Det ret så interessante er om bogholderen ligeledes har givet sig selv de her tillæg? For der kunne måske være en mulighed for jer vs. Pågældende. Når man selv sidder med lønnen må der ikke være tvivl om hvad man selv skal have...
Ja det er så det sjove, det har vedkommende ikke! Ligeledes er det som tidligere beskrevet kun visse medarbejdere som har fået tillægget på 8 %, også sjovt. Så tankeeksperiment, vi lader dem beholde hvad de har fået forkert udbetalt, for det er det jo om I vil det eller ej, da det er et ikke aftalt tillæg.
Hvad så med dem som ikke fik det, burde de så ikke også have det? Så bliver regningen jo alligevel stor uanset hvad vi vælger?
En ejer/ledelse er ANSVARLIG for den måde vedkommende driver virksomheden på.
Ejer/leder har mulighed for at uddelegere opgaver til andre. Ansvaret kan imidlertid aldrig uddelegeres.
Den kloge og dygtige ejer/leder sørger for at ansætte folk der er dygtige og ordentlige nok. Samtidig sørger hun/han for, at der er kontrolprocedurer i virksomheden, som inden for rimelig tid skal fange de største brølere (som jo sker alle steder).
Når man har uddelegeret opgaver til selvstændig varetagelse, så vil den har fået delegeret opgaven typisk de facto opnå en Stillingsfuldmagt (https://da.wikipedia.org/wiki/Stillingsfuldmagt) til at varetage denne på rimelig vis. Ejer/arbejdsgiver vil typisk være bundet af de aftaler personen med stillingsfuldmagt indgår, såfremt de anses for sædvanlige.
Du skriver at der er tale om en bogholder, men at vedkommende også laver løn helt selvstændigt uden nogen form for godkendelse. Det er så de facto ikke kun det man kan betegne som normalt bogholderniveau men også noget der minder om chef-niveau inden for økonomi/regnskab.
På den baggrund må man som medarbejder kunne forvente, at man kan have detaildialog om lønforhold direkte med "bogholderen". For en person med chef-agtige beføjelser må jo selv sørge for at holde sig inden for de mandater vedkommende har.
Du skriver at ejer/leder har gode kompetencer på andre områder, men ikke lige på f.eks. lønadministration.
Kan du forestille dig et scenarie hvor kompetencerne var byttet om?
En ejer/leder med gode administrationsgener - men uden skygge af salgstalent - har ansat een person til at sælge. Denne sælger agerer helt frit med kunderne, og indgår aftaler om salg med priser, reklamationsbestemmelser og meget mere. Kundernes oplevelse er, at sælgeren har beføjelser til at indgå aftaler om 8% rabat.
Efter FIRE-OG-TYVE MÅNEDER opdager ejer/leder at nogle af de indgåede aftaler ikke giver det forventede overskud. Der er således givet rabatter på 8% til nogen af kunderne, hvilket ejer/leder havde forventet.
Ejer/leder kontakter derfor nu de kunder der ikke har givet overskud nok, og kræver at de NU betaler 8% mere for de varer de har bestilt og betalt de sidste FIRE-OG-TYVE MÅNEDER.
Løsningen er - som altid - at ejer/leder SELV må foretage visse kontroller, samt at ejer/leder der ud over skal sikre at der er andre relevante kontroller, der udføres af andre personer. I det konkrete tilfælde kan der være stikprøve-vise kontroller af en anden økonomikyndig person, typisk en revisor.
Du spørger nu om de personer der ikke har fået 8%-tillæg har krav på dette med tilbagevirkende kraft. Det kan jeg næppe forestille mig. Der er jo ikke krav om at alle får samme løn, med mindre de har helt samme arbejde og arbejder lige effektivt, lige mange timer mv.