.
Det er en del af de regelsæt du arbejder under som selvstændig.

Det er ikke din opgave at spekulerer i hvor folk har deres penge fra. Nyd du hellere at de vil bruge dem hos dig. og så at alt over kr. 50.000 skal indbetales med kort, bankoverførsel etc så du ikke kan straffes.

http://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2006/09/KVO3_2006_lovligt35.pdf
.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg må sige, at jeg synes det er meget vanskeligt at forsvare at man i 2018 vil kunne betale beløb over bare 10,000 kr kontant i butikker. Giver stor røveririsiko, fylder som pokker, og der er vel ingen som går ud og køber dyre ting i den prisklasse, som ikke råder over et betalingskort

Sund fornuft tilsiger, at kontanter en dag er borte, og man vil grine, når man hører historier om hvordan, vi gik rundt med små metalstykker og sedler med vandmærker og betalte hinanden.

Der vil så komme endnu mere avancerede elektroniske betalinger, også som alle gamle og børn kan håndtere og som retter sig til netop dem - kort/telefon/noget helt tredie vi ikke ved hvad er.

Til da, synes jeg det er helt naturligt, at alm. butikker skal tage kontanter i alm. omfang, men pokker ikke for hverken 10.000 eller 50.000 kr i mine øjne. Det burde de have ret til at nægte, alene af røveri risiko - falskmøntner risiko osv. Døgnboxe i banker er væk - og så skal butikken efter lukketid have måske 100.000 kr med i en lædertaske hjem, eller ofre dyre boxsystemer. Det holder ikke fremadrettet.

Hvor grænsen ligger ved jeg ikke. Jeg tror ikke jeg selv har købt noget til 1000 kr og op, uden det har været med et kort, i rigtigt mange år, men i alle fald - 10.000 og op, det er gas at løbe rundt med i kontanter som udgangspunkt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ChristianRJensen:
Med mindre dine varer ofte sælges samlet til den enkelte forbruger med en samlet værdig pr handel på mere end kr 50.000,- Så virker det som om du bryder loven, for at være sikker på at andre ikke gør det.

Hvis din butik handler med almindelige varer, og jeg som forbruger blev nægtet at betale med kontanter, så vil jeg forlade din butik.
Jeg ville også fortælle vidt og bredt om det på Trustpilot og alle andre medier der giver mig mulighed for det

Du må ikke nægte modtagelse af kongelig mønt i en fysisk butik.
Du skal dog tage hensyn til hvidvaskningsloven, og kan i specielle tilfælde henvise til møntlovens § 4 stk 3. om modtagelse af mere end 25 mønter af samme slags.
Ellers skal du modtage kongelig mønt, og som forretning få lavet en aftale med din bank omkring håndtering af kontanter, hvis det er nødvendigt.
Det har intet med forbrugeren af gøre.
Det er en del af de regelsæt du arbejder under som selvstændig.

Det er ikke din opgave at spekulerer i hvor folk har deres penge fra. Nyd du hellere at de vil bruge dem hos dig. og så at alt over kr. 50.000 skal indbetales med kort, bankoverførsel etc så du ikke kan straffes.

http://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2006/09/KVO3_2006_lovligt35.pdf

De fleste eller næsten alle mine handler er over 50.000,- og det hverken kan eller må jeg modtage.

Ganske få ligger mellem 10-50.000 og der går jeg altid ud fra, at kunden laver en bankoverførsel, når de kommer hjem. Vi har ikke kort terminaler og har kun Mobilepay til beløb under 10.000,-

Hvis en kunde en dag insisterede på at give mig kontanter, så ville jeg faktisk tilbyde ham en rabat for at lave betalingen elektronisk, hvis han/hun slet ikke var til at tale tilrette. De fleste mennesker er nu til at tale med og ville forstå, at jeg ikke har en aftale med banken, så jeg kan faktisk ikke komme af med pengene igen. Det er et stort problem for os butikker, der stort set aldrig modtager kontanter.

Din kommentar om Trustpilot synes jeg er træls i et iværksætterforum.

Slutteligt - jeg og mine kolleger i branchen støder meget sjældent på kontantproblematikken og når vi gør, så løser vi det. Jeg synes dog, at det er problematisk, at man skubber problemet med sorte penge over på små virksomheder og selvstændige, som ikke har muligheder for at slippe af med pengene igen uden at skulle tegne hundedyre aftaler med bankerne, som ikke vil vide af pengene.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)