Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Min faster i England vil gerne skyde penge i et APS/Holding med mig.
Gode råd søges? Indskud eller lån?
Hvad vil der ske, hvis hun dør?
Må vi sætte virksomheden til at blive min, i så fald? Hun har ingen børn, men jeg har søskende. Hvor starter jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skal der jo indskydes min. 50.000 kr - som egentlig indskud - ud over det kan hun give selskabet et lån - imod at der betales markedsrente fra selskabet til hende

Når hun dør, så vil hendes arvinger få hendes anparter - hvem de er kan ikke siges sikkert ud fra det du skriver - men hvis der ikke er andre nære slægtninge end dig og dine søstre, så vil du formentlig jo så i alle fald få en andel - dog delt med søskende. Det er muligt at det kan fixes ved testamente - 

Måske det var nemmere, at faster enten gav dig en gave eller et lån personligt for hendes andel og du så stiftede

Om Holding som overvejelse http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bedst at din faster yder dig et lån på favorable vilkår, med lav rente 4-5% p.a. og lang afviklingstid på 5-10 år, således at ydelsen bliver rimelig og til at betale for dig. Udover indskud på kr. 50.000 vil der være stiftelsesomkostninger m.v. til styrelsen og evt. advokat.

Hvis din faster ikke har andre søskende end din far, vil han arve sin søster og hvis din far er død, vil hans børn, altså dig og dine søskende arve restgælden på gældsbrevet efter fasteren.

Afvikling fra din side af gældsbrevet, vil fortsætte på de vilkår som du har aftalt med faster og fordelen for dig vil være at du arver en forholdsmæssig andel af gældsbrevet og ydelsen ved fordeling af lige store beløb i forhold til antallet af søskende.

Skatte- og afgiftsfri gaver, bortset fra jule- og andre gaver, skal der betales gaveafgift af, når der ikke er tale om børn eller børnebørn.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Når hun dør, så vil hendes arvinger få hendes anparter - hvem de er kan ikke siges sikkert ud fra det du skriver - men hvis der ikke er andre nære slægtninge end dig og dine søstre, så vil du formentlig jo så i alle fald få en andel - dog delt med søskende. Det er muligt at det kan fixes ved testamente - 

Der kan skrives en anpartshaveroverenskomst, der regulerer, at fasters anparter skal overgå til niecen ved død og ikke til andre arvinger.

Der skal naturligvis betales arveafgift af anparterne, som niecen får og det kan være svært at prisfastsætte disse.

Jørgen's forslag er klart det bedste for alle parter, da det ikke forfordeler nogen og ikke omfatter svært definerbare størrelser som værdien af anparter på et givent tidspunkt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Der kan skrives en anpartshaveroverenskomst, der regulerer, at fasters anparter skal overgå til niecen ved død og ikke til andre arvinger
ikke enig i at anpartshaveroverenskomst kan overskrive et testamente eller - den faste arverækkefølge  det er et testamente der kan det
Det er muligt man kan anvise metode til at de skal kunne købes til markedspris - så penge indgår i arveboet - men du kan efter min mening ikke regulere arv af anparter mod arvelov - uden testamente>

Enig i Jørgens forslag - svarende til mit - få pengene personligt som lån (problem ved fasters død hvor pengene skal tilbage til boet) eller som gave med gaveafgift betalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig i de forslag, der er givet her. Det mest fordelagtige er at få et lavtforrentet lån med en afdragsprofil, så lånet ikke kan opsiges så længe lånet afdrages behørigt. Ellers vil dødsboet bare opsige lånet ved fasters eventuelle død før lånet er tilbagebetalt.

Hvis der anvendes en løsning, hvor faster bliver anpartshaver, bør af mange grund laves en ejeraftale, hvor der er defineret en forkøbsret med en fastlæggelse af værdiansættelsen af anparterne. Der kan ikke gyldig træffes en bestemmelse om at anparterne ved fasters eventuelle død skal tilfalde spørger uden betaling, da dette - som John også skrev - vil være i strid med arveloven, og denne fordeling vil kræve oprettelse af et testamente. Det er ikke bydende nødvendigt at få lavet et testamente, hvis spørger er legal arving efter faster, men spørgers arveandel vil kunne forøges gennem et testamente.

Jeg vil dog lige kaste lidt grus i maskineriet, for det hele er måske ikke så simpelt endda. Så vidt jeg forstår spørgers første indlæg er faster bosiddende i England, og det er derfor relevant at overveje, om dødsboet efter faster overhovedet skal behandles i Danmark og hvilke arveregler; de danske eller engelske, der finder anvendelse.

Udgangspunktet er, at dødsboet skal behandles i det land hvor afdøde må anses for at have sit permanente opholdssted - det såkaldte domicilland. Hvis faster er flyttet til England og ikke har planer om at flytte tilbage til Danmark vil dødsboet skulle behandles i England. Hvis hun har planer om at vende tilbage til Danmark, må man kigge på de konkrete omstændigheder for at finde ud af, hvor boet skal behandles. På samme måde er det som udgangspunkt med lovvalget. Her er det arvereglerne i det land, hvor boet skiftes, der finder anvendelse. Der kan så opstå spørgsmål om, hvorvidt nogle aktiver, hvis de befinder sig i Danmark, skal skiftes her, hvis det øvrige bo skiftes i England, men det har formentlig mindre betydning her, da anparterne vil befinde sig i England.

Hvis man skal sikre sig bedst muligt, er man altså også nødt til at overveje de engelske arveregler, for det er jo ikke sikkert, at spørger har arveret efter de engelske arveregler. Ligesom der skal være sikkerhed for hvorledes et lån behandles i tilfælde af långivers død (man kunne måske være regler om ekstraordinær opsigelse). Det bør også undersøges, om der er særlige sikringsakter ved stiftelse af denne type lån (det har jeg dog svært ved at forestille mig). Der er meget der skal afklares.

Det har ikke været vendt, men jeg vil lige for god ordens skyld nævne, at man skal være opmærksom på, at gaver mellem faster og niece indkomstbeskattes hos modtageren, og det er altså ikke bare en gaveafgift. Samtidig kan der også være risiko for, at den samme gave beskattes både i Danmark og i England - jeg ved ikke, om der er en dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og England, der tager højde for dette.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)