Jeg har over en længere periode haft en rimeligt irriterende kunde. Jeg er webprogrammør og har lavet ham en hjemmeside. I følgeskab ønskede de også jeg stod for indkøb af domæne og webhotel, opsætning support og service...
mine penge kom i 4 dele over en 5 måneders periode, EFTER siden var færdig.
Havde sendt ham en guide til hvordan han satte hans mailsystem op; som han åbenbart ikke kunne finde ud af at følge, hvor jeg så tilbød ham telefonisk rådgivning, men alle tidspunkter jeg var ledig hørte jeg aldrig fra ham....
Nu står jeg så med en kunde, der vil have jeg skal lukke siden, han vil have pengene tilbage og have sit domæne, da han har fundet en ny til at lave og vedligeholde hans side (danaweb)
Mit spørgsmål er så, i forhold til domæne, hvad reglerne er vedrørende dette?
Har jeg krav på som registrant at tilbageholde domænet, da det teknisk set er mit?
Og kan jeg tillade mig at sætte en pris på det, og sælge det til ham, for min pris?
Nu ved jeg godt det ikke er det direkte svar på dit spørgsmål om ejerskab. Men først og fremmest synes jeg, du har lavet en fejl i at registrere domænet i dit navn for en kunde. Du bør lade kunde eje sine egne immaterielle aktiver, (som jeg mener et domæne er). Det giver en masse bøvl og ballade at overføre ejerskab, hvis kunden vælger at stoppe i bureauet.
Jeg synes det er en vildt dårlig idé og dårlig stil at ville have ekstra gebyr og penge for domænet og jeg vil tro at du ender i en retssag, som du formentlig taber, fordi du har købt domæne for en kunde og ikke til din eget brug.
Så jeg ville skynde mig at overdrage alt til kunden og få ham ud af butikken og videre i livet. En dårlig kunde tager ufatteligt meget tid, som du kan bruge på andre ting.
For fremtiden skal du lave nogen betingelser og i de betingelser kan du så f.eks. skrive at hvis intet andet er aftalt, så ejer du alt og kunden lejer det, hvis du vil den vej.
Sørg for at have nogen på papir, en underskreven kontakt, hvor der står sort på hvidt, hvad kunden hæfter for og hvad du skal sørge for. Så kan kunden ikke komme bagefter og brokke sig, for du har det på skrift og det vil ALTID holde i retten hvis det kommer til det.
Du vil have svært ved at sende ham en regning EFTER arbejdet er afleveret og I ikke kan komme overens med løsningen. Især når du ikke har noget på skrift.
Domæneregistrering: ALDRIG registrer det i dit navn! Det giver bare bøvl - sørg for at bestille domænerne, og hjælp så kunden med aktiveringen (hvilket nu skal ske med NemID).
Få sagen afsluttet, evt lav en skuffeaftale med kunden at han betale en mindre beløb for din tid, og få ham ud af døren. Der er ikke noget værre end en kunde der bare dræner ens kræfter!