Mit spørgsmål er hvordan er juraen ift. de kunder der har købt elektronik af mig og herefter benyttet sig af min leverandørs app til denne elektronik.
Min leverandør har meddelt mine kunder (via hans app) at han er lukket og derfor lukkes appen og kundeservice til elektronikken.
Hvor står jeg som sælger af dette produkt ? især ift. mine kunder, kan de kræve deres penge tilbage?
Det drejer sig om en del penge hvis de kan kræve pengene tilbage for deres vare som nu ikke længere virker.
ikke til at sige klart - Har du solgt produktet med den app funktion som del af dit salg - ja så kan det jo være klart at kunden holder dig ansvarlig - Havde jeg købt varmeanlæg med fjenstyring hvor jeg kunne tænde og slukke varmen i sommerhuset via app - eller fotoovervågning med kamera via app - af dig og valgt det grundet den app - så ville du få en sag - og så kan du nok forvente kunder der vil kræve penge tilbage, hvis du har stået som leverandøren. Omvendt - vil du jo med en vis ret kunne henvise til, at du ikke fuldt kan styre om leverandøren af opvarmningen eller kameraovervågningen vedligeholder sin app
Det er nok ikke en sag der kan besvare med ja eller nej - uden helt at kende dine salgsbetingelser - Har du ex solgt Panosonic varmepumpe med henvisning alene til deres APP der kan fjernstyre tænd sluk (rent eksempel) så kan du nok henvise til, at du ikke kan styre Panasonics politik på app området i andre fald kan du nok selv have et ansvar, men forhandler af en bil har jo ikke som sådan ansvar selvf, for om bilmærket skulle ændre politik app - eller andet - så jeg TROR ikke du skal være så bange
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
En egentlig juridisk vurdering kræver lidt flere oplysninger og en gennemgang af dokumenter, for at komme med et svar du nok reelt kan bruge til noget. Ellers vil vi jurister reelt set bare gætte på hvad der står i kontrakten, hvad der er lovet og hvordan tingene forholder sig.
Det afhænger jo af hvordan den app er markedsført, som en del af leverandørens eller som en del af varen, er der givet en garanti for appen. Derudover er det relevant om den app er en væsentlig del af anvendelsen af produktet, hvis varen bliver ubrugelig kan der måske godt være et problem.
Først og fremmest skal man finde ud af om der er tale om en mangel, enten ift. produktet selv eller aftalen. Dernæst skal man vurdere om der er tale om en mangel sælger (også i kraft af leverandør) er ansvarlig for, eventuelt ved at der er givet en garanti. Så kan det vurderes om manglen er væsentlig, da det kan have betydning for om kunderne overhovedet kan hæve købet.
Umiddelbart lyder det til at HVIS dine kunder har et krav på dig, så vil det nok snarere være et passende afslag i købesummen. Men vil råde dig til at få det afklaret, eventuelt ved en advokat eller jurist. Er selv jurist og hvis det har interesse vil jeg gerne se på det, sådan lidt overordnet om der er noget du skal være opmærksom på eller være bange for og om du nok egentlig bør kontakte en advokat så hurtig som muligt :-)